Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416765 viestiä  •  19912 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kilpirauhaset  (Luettu 2549 kertaa)

Friita

• Lentävä kynä
Kilpirauhaset
« : Huhtikuu 03, 2019, 20:53:50 ip »

Mun kilpparit ovat olleet vähän vajaatoimman puolella jo kolmisen vuotta. Syksyllä oli lääkäri, joka huomasi, että eipä oo arvot kunnossa. Olokin oli aika kurja. Tammikuussa otettiin uudet kokeet ja TSH oli tipahtanut 3.71 arvoon, T4v hyvin viitearvoissa, mutta vasta-aineet taasen reilusti yli viitteiden. Kun olin törmännyt ferritiiniin netissä, päätin vielä sen mittauttaa työterveydessä, siellä lääkäri sitä ehdotti, sepä olikin sitten aika lähellä alarajaa. Päätin ostaa rautaa ja nyt kuukauden syötyäni, kävin taas vuosikokeissa. TSH oli tipahtanut arvoon 2.91. Voiko kilpparit noin vain heitellä? Vanhoista labroista katsoin, niin lähellä 3:a on TSH pyörinyt aiemmin, muita ei ole aiemmin mitattu.

Olen lukenut, että matala ferritiini aiheuttaa ongelmia, mutta kun noi vasta-aineet olivat myös korkeat.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2019, 20:55:23 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

RR huipussa

• Jäsen
Vs: Kilpirauhaset
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2019, 09:05:11 ap »

Oliko TSH:t mitattu samassa labrassa ?
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2019, 20:21:50 ip »

On mitattu samassa labrassa ja saman arvon sain myös työterveydessä, joka kuuluu eri kuntaan/alueeseen. Sitä lukemaa ensin mietinkin, että pitääkö paikkansa, mutta tammikuussa oli sama luku. Mitattu siis syyskuussa, lokakuussa, tammikuussa ja nyt huhtikuussa. (Lokakuu työterveydessä, kun hain apuja sieltäkin turhaan). Lääkäri oli nuori ja taidetaan mennä varmistelen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 08, 2019, 21:25:23 ip »

Kävin Labrassa tänään ja P-TSH oli 4.7. Yritin katsella Kannasta, että koska oli viimeksi mitattu, muutama vuosi sitten ja oli 3.6. Jaa a mitähän tästä seuraa? Ei ole ainakaan mitään oireita. Se toinen koe oli P- T4-V 14.1.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 09, 2019, 06:58:45 ap »

Multa mitattiin seuraavaksi vasta-aineet ja nyt vain seuraillaan. Jos olo on hyvä, niin ei kai siinä muuta kuin katsellaan  ::) Mulla vaan on oireita jonkin verran, mutta nyt on vaan menty verikokeiden mukaan, ei voi olla vikaa, kun arvot ovat viitteissä  ;D
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2019, 16:05:56 ip »

Juu, ei mussa vikaa ole, TSH on viitteissä, ei aiheuta toimenpiteitä. Taaksepäin ei näemmä tarvitse katsoa, eikä kysytty, että onko olo ok. Mitäpä sitä turhia, olisi käynnillä edes toivonut, että kysytty, mitä kuuluu, miten menee, jne.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2019, 19:19:20 ip »

Oireita minkälaisia ne on? Mä olen yli 10 vuotta ollu kovin viluinen. Välillä nukun pitkikset ja polviin asti ulettuvat villasukat jalassa. Peitto pitää olla paksu. Viime kesä oli hyvä, kun oli lämmin ei tarvinnu palella. Mulla on ollut aina matala ruumiinlämpö. Joskus pitkien lenkkien jälkeen mitattuna 34.7 ja yleensä 35 pintaan ja joskus saattaa nousta 36 päälle...Äidillä ja siskopuolilla on/oli vajaatoiminta.
Millä arvoilla se lääkitys alotetaan. Äiti ei aluksi halunnut käyttää lääkkeitä, mutta tuli niin hitaaksi, etta alkoi käyttää...Siihen kyllä meni monta vuotta ja äitihän on kuollut, jotenka kysyäkkään en voi, kuten myös siskopuolikin.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2019, 21:57:33 ip »

Kylmähän on ollut, kesä oli mukava, ei ollut turhan lämmin. Pari kertaa kyllä joutui käyttämään autossa ilmastointia. Iho on korppu ja hiuksia on lähtenyt ja ne on katkeilleet juuresta. Tätä ihmetteli kampaaja, mutta silloin en yhdistänyt kilppareihin, kun aina sanottu, että arvot ovat ok. Niin sitä on luottanut lääkäriin. Väsähtänyt olo, eikä mikään huvita, eikä oikein kiinnosta. Paino noussut paljon, vaikka yrittää syödä terveellisesti. Toki, nämähän ovat monet muuhunkin liittyviä oireita, mutta veriarvoissa ainoastaan kilpparit eivät ole olleet viitteissä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2019, 22:50:11 ip »

