Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417189 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Jotain ymmärrystä asialle.....  (Luettu 2218 kertaa)

Sakke

• Vieras
Jotain ymmärrystä asialle.....
« : Toukokuu 08, 2019, 13:43:39 ip »

Hei. Täällä kohta 20v 1 tyyppiä sairastanut. Sain vihdoin aikaiseksi kirjoittaa. Olen todella pahasti ollut kypysyt tähän kirotun tautiin. Pitkäaikainen sokeri on ollut jo pitkään hyvä, eli noin 6. Mutta jo vuosia olen tapellut noiden älyttömien heittelyjen kanssa. Vaikka olen harratanut liikuntaa ja syönyt terveellisesti niin ne sokerit on saattanut milloinkin olla jossain 2 - 25 välillä.

Mutta vihdoin tänä vuonna ne vaan yhtäkkiä tasaantui. Eli nyt lantus ja humalog insuliini toimii niinkuin pitää ja hyvin harvoin on yli 10 lukempia. Vaikka mä olen todella iloinen että mä vihdoin saan jotain rauhaa eikä jatkuvasti tarvi ajatella sokereita, niin haluasin jotain selkoa saada tähän, kun en yhtään ymmärrä että miksi ne nyt vaan tasaantui.

Muistan viimevuodeltakin yhden mittauksen kun katoin et sokeri oli nousussa, eli jotain reilut 10 vaikka en mitään erityistä ainakaan ollu syöny. Mittasin uudestaan joskus tunnin päästä niin sokeri oli 25 siis 25! On ollu ihan sama miten syöny ja kuinka paljon isuliinia milloinkin. Hoitajat ja lääkärit kään ei mitään muuta ole oikein osannu sanoa kun lisää tota ja vähennä tätä, niin mitään järkeä en ole sokereihin saanu. Et mistä tässä nyt mahtaa olla kyse??? 

Kiitoksia jo etukäteen vastanneille.
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
Vs: Jotain ymmärrystä asialle.....
« Vastaus #1 : Toukokuu 08, 2019, 16:30:59 ip »

Onko sinulla sokeritason jatkuvaseuranta? Esim. Libre? 

Lantusta en tänä päivänä enään käyttäisi pitkävaikutteisena (kokemusta on). On kaksi tasaisempaa vaihtoehtoa, Toujeo ja Tresiba. Itse vaihdoin Toujeon Tresibaan. Ruokainsuliinina on Fiasp.  Fiaspissa on edelleen liian pitkä "häntä". 

Miksi stten sokeri (hiilihydraatit) ei imeydy entisellä tavalla? Vai oletko kenties alkanut käyttää vähemmän hiilihydraatteja kerta-annoksina?  Kannattaa otattaa muutamia verikokeita, vastaavatko ne aiempia arvoja.

Tämä on vähän tällainen itsenäinen kaveri kyllä, melkein 62 vuotta olen seurustellut tämän kanssa. Vanhemmiten kroppakin tulee krantummaksi verensokerien vaihtelulle.

Nyt on sitten huomenna uudenlainen koetus, kun syöpiintynyt paksuoli lähtee, no ainakin suurelta osin! Ainakaan CT kuvissa ei näkynyt että olisi levinnyt minihkään muihin elimiin.
Tämä on taas yksi "ollin oppivuosista".  Kaikkia sitä näkee, kun vanhaksi elää.  :-\
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2019, 16:34:10 ip kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

vanhaäreä

• Aloittelija
  • Autopsy of FreeStyle Lbre sensor
« Vastaus #2 : Toukokuu 08, 2019, 16:34:07 ip »

Olen 1 tyypin diabeetiko jo 49 vuotta. Nuorena aikuisena piikki kerran vuorokaudessa ja sillä mentiin. Olin ja olen aika huono ”sokeritautinen” mutta yritän pysyä hengissä. Mittaan sokeriarvoja aika tiheästi ja nyttemmin, kun minulle on suotu FreestyLibre sensorit arvojen seuraaminen on melkein huvia.
Sokerit heittelee mielialan, liikunnan ja muun haahuilun mukaan. On huonoja sekä vielä surkeampia ja hyviä jopa iloisia aikoja.
Hyvätkin ajat on kestettävä. Luulen, ettei mielipiteeni auta eivätkä lohduta sinua. Lopuksi elämä tappaa meidät kaikki, diabeetikotkin. Anteeksi ja hyvää vointia sinulle ja kaikille ihmisille.
Kirjattu
”Asiahan ei tietenkään minulle kuulu mutta...”
(Masa Niemi, näyttelijä. Pekka ja Pätkä elokuvat)

Sakke

• Vieras
« Vastaus #3 : Toukokuu 08, 2019, 18:41:10 ip »

No siis ei minulla ole mitään muuta sokerin seurantaa kun oma kirjanpito ollut. Ja ne on tosiaan ollut millon mitäkin vaikka on tasaisestikkin koittanut syödä. Eikä minulle ole muita insuliineja edes tarjottu. Ja en siis mitään muutoksia ole mielestäni mihinkään tehnyt. Syöny ja liikkunut samaan malliin. Mutta nyt ovat olleet jo monta kuukautta hyvin tasaisia.

Tsemppiä siihen suolen operointiin!

Jaksamista myös vanhalleäreälle :)
Kirjattu

eklu

• Matkailija
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2019, 15:15:16 ip »

Tämä on ihmeellistä, aamulla 6 ja kuppi mustaa kahvia ja koiran pisulenkki niin lähellä kahtakymmentä. Pika iskalla ei meinaa saada millään putoamaa ja auta armias kun päivällä syön yhden hapankorpun jossa juustoviipale niin nousee jopa yli 20. Jotain on syötävä kun maha murisee nälkää, just kysyi Dlekurilta voisinko pistää myös aamulla vähän lantusta niin ei tämä on ihan hyvä. 7 kertaa päivässä pika inskaa. Tämä kaveri joka sai luvan pistää 8 yksikköä lantusta aamulla pärjää ateria inskoilla, taidan itse ruveta kokeilemaan.
Kirjattu

SpeedoPasanen

• Aloittelija
    • DiaChats.com
« Vastaus #5 : Toukokuu 30, 2019, 20:08:24 ip »

Mulla menee aamulla 5-10u humalogia vaikka en koskaan syö aamupalaa. Muuten nousisi kanssa 20 paikkeille. Aamunkoittoilmiö. Ilman Libreä en varmasti uskataisi suoraan piikin jälkeen lähteä polkemaan töihin, sen kanssa no prob.

Kandee muistaa että maksa vaikuttaa sokereihin todella paljon ja siihen vaikuttaa (stressi)hormonit ja yleinen vireystaso ja miljoona muuta asiaa.  Ei pelkkä syöminen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2019, 20:12:01 ip kirjoittanut SpeedoPasanen »
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #6 : Toukokuu 31, 2019, 16:42:24 ip »

hapan korppu   samoin   kuin pullapala         on sokerin  nosto  ruokaa saattaa   nostaa  minulla   noin  yhteksan  pykalaa  ylemmaksi.   sellerin varsi  on parempi  vaihto ehto
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07