Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6905 jäsentä  •  417062 viestiä  •  19929 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi jeminal, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hypoglykemia tablettihoitoisella?  (Luettu 2917 kertaa)

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 37
Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« : Maaliskuu 08, 2019, 14:44:25 ip »

Minulla ei ole tietoa eikä kokemusta tästä aiheesta, siksi kysyn. Otaksuin ettei metformiini voi aiheuttaa hypoglykemiaa, mutta tänään ensi maistiainen aiheesta. Tuli jätettyä välipala väliin ja lounaaksi söin vain kupin kahvia ja leivän. No, sitten ihmettelin kun hommat ei suju ja sitten tuntui kuin oksettaisi ja kun liikkui niin pää tuntui 'seuraavan perässä'. No, ajattelin sitten mitata verensokerin ja mittari (contour next one) näytti punaista valoa ja lukemaa 3,3. Yritin sitten syödä jotain mutta mikään ei meinannut mennä alas ja ruoan maku vain kuvotti. Limua ja mehua sain sentään juotua ja sen jälkeen noin tunnin päästä mittaus näytti 8,5 ja olo on vähän parempi. Olin kuulemma höpissyt jotain "keuhkotaudista" kun minulta kysyttiin että voinko huonosti.

Onko ruokailulla tablettihoitoisellekin siis oleellinen merkitys? Ei ainakaan näemmä saa ohittaa niitä muka-kiireen vuoksi.
Kirjattu

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 37
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 08, 2019, 16:24:42 ip »

Syy siihen miksi olen yrittänyt syödä vähemmän on ettei tulisi korkeita sokereita niin paljon. Tukevan aterian jälkeen verensokeri nousee kevyesti 10 tienoille.
Kirjattu

Eliza76

  • Vieras
  • Viestejä: 2
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #2 : Maaliskuu 17, 2019, 10:02:27 ap »

Itse olen taistellut vuosikymmeniä hypoglykemioiden kanssa, en ole oikein vertaistukea löytänyt, ilmeisesti ei kovin tavallisia ole hypoglykemiat tablettihoitoisella, saatikka ilman diabeteslääkitystä olevalla. Vastaan, koska oma kokemus on että metformiinilla minulla on tullut pahimmat hypoglykemiakohtaukset, mitä ei oikein lääkärit ole uskoneet, mutta näin kuitenkin on.
Tällä hetkellä minulla ei ole lääkitystä ja olen yrittänyt kuukausia pudottaa painoa, mutta juurikin noiden hypojen takia se ei vaan onnistu.
Ruokavaliolla on todella suuri merkitys ainakin itselläni, vuosikaudet jouduin sokerisilla tuotteilla korjailemaan hypoja, eikä minulla ollut siitä huolimatta korkeita sokereita. Olo oli kyllä syönnin jälkeen ihan hirveä, mutta siihen aikaan en apua tähän vaivaan saanut, joten söin paljon hiilihydraattipitoista ruokaa, että ylipäänsä pystyin tekemään mitään. Liikunta vielä laski sokereita ennestään hypoille asti.
Tällä hetkellä oma diabetes ilmeisesti on jossain murrosvaiheessa, korkeita sokereita tulee herkemmin ja toisaalta hypot on vähentyneet. Ihan paras olo on, kun syö tasaisesti pieniä aterioita n 3 tunnin välein, eikä mitään sokeripommeja syö missään vaiheessa päivää. Jos jotain hiilihydraattia syö (leipä, puuro, peruna, makaroni), silloin sokeria tasaa se, että samalla aterialla on joko rasvaa tai sitten proteiinia. Tällä ruokavaliolla pitäisi myös painon pudota, mutta eipä vaan putoa, joten olen nyt ravitsemusterapeutin hoidossa, katsotaan vieläkö tässä joskus pääsisi näistä oireista ja kiloista eroon. Pientä epätoivoa jo on, kun on näin kauan hakannut päätä seinään.
Tsemppiä sinulle, diabetes on aika pitkälti yksilöllinen sairaus, joten kuuntele asiantuntijoiden lisäksi myös itseäsi!
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2135
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #3 : Maaliskuu 18, 2019, 15:16:23 ip »

             niin se on  tavallaan   diabeteksen  vastain  sairaus.    hyvin vahan laakareita  on perehtynyt   siihen.           olen  kuullut  jotta  niilla on  kerran kuussa   tapaaminen.   jossa  keskustelevat.      on  myos jotain  laakkeita  jotka   hieman   helpottaa.         jos  loytaisit  kohtalon  tovereita
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 536
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #4 : Maaliskuu 18, 2019, 15:43:53 ip »

Kakkosdiabetes taitaa olla hankalampi kuin ykkönen. En tunne tarkemmin, koska ei ole tarvinnut opiskella. Annan kuitenkin vihjeen, josta saa lisätietoa aiheesta. Täällä kovasti moititaan lääkärien välinpitämätöntä suhtautumista, ja samaa olen kokenut lähipiirin kakkosilta. Kaiken kaikkiaan niin ykköset kuin kakkoset ja kaikki siltä väliltä joutuvat oman tautinsa hoidon opiskelemaan.
https://www.youtube.com/watch?v=LFfKlVATQ7s&list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY&index=45
Kirjattu

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 37
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2019, 09:07:11 ap »

Kiitos vastauksista. Onhan se totta että taudin yksilöllisyys asettaa aika paljon vaatimuksia sille miten itseään hoitaa, koska lääkitys on vain pieni osa kokonaisuutta. Tuo Bernsteinin materiaali on kyllä mielenkiintoista, vaikkakin pääpaino taitaa hänellä olla insuliinihoitoisessa diabeteksessa. Mietinkin että olisiko insuliinista taittamaan korkeita sokereita sillä ajalla kunnes metformiini 'puree' ja päästää glukoosia soluihin insuliinimäärän mukaisesti. Kun kuitenkin vaikuttaa siltä että verensokeri nousee liian jyrkästi syönnin jälkeen. Bernstein kuitenkin suosittelee normaalia lyhytvaikutteista insuliinia ja oma lääkäri on tarjonnut vaihtoehdoksi noita pitkävaikutteisia joita pistetään kerran päivässä. Jos ei korkeat sokerit pysy pelkillä tableteilla aisoissa niin kyllä olen valmis kokeilemaan insuliinia.
Kirjattu

mmol/L 5.0

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 704
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2019, 15:15:51 ip »

Kakkostyypin diabetes on monimuotoinen sairaus. Siitä on tehty tutkimuksia, joissa on päädytty useisiin erilaisiin D2 muotoihin.

Mitä tulee hypojen ilmenemisiin myös Metforminin käyttäjillä, niin herää epäilys. Onko tästä toditettavaa laajempaa tutkimuksiin perustuvaa näyttöä?

Itse olen D2:nen. Olen syönyt aluksi noin 3 vuotta pelkkää Metfominilääkitystä ilman mitään hypohin viittavia ongelmia. Viimeiset 2 vuotta olen syönyt yhdistelmälääkettä Janumet. Sisältää metforminia ja Januviaa. Tämä lääke tuntuu sopivan minulle ilman ongelmia. Sokeriarvoni ovat pysyneet kohtuullisina. Olen muuttanut ruokailutottumuksiani vähentämällä nopeiden hiilihydraattien osuutta ruokavaliossani. Lisäksi olen harrastanut koko dibetesaikani säännöllistä liikuntaa. Muutin liikuntaa aamupainotteiseksi, koska uskoin aamuliikunnan pudottavan luonnollisella tavalla ns. paastosokeriarvoja. Tein aiheesta omia mittauksia ostamallani tarkalla verensokerimittarilla. Jokaisen aamulenkin jälkeen sokeriarvoni tippuivat o,5-1,0 mmolia.
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 536
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2019, 15:25:58 ip »

Bernsteinin ajatuksiin ei pääse helpolla eikä heti. Asiaa on paljon, siksi annankin lisälinkkejä, jos asia kiinnostaa. Tässä on tietenkin se ongelma, että B:n suosituksia ei voi lähteä Suomen lääkäreille esittämään, mutta omaan käyttöön ne voi ottaa. Ja muutenkin lopulta tieto tulee tuhansista lähteistä, ellei useammasta.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY
Kirjattu

MKo

  • Aloittelija
  • Viestejä: 37
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2019, 14:52:40 ip »

Ainakin vähähiilihydraattinen ruokavalio on omalla kohdallani melko hankala toteuttaa. Olen vegaani ja kasvisruoka on lähtökohtaisesti rasva- ja hiilihydraattipitoista. Joistakin raaka-aineista voi saada valkuaista enemmän, mutta hankalasti se on toteutettavissa. Siksi olen yrittänyt vähentää ruoan kokonaismäärää, mikä ei kuitenkaan taida johtaa kuin aliravitsemukseen.
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 536
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #9 : Maaliskuu 20, 2019, 16:21:02 ip »

Kasvisravinnon puolella on kyllä kohtuullisen korkeat hiilihydraattimäärät. Hyvillä valinnoilla varmaan löytyy kyllä hyvät ratkaisut. Panen tässä malliksi Barbara O`Neill:n videon. Barbara edustaa kasvisruokavaliota luennoillaan. Tässä suoraan ei taida olla kyse ruokavaliosta, vaan diabeteksesta ja verenpaineesta. Barbaralla on iso määrä videoita joista plokkaamalla voi löytää oikeita juttuja.
https://www.youtube.com/watch?v=QQbqoNuFfu0
Kirjattu

Susihukka65

  • Veteraani
  • Viestejä: 1511
Vs: Hypoglykemia tablettihoitoisella?
« Vastaus #10 : Maaliskuu 21, 2019, 12:15:01 ip »

Käsittääkseni metformiinin aiheuttamat liialliset verensokerin laskut ovat (hyvin) harvinaisia mutta mahdollisia. On joitakin tapauksia, joissa vähäinen syöminen tai rasittava liikunta on aiheuttanut metformiinin käyttäjälle hypoglykemian.

Metformiinin ja syömättömyyden aiheuttama hypo liittyy siihen, että metformiini hillitsee maksan sokerintuotantoa; sokeria tulee siis vereen vähemmän maksasta ja syömättömyyden vuoksi ei lainkaan ravinnosta.

Metformiini vaikuttaa myös siten, että lihaskudoksen solujen kyky ottaa sokeria sisäänsä ja hyödyntää sitä paranee. Liikunta lisää sokerin kulutusta lihassoluissa. Yhteisvaikutuksena voi olla se, että sokeria siirtyy lihassolujen sisään niin paljon, että verensokeri laskee liikaa.

Mutta tosiaan nämä ovat poikkeuksellisia tilanteita. Valtaosalle metformiinin käyttäjistä ei tule ongelmia paastosta tai liikunnasta. Hypotilanteet liittyvät useimmiten metformiinin yhtäaikaiseen käyttöön muiden verensokeria alentavien lääkkeiden kanssa.

Kakkostyypin diabetes on monimuotoinen sairaus. Siitä on tehty tutkimuksia, joissa on päädytty useisiin erilaisiin D2 muotoihin.

Tämä on hyvä huomio. Nykyään tiedetään, että D2-diagnoosin saaneet eivät ole yhtenäinen ryhmä. Alaryhmien välillä on monia eroja, myös siinä, miten reagoi tiettyihin lääkkeisiin.
Kirjattu
D1 vuodesta 1971
Medtronic MiniMed 640G ja Humalog
 

Linkkejä