Mulla Ldl kolesteroli noussut, vaikka vaihdoin maidon takaisin rasvattomaan, VoiLevin takaisin Beceliin,jauhelihan kalkkunaan ja broileriin, leikkeleet ja juustot jätin kokonaan, leivokset ja suklaa vähemmälle. Tuota silmäluomien turvotusta olen ihmetellyt monta vuotta. Mulla on d-lääkäri loppukuusta. Paleleminen on välillä aivan hirveetä, mä oikein tärisen. En ole osannut asiasta edes valittaa, mutta googlasin ja luin oireet, no joskus nukkuun mennessä tuntuu oudolta rintakehällä, niin kuin sydän muljahtaisi jotenkin kummasti, sydänfilmi kuitenkin ollut normaali vuosikokeissa. En ole siihenkään kiinnittänyt huomiota, olen vain ajatellut sen johtuvan toisen silmän sokeutumisen tuomasta sydänsurusta....
Kirjattu
G 640+ Humalogi

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2019, 11:13:25 ap »

Aika monella ykköstyypillä on kilpirauhasen vajaatoiminta. Sen yksi muotohan on autoimmuunisairaus kuten D1:kin, joten uusiin saa varautrua.

Mulle vajaatoiminta tuli 3 vuotta sitten. Olin ollut Afrikassa ja sain sen jälkeen horkkamaisen kuumeeen. Aamut oli ok, mutta aina iltaa kohti horkkamainen kuume nousi ja makasin kahden untuvapeiton alla. Jouduin sairaalaan, kun epäiltiin jotakin trooppista sairautta. Viikon sain antibioottia suoneen, tutkittiin ja tutkittiin. Ainakin 50 erilaista labraa otettiin ebolasta malariaan, mutta ei kilpirauhasarvoja. Antibioottia jatkettiin vielä kuukausi kotona ja jostakin koetuloksesta bongattiin "virallinen" diagnoosi, harvinainen rottapilkkukuume!

Jälkikontrolliin tartuntatautilääkäri oli määrännyt otetavaksi myös kilpirauhaskokeet, jotka olivat aivan päin prinkkalaa. Siitä alkoi tyroksiinin syöminen, mutta oireita on vaihtelevasti edelleen. Vajaatoiminta on vaikuttanut huomattavasti oloon, kipuihin, ihon kuntoon, vatsan toimintaan, LDL on noussut ym. ym. Ja verensokereiden pitäminen vakaana on paljon vaikeampaa kuin ennen.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2019, 13:30:12 ip »

Minulla myös on kilpirauhasen vajaatoiminta ja Äskoon kokemukset vajaatoiminnan vaikutuksista kyllä allekirjoitan täysin. Lisäksi olen herkkä palelemaan, yöllä ja aamuisin siinä määrin, että tuplatalvipeitot ovat käytössä pitkälle kesään. Arvot viitteissä ::)
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2019, 22:42:01 ip »

Mieheni LDL arvo on laskenut samalla ruokavaliolla millä mulla on noussut... Jo on perin kummallista. Mä varmaan saan vaihtaa maidon ja leipärasvan takaisin entiseen. Leivän syöntini onkin vähentynyt rasvan ansiosta ja painokin pudonnut. Joskus 2012 lääkäri totesi, että kilpirauhas arvoni on noussut, siitä mitä se on ollut ennen 2000 lukua. Silloin se oli jotakin 2.9. Ihmettelin toteamusta, mutta, jos on 101 eri oloa, mistä saa valita, niin ei kaikkeen reagoi. Ei ne kuitenkaan, niin kamalasti häiritse. Kylmä on, mutta oon oppinu pukemaan ja töissä ulkona koululaisten kerhossa, liikun ja steppailen paikoillaan, niin että sokerit laskee. Mielenkiinnolla odotan lääkäri aikaani. Millä arvoilla se lääkitys aloitetaan?
Kirjattu
G 640+ Humalogi

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2019, 11:02:50 ap »

Ilmeisesti jokainen reagoi vajaatoimintaan eri tavoin. Minulla ei ollut mitään tuntemuksia mutta kolesteroli oli hypännyt pilviin. Lääkäri selvitti kohoamisen syyn olevan vajaatoiminta. En myöskään palele enkä hikoile. Lääkitys aloitettiin ja vähitellen nostettiin annosta ja veriarvot paranivat. Kun kävin yksityislääkärillä (entinen hoitava lääkärini) niin hänen kommenttinsa oli että en kyllä siltä näytä (vajaatoimintaiselta).
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 14, 2019, 08:06:58 ap »

Olihan Mullakin nuo kolesterolit myös nousseet, mutta niihin määrättiin lääkkeet, niin laskivat  :P
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Huhtikuu 14, 2019, 22:17:27 ip »

Fp-kol 4.6
fp-kol Hdl 1.76 laskenu, kun en ole liikkunut entiseen malliin.(5x silmäleikkaus)
fp-kol LDL 2.7 tämä noussut viimeksi tehdystä mittauksesta 10/18, silloin oli 2.6 ja oletus oli, että laskee, kun ruokavalio muuttui.
fp-Trigly 0.94

Viime keväästä kuitenkin on LDL ja kokonaiskolsteroli laskenut.

Ennen mittausta kuitenkin söin ja jouduin syömään yölläkin hypoon, tiedä sitten kuinka paljon vaikuttaa.

Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä