Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417257 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Heikentynyt glukoosinsieto  (Luettu 1647 kertaa)

Keskustelija83

• Vieras
Heikentynyt glukoosinsieto
« : Elokuu 07, 2019, 13:23:24 ip »

Moi,
olen uusi foorumilla. Noin puolitosta vuotta sitten 5v lapsellani mitattiin päivystyskäynnin yhteydessä kohonneet verensokeriarvot ja arveltiin että hänellä olisi puhennut diabetes. Hän joutuikin jäämään osastolle, mutta parin päivän päästä hän pääsikin kotiin, koska verensokeriarvot olivatkin ok. Olemme tämän jälkeen käyneet monta ketaa erilaisissa tutkimuksissa ja diagnoosiksi on todettu heikentynyt glokoosinsieto. Pitkä sokeri pysyy hyvänä, mutta lyhyet arvot nousevat viitearvojen yläpuolelle. Tätä on nyt jatkunut 1.5, ilman että asiaan on tullut mitään muutosta. Ennustaako tämä 100% varmasti diabetesta ja mitä tässä kannattaisi tehdä/huomioida? Lääkärit vain sanovat etteivät he tiedä ja tilannetta seurataan.

Onko lapselleni kehittymässä diabetes 1, vai voiko tämä olla jokin muu oire? Jos haimassa on beetasoluja tuhoava tulehdusreaktio, niin onko olemassa mitään keinoa jolla sitä voisi hidastaa, tai jopa pysäyttä ennen varsinaisen diabeteksen puhkeamista? Lapsen sairastuminen on tietysti surullista, mutta jo kulunut aika on auttanut asian käsittelyssä ennakkoon.

En ole asiantuntija näissä asioissa ja toivon asiallista keskustelua aiheesta:)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Heikentynyt glukoosinsieto
« Vastaus #1 : Elokuu 07, 2019, 16:19:26 ip »

Lääkärit vain sanovat etteivät he tiedä ja tilannetta seurataan.
Jos olette käyneet diabetekseen erikoistuneen lääkärin vastaanotolla niin uskoisin heihin tässä asiassa.
Syitä voi olla useita tuohon ja ehkä jotkut niistä ovat sellaisia joillekka ei voi tehdä mitään ja
voi olla myös sellaisia syitä jotka ei liity saarekesolujen määrään eikä myöskään ennusta että D1 olisi tulossa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2019, 14:14:08 ip »

Heikentynyt glukoosinsieto on enemmänkin 2-tyypin diabeteksen ensioire. 1-tyyppi voi myös tulla hitaasti (Lada/ Mody - itselläni kesti 3v ennenkuin puhkesi kunnolla), mutta verikokeissa se näkyy heti (vasta-aineet). Tosin "uusia diabetestyyppejä" tulee, ja ehkä vasta-aineet ovat vasta kehittymässä (alttius saada T1D). Lapsilla kaikki verikokeet otetaan yleensä heti. Lapsilla ei voi noudattaa aikuisten ohjeita, mutta alla uusin ohje aikuisille, korostaa lähinnä terveellistä ruokaa ja jokapäiväistä liikuntaa. https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01134
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2019, 14:18:55 ip kirjoittanut D1-1978 »
Kirjattu

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 26, 2019, 14:18:10 ip »

Moi,
olen uusi foorumilla. Noin puolitosta vuotta sitten 5v lapsellani mitattiin päivystyskäynnin yhteydessä kohonneet verensokeriarvot ja arveltiin että hänellä olisi puhennut diabetes.

Ihan uteliaisuudesta, millaisia arvoja lapseltasi mitattiin tuolloin? Itsekin olen hieman neuroottinen oman viisivuotiaani kanssa. Oli vaihe kun hänellä ei oikein ollut ruokahalua aamulla tai aamupäivällä, ja halusi vain juoda. Mittasin 7,7 mmol/l hetki sen jälkeen kun oli juonut lasin tuoremehua eikä ollut syönyt mitään muuta koko aamuna. Paastosokeri seuraavana aamuna oli kuitenkin 5,3 mmol/l ja oli syönyt illalla ihan kunnon aterian ennen nukkumaanmenoa, eli huokaisin helpotuksesta toistaiseksi.

