Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416912 viestiä  •  19921 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp kokemuksia insuliinipumpussa  (Luettu 4025 kertaa)

Marzu

• Vieras
Fiasp kokemuksia insuliinipumpussa
« : Marraskuu 28, 2017, 13:47:46 ip »

Minulla on ollut nyt kuukauden Fiasp  käytössä insuliinipumpussa.vaihdoin sen Novorapidin tilalle. Alkuun meni hyvin ,laski  verensokereita   ketterästi. Viimeisen  n.kahden viikon aikana antaessani boluksen kirvelee ihan vietävästi.Basaali ei aiheuta  samaa. Tuntuu että jonkinlainen resistenssi vaihekin iski päälle. Onko  vastaava kokemusta muilla ja miten  selvisitte? Lisäksi  setin liima aiheuttaa  iholle  punaisen  tarkkarajaisen  alueen, joten vatsani on   punaisia   renkaita täynnä. Mikä  tähän on auttanut?
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Fiasp kokemuksia insuliinipumpussa
« Vastaus #1 : Marraskuu 28, 2017, 14:07:12 ip »

Onko  vastaava kokemusta muilla ja miten  selvisitte?
On. Vaihdoin takaisin Humalogiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 28, 2017, 21:45:14 ip »

Minulla on ollut nyt kuukauden Fiasp  käytössä insuliinipumpussa.vaihdoin sen Novorapidin tilalle.
...Viimeisen  n.kahden viikon aikana antaessani boluksen kirvelee ihan vietävästi.Basaali ei aiheuta  samaa.

Onko sinulla mnkälainen bolusnopeus, vakio vai nopea? Nopea aiheuttaa ainakin minulla kirvelyä insuliinilaadusta riippumatta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 28, 2017, 23:42:08 ip »

Minulla on ollut nyt kuukauden Fiasp  käytössä insuliinipumpussa.vaihdoin sen Novorapidin tilalle.
...Viimeisen  n.kahden viikon aikana antaessani boluksen kirvelee ihan vietävästi.Basaali ei aiheuta  samaa.

Onko sinulla mnkälainen bolusnopeus, vakio vai nopea? Nopea aiheuttaa ainakin minulla kirvelyä insuliinilaadusta riippumatta.
Pistoskohdan kirvely ja kutina on mainittu Fiaspin selosteessa yhtenä yleisenä haittana. Itse olisin jatkanut kokeilua pidempään mutta kun tuli tuo kutina niin en kestänyt sitä ja lopetin.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 29, 2017, 00:00:52 ap »

Tuntuu että jonkinlainen resistenssi vaihekin iski päälle.
Tämä on aika yleisesti mainittu kummallinen ilmiö
- aluksi menee hyvin suurinpiirtein vanhoilla kertoimilla
- sitten iskee resistenssi ja joutuu nostamaan reilusti ateriabolusta ja/tai korjausbolusta ja myös basaalia

Yksi hyvin luotettava raportti tästä tulee yhdeltä keinohaiman kokeilijalta jolta
on montakin juttua aiheesta blogissaan. Hän kokeili Fiaspia noin 6 kk ajan ja sai kyllä
vs tasot pysymään kurissa keinohaiman avulla mutta insuliinimäärät nousivat niin suuriksi että
katsoi paremmaksi lopettaa:
 http://www.diabettech.com/fast-acting-insulin/what-goes-up-must-come-down-unless-youre-a-pwt1d-using-fiasp/

Koska hänellä on keinohaima sensoreineen mukana koko ajan ja data kertyy koko ajan talteen 6kk ajalta niin tuloksia voi pitää
erittäin luotettavina ja siinä on pystytty eliminoimaan kaikenlaiset harhat kuten huonot pistoskohdat ja insuliinierät jne.

Ei hänkään kuitenkaan väitä että näin kävisi kaikilla, joillain menee hyvin ja toisilla käy sitten näin.
Syyksi hän epäilee vahvasti sitä lisättyä B-vitamiinia ja jotain stabilointiainetta. Ne on tiettävästi ainoat erot
mitä Fiaspilla on Novorapidiin verrattuna.

Hänkin olisi halunnut käyttää Fiaspia sen boluksen jälkeisen nopean imeytymisen takia mikä olisi iso parannus tuollaisessa keinohaimassa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2017, 00:02:53 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Joulukuu 04, 2017, 01:07:13 ap »

Pumppua ei minulla ole pistohoito, mutta minulla ei ole määrät tänä aikana lisääntyneet. Mutta hieman enemmän sitä kyllä menee, kun Humalogia. Mikä pätee yhdelle ei päde toiselle välttämättä. Kokeilematta ei kuitenkaan tiedä. Elimistöstä riippuen tottumisaika voi olla aika pitkäkin.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Mimmu

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2017, 23:01:09 ip »

Mulla on ollut Fiasp -pumpusta kohta 2kuukautta. Samoilla annoksilla aloitin mitä meni Novorapidia. Ekat päivät olin koko ajan hypoilla ??? Vähensin basaalia ja hyvä tuli. Oon ollut tosi tyytyväinen koska mun ongelma on ollu aterian jälkeiset nousut ja se etten ole bolustanut riittävän aikaisin ennen ruokaa. Bolustanut nykyään syödessä ja sokerit nousee 8-15 ruoan jälkeen ennen kuin alkaa lasku joka ei hänni juuri ollenkaan. Novorapidin kanssa aterian jälkeiset oli usein 15-25 ja perään romahdus ennen seuraavaa ruokaa vaikka en olisi korjaillutkaan :-[ Nyt alkaa luottaa siihen että kympin sokerilla uskaltaa lähteä vaikka lenkille ilman järjetöntä tankkausta ::)

Mulla ei oo ollu kirvelyä tai iho-oireilua vaikka iho on muuten mitä on. Aika näyttää miten jatkot menee ;D Voi tietysti olla että hoitomotivaatio koheni insuliinivaihdoksen jälkeen ja senkin takia sokerit on tasaisemmat :)
Kirjattu

Marzu

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2017, 11:49:39 ap »

kiitos kommenteista.
Jotain  tottumista tapahtui kuluvan viikon aikana, kirvely  vähentyi  ja  melkeinpä on loppunut kokonaan. Kirvelyä kesti n.  2 viikkoa. Minulla on nopea toiminto insuliinin  virtausnopeutena.
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #8 : Kesäkuu 21, 2019, 13:26:47 ip »

Olisko kellään tästä aiheesta lisää kokemuksia?

Nyt 640G:llä Novorapid tuntuu auttamattoman hidasliikkeiseltä.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Linkkejä