Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6924 jäsentä  •  417256 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi HyTeR3, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ykköstyypin hoitokäytännöt Espoossa  (Luettu 6440 kertaa)

tapsa

• Lentävä kynä
Ykköstyypin hoitokäytännöt Espoossa
« : Maaliskuu 10, 2019, 10:16:36 ap »

Entisenä ja mahdollisesti myös tulevana espoolaisena olisin kovin kiinnostunut, miten hoitokäytännöt nykyisin toimivat Espoossa. Onko alueellisia eroja, onko osaaminen keskitetty, jos niin mihin?

Miten välinejakelu on järjestetty ja miten se oikeasti toimii. Erityisesti pumppuhoito sensorointeineen.

Saa lähettää yksityisviestillä, jos haluaa ja viitsii valaista asiaa  oikein kunnolla.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

karhu

• Jäsen
Vs: Ykköstyypin hoitokäytännöt Espoossa
« Vastaus #1 : Maaliskuu 11, 2019, 13:54:20 ip »

Espoossa on erityinen diabeteskeskus Jorvin sairaalan yhteydessä.
Itselläni hoitokäytäntö toimii siten, että kerran vuodessa on lääkäri ja kerran hoitajan vastaanotto siellä.

Välinejakelu on kohdallani toiminut kiitettävästi. Hoitovälineet tilaan itse joko puhelimella tai netissä.

Itsellä ei ole pumppua, eikä muitakaan elektronisia hoitovälineitä, joten niistä en tiedä. Oletan, ettei sinulla mitään ongelmaa niiden suhteen tule.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2019, 14:00:08 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2019, 08:30:58 ap »

Kiitos Karhu!

Luinkin tuon diabeteskeskuksen nettisivut, varmaan ihan ok. Minua askarruttaa tuo pumppu- ja sensoripuoli erityisesti. Ilmeisesti valta keskittyy hoitavan lääkärin mielipiteisiin.

Alkaa olla tuota diabetesuraa jo sen verran, ettei oikein huvita hypätä "ojasta allikkoon"-
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2019, 11:13:25 ap »

Minua askarruttaa tuo pumppu- ja sensoripuoli erityisesti. Ilmeisesti valta keskittyy hoitavan lääkärin mielipiteisiin.
Alkaa olla tuota diabetesuraa jo sen verran, ettei oikein huvita hypätä "ojasta allikkoon"-
Ei nuo ole minulle ainakaan vielä ehdottaneet pumpusta luopumista, siis iän takia.

Tuo välinejakelu toimii niin että tilaa netin kautta välineet ja tilaamiseen käytetään jotain Espoon kaupungin palvelua (Teveyskansio ?) jonka kautta täällä voi varailla myös TK aikoja jne. Sinne kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Voi olla että aluksi joudut tilaamaan välineet puhelimitse ennenkuin systeemit alkaa toimimaan muuton jälkeen. Minulle välineet ovat tulleet viime aikoina vaihtelevan nopeasti 2 vrk .... noin viikon viiveellä mutta se on hirveän kätevää kun ne voi noutaa kaupan pakettiautomaatista silloin kun kauppa on auki. Sellainen ikävä puoli siinä systeemissä on että kun tekee tilauksen niin se ei lähetä varmistusta että meni perille joten pitää olla tarkkana ettei sählää jotain tilauksessa. Mitään palautetta ei myöskään tule kuinka kauan toimitus kestää ja kun tekstiviesti tulee niin paketti on noudettavissa.