Tuo 7,7 mmol/l on sokerirasituksessakin siinä rajoilla, mutta vaikuttikohan tässä että oli juuri hetki sitten juonut tuon mehun? En tiedä tarkkaan kauanko sokerirasituksessa annetaan elimistölle aikaa pudotella sokereita. Pitäisikö olla huolissaan?
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Syyskuu 26, 2019, 16:33:07 ip »

Tuoremehu on "sokeripommi".
Kirjattu

MKo

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2019, 17:24:52 ip »

Heikentynyt glukoosinsieto on tosiaan ennemminkin 2-tyypin diabetekselle tyypillistä. Jonkun verran hämmästyttää itseäkin se että lapsillakin on alkanut esiintyä sellaista mutta en itse osaa sanoa mistä se sitten aiheutuisi. Aikanaan kun olin lapsi (70-luvulla) niin yleinen myytti oli että liika karkinsyönti aiheuttaisi diabeteksen, mutta siitä on useita tutkimuksia että liika sokeri ei sitä varmasti aiheuta. Siinä olen kyllä samoilla linjoilla että pitkien hiilareiden saanti voi nostaa verensokeria pitkäksi aikaa ja antaa korkeahkoja verensokerilukemia mitatessa.
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2019, 23:15:16 ip »

Eihän tässä tilanteessa muuta voi, kun odottaa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ennustajaksi ei kenenkään pidä ryhtyä. Lääketieteelliset tutkimukset on tehty, vanhemmat ovat siis tehneet voitavansa tässä asiassa. 🤔  Erikoista tämä Suomessa tosiaan on. Sairastuessani v. 1957 lapsidiabeetikko oli harvinaisuus, puhumattakaan että näitä diabeteksia olisi ollut montaa eri lajia.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2019, 16:38:00 ip »

Kun aikoinaan sairastuin suvun ekana diabeetikkona D1:een, olin aika pian jossakin perinnöllisyystutkimuksessa mukana. Silloin kysyin D-lääkäriltäni, mitä voin tehdä estääkseni lastani sairastumasta. Lääkäri vastasi, ettet voi tehdä muuta kuin antaa hänen elää normaalia, liikkuvaa elämää.

Noh, mun lapsellani (nyt 34 v) on teini-ikäisestä asti ollut samanlaisia alhaisen sokerin tuntemuksia kuin minulla oli jo vuosia ennen diagnoosia. Olen salaa henkisesti varustautunut siihen, että se diagnoosi hänellekin joskus tulee.  :-\
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Keskustelija83

• Vieras
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2019, 11:37:27 ap »

Moi,
olen uusi foorumilla. Noin puolitosta vuotta sitten 5v lapsellani mitattiin päivystyskäynnin yhteydessä kohonneet verensokeriarvot ja arveltiin että hänellä olisi puhennut diabetes.

Ihan uteliaisuudesta, millaisia arvoja lapseltasi mitattiin tuolloin? Itsekin olen hieman neuroottinen oman viisivuotiaani kanssa. Oli vaihe kun hänellä ei oikein ollut ruokahalua aamulla tai aamupäivällä, ja halusi vain juoda. Mittasin 7,7 mmol/l hetki sen jälkeen kun oli juonut lasin tuoremehua eikä ollut syönyt mitään muuta koko aamuna. Paastosokeri seuraavana aamuna oli kuitenkin 5,3 mmol/l ja oli syönyt illalla ihan kunnon aterian ennen nukkumaanmenoa, eli huokaisin helpotuksesta toistaiseksi.

Tuo 7,7 mmol/l on sokerirasituksessakin siinä rajoilla, mutta vaikuttikohan tässä että oli juuri hetki sitten juonut tuon mehun? En tiedä tarkkaan kauanko sokerirasituksessa annetaan elimistölle aikaa pudotella sokereita. Pitäisikö olla huolissaan?

Moi. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta ne ensimmäiset lukemat taisivat olla reilusti yli 10. Muistan, että ennen lääkäriin menoa poikani ei myöskään oikein suostunut syömään juuri mitään pariin päivään ja oli ollut muutenkin aina hyvin nirso ruoalle. Taisimme myös ennen ensimmäistä mittausta olleet syöneet karkkia, joka varmasti buustasi lukuja. Yksi ajatukseni onkin, että voiko lapsen sokeriaineenvaihdunta olla jotenkin herkkä tai kehittymätön, jos niukkaruokainen lapsi saa yhtäkkiä tavallista suuremman sokeriannoksen ja elimistö jotenkin ei osaa käsitellä tätä. Nyt kun olen muutaman kerran mittailut 2 tunnin arvoja sokeripitoisen illan päätteeksi, niin tulokset ovat noin 6.5. Eli ei pahasti koholla, mutta veikkaisin että tunnin huippuarvot ovat reilusti keskivertoa korkeammat
Kirjattu

Linkkejä