Edit: Lisäksi niillä on ollut toivomuksena tuon postipalvelun alettua että tilaa välineet puoleksi vuodeksi kerrallaan.
Välineiden määrät on syytä tarkistaa huolella D-hoitsun kanssa. Ne siellä jakelussa tarkistaa että vuoden määrät ei ylity ja huomauttavat herkästi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2019, 11:25:56 ap kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2019, 11:24:01 ap »

Espoossa on erityinen diabeteskeskus Jorvin sairaalan yhteydessä.
Itselläni hoitokäytäntö toimii siten, että kerran vuodessa on lääkäri ja kerran hoitajan vastaanotto siellä.
Espoossa kaikki D1 diabeetikot käyvät nykyisin tuolla Jorvin Diabeteskeskuksessa.
Muutos tapahtui joskus vuonna 2014 ja ennen sitä Jorvin sisätautipolilla kävi vain pumppuhoitoiset ja jotkut muut erikoistapaukset.
Samalla ne D-lääkärit ja hoitsut siirtyi sieltä sisätautipolilta perustettuun uuteen Diabeteskeskukseen.
Jotenkin ne kierrättää siellä sitten myös terveyskeskuksien niitä lääkäreitä jotka aiemmin hoiti pistoshoitoisia terveyskeskuksissa.
Järjestelmän tarkoitus on kerätä kaikki saman katon alle.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2019, 11:35:15 ap »

Kiitos Reiska kattavasta selonteosta.
Onko tuo sensorointivarustus jotenkin kilpailun kautta lyöty lukkoon,  vai saako esim. Libren, jos siihen on tykästynyt. Siis minun tapauksessani jatkaa tutulla systeemillä.

Onko ollut havaittavissa valikoiman kehitystä tarjonnan lisääntyessä?

PS
Päättelin jo jotain tuosta allekirjoitustekstistäsi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2019, 11:38:03 ap kirjoittanut tapsa »
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2019, 12:02:39 ip »

Onko tuo sensorointivarustus jotenkin kilpailun kautta lyöty lukkoon,  vai saako esim. Libren, jos siihen on tykästynyt. Siis minun tapauksessani jatkaa tutulla systeemillä.

Onko ollut havaittavissa valikoiman kehitystä tarjonnan lisääntyessä?
Espoossa oli minusta aiemmin aika tiukkaa noiden sensorien kanssa mutta viime vuoden aikana se jotenkin selvästi vapautui
ja nimenomaan tuon Libren osalta. Muista sensoreista en osaa sanoa, taitaa olla poikkeuksia jos esim. saa Dexcomin.
Kirjattu

Susihukka65

• Veteraani
« Vastaus #7 : Maaliskuu 12, 2019, 14:20:02 ip »

Etukäteis-edit: Olin jo kirjoittanut oman viestini kun huomasin, että tänne oli tullut muita vastauksia. Tulee varmasti paljon toistoa. Pahoittelut.  :(

¤¤¤

Tässä kaksi Diabeteskeskuksen linkkiä esittelyineen ja yhteystietoineen

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/jorvin-sairaala/Sivut/Diabeteskeskus.aspx

https://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Terveyspalvelut/Terveysasemat/Diabeteskeskus/Espoon_diabeteskeskus_saa_asiakkailta_hy(91199)

Diabeteskeskukseen tosiaan on keskitetty kaikkien Espoon tyypin 1 diabeetikkojen hoito. Samoissa tiloissa toimii sekä Espoon kaupungin että HUS:in (erikoissairaanhoidon) puoli. Pumpun käyttäjät kuuluvat erikoissairaanhoidon puolelle, mistä omatkin kokemukseni ovat. Sinne tarvitaan lääkärin lähete.

Minusta keskus on onnistunut tavoitteessaan olla vähäbyrokraattinen matalan kynnyksen paikka, jossa kaikki diabetekseen liittyvät asiat voidaan hoitaa samalla käynnillä. Itse käyn kaksi kertaa vuodessa, ja koska minulla on riskijalkaluokitus, käyn diabeteshoitajan ja -lääkärin lisäksi aina myös jalkaterapeutin vastaanotolla (erityiskiitos hyvästä jalkahoidosta!). Se että kaikki käynnit pystyy varaamaan samalle päivälle on minulle kaikin puolin hyvä järjestely. Tapaamisten päätteeksi varataan seuraavan kerran ajat ja kirjoitetaan lähete ennen seuraavaa kertaa käytäviin labroihin, jotka voi otattaa missä tahansa HUS:in toimipisteessä. Diabeteskeskuksessa on myös ravitsemusterapeutin vastaanotto.

Hoitotarvikejakelu antaa tarvikkeet Diabeteskeskuksessa kirjoitetun hoitotarvikelähetteen mukaisesti. Minusta on kätevää, että jakelussa ei tarvitse käydä vaan tarvikkeet lähetetään lähipostiin tai -pakettiautomaattiin (mahdollisesti ne voi noutaa muistakin paikoista, kuten lähiterveysasemalta; itse käytän pakettiautomaattia). Tarvikkeet tilataan puolivuosittain, ellei niitä lyhyen 'käytettävä ennen' -ajan vuoksi pidä tilata useammin (kuten on Medtronicin sensoreiden kanssa). Ja kuten sulkeissa olevasta edellä käy ilmi, myös sensorit ja muut pumpputarvikkeet tilataan tarvikejakelusta samalla kuin muutkin tarvikkeet (eikä pumppufirmalta). Näin ainakin Medtronicin kohdalla.

Kun nykymuotoinen hoitotarvikejakelu aloitti toimintansa, toimitukset ruuhkautuivat ja toimitusajat venyivät ajoittain, mutta nykyään tarvikejakelu toimii hyvin. Vaikka nettitilausta suositellaan, tilaan puhelimitse. Silloin kuulen, milloin tavarat suunnilleen ovat haettavissa. Tarvikejakelun puhelintilaussysteemi on auki muutaman tunnin arkiaamupäivisin ja toimii takaisinsoittoperiaatteella.

Minulla kokemukset kohtaamisista Diabeteskeskuksessa ovat voittopuolisesti hyviä; yksi lääkärissäkäynti, josta on useampi vuosi, on mennyt täysin kiville. Asioiden käsittelyyn on aikaa, ja on mukavaa, että tulee kohdelluksi täyspäisenä ihmisenä, joka tietää jotakin sairaudestaan. Lisäksi olen huomannut oma-aloitteista ymmärtämystä myös psykologisesta puolesta, siitä, että vuosikymmenten kohtaamisista diabeteshoitohenkilöiden kanssa saattaa kertyä negatiivista painolastia (koska itse kuulun niihin, joilla tätä painolastia on ja jotka ennen vastaanottoa saavat sensorikäyrän, pulssin ja verenpaineen reippaaseen nousuun, niin kerronpa nyt tämänkin, vaikka se ei varmaan tässä viestiketjussa relevanttia olekaan :) ).

Vielä kun minulle on myönnetty sensoroiva pumppu, jatkuva sensorointi ja riittävästi muitakin tarvikkeita, en kauheasti kehtaa valittaa mistään.

Pumppujen ja sensorien myöntämisperusteista en osaa tarkemmin sanoa, en myöskään Diabeteskeskuksesta saatavasta valikoimasta. Käsittääkseni HUS-alueella on kriteerinsä välineiden myöntämiselle ja lopullisen päätöksen tekee hoitava lääkäri. Itse sain Medtronicin sensoroivan pumpun lääkärin aloitteesta muistaakseni 2013 ja sensoreita aluksi Diabeteskeskuksesta, kunnes pari vuotta myöhemmin Espoolta tuli myöntävä päätös jatkuvasta sensoroinnista. Viimeksi diabeteshoitajan kanssa oli puhetta siitä, että sensoroinnin saatavuus on viime aikoina selvästi helpottunut.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2019, 15:56:33 ip kirjoittanut Susihukka65 »
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog

karhu

• Jäsen
« Vastaus #8 : Maaliskuu 12, 2019, 18:20:29 ip »

Kyllä siellä on edelleen tiukkaa joillakin ja Libreä ei mulle tippunut.
Tiedoissa luki: Potilas kyseli jälleen Librestä, mutta edellytykset sen myöntämiseen eivät täyty.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2019, 18:44:53 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 12, 2019, 18:42:46 ip »

Hienoa, sekä se, että hoitopuoli näyttäisi olevan suhteellisen kunnossa, että se , että sain erittäin hyviä vastauksia juuri siihen, mitä yritin kysyä.
Espoossa tuntuu olevan myös fiksuja diabeetikkoja. Kiitos vastaajille.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #10 : Maaliskuu 26, 2019, 17:35:41 ip »

Tietysti hoito on tasapuolista kaikille kuten muukin elämässä. Onko niin?
Tasapuolisuutta vaan ei voi määritellä, sillä joku on aina tasapuolisempi kuin toinen
Itse en saanut Libreä siksi, koska pystyn nykyisillä välineillä saamaan hoitotasapainoni kondikseen. Kyllä se mullekin sopii, sillä koen sen kannustavaksi.
Omastanikin mielestä Libre tai muut ehkä ylihinnoitellut jutut ei kuulu mulle, jos mä en niitä tarvitse.
Kun Espoo ei niitä kaikille anna, niin olen mielelläni ilman.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2019, 18:05:59 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Turilas

• Jäsen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 19, 2019, 12:02:58 ip »

Mitähän perusteita libren saamiselle asetetaan? Itse käyn tällä hetkellä lääkärikäyntini työterveydessä ja olen Libren julkaisun jälkeen maksanut itse jatkuvan sensorointini. Kun hoitotasapaino on kunnossa, niin pelkään, että saan maksaa sensorit myös aina jatkossakin. Näin olen ainakin olettanut ja siksi olen pysynyt työterveyden puolella (lääkärikäynnit työaikaa, ei poliklinikkamaksuja).
Kirjattu
LADA. Toujeo, Fiasp, metformiini. Omakustanteinen Libre.

KatiK

• Jäsen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 29, 2019, 16:24:49 ip »

Tarpeeksi kauan Helsingissä hoitohöhläilyä kokeneena siirsin itseni Espoon hoitoon. Inhimillisyyden taso on ihan toisenlainen. Kaikki toimii entiseen verrattuna loistavasti toistaiseksi.
Kirjattu
Kiertäjäkalvosimen oireyhtymä 2015
Jäätynyt olkapää vasemmalla ja oikealla puolella samanaikaisesti 2014
Insuliinipumppu 2013
Kilpirauhasen vajaatoiminta 2011
Hypoglykeeminen aivovamma 1991
Diabetes (tyyppi 1) 1978

"Asenne ratkaisee ja se et jaksaa vetää, auttaa "

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Huhtikuu 29, 2019, 19:56:31 ip »

Olen varmaakin aikaisemmin vastannut Libren saantiin jota en vieläkään ole saanut. Sairauttani takana vasta 62 vuotta. Odottavat varmaan että kupsahdan pian ja tulen siten yhteiskunnalle halvemmaksi. Tämä on P:n kanta asiasta.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #14 : Toukokuu 12, 2019, 14:40:29 ip »

Sinun kohdallasi 080750 P:n kanta Libren myöntämiseen on törkeyden huippu.
Espoon kanta lähentelee samaa. Libreä ei tipu jos on huono hoitotasapaino, eikä myöskään jos on liian hyvä. Eli tilanne on surkuhupaisa!

Hoitohenkilökunta sinänsä mukavaa, mutta ilmeisesti pakotettu valehtelemaan. Kaksi päivää sitten hoitaja lateli kuin paperista lukien, että Libren sensori maksaa 100 € ja Contour Next liuskat muka vain 6 €. Epäilen suuresti, että kyseessä on etukäteen keksitty emävalhe.

D-lehden (2017) mukaan sensori maksoi n. 50 € ja juuri netistä tarkistettuna liuskapurkki apteekissa n.50€. Saisiko Espoo siis muka liuskoihin melkein 90% alennuksen??? ja samaan aikaan maksaisi sensorista n. 100% ylihintaa???

Eppäillä soppii!!!!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2019, 14:42:42 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Linkkejä