Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6899 jäsentä  •  416925 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Ailurus fulgens, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: D-LIITON kannat asepalvelus/tekohaima  (Luettu 2590 kertaa)

rasvis

• Lentävä kynä
D-LIITON kannat asepalvelus/tekohaima
« : Maaliskuu 05, 2019, 15:30:20 ip »

Liitto ja liiton uusi edunvalvoja tuntuivat kovasti vastustavan puolustusvoimien päätöstä lopettaa diabeetikkojen asepalvelus mahdollisuus . Puolustusvoimien päätös oli mielestäni ihan oikea perusteluineen . Ei ole mitään järkeä kouluttaa (insuliinihoitoisia käytännössä 1-tyypin diabeetikkoja) sellaisiin tehtäviin, joissa tositilanteessa (ja itse asiassa jopa koulutuksessakin ), jossa ollaan aseitten kanssa tekemisissä ja muutenkin  tulisi vaikeita ongelmia . Minkä ihmeen takia yhteiskunnan rahoista olisi pitänyt tällaista tukea ? Senkö takia, että joku diabeetikko saisi esim.jotain uraboostia tulevaisuuden työelämälleen ? Ei kovin hyvä peruste ja jos joku haluaa jonkun vastaavan "isänmaapalveluksen " tehdä, niin sen voi tehdä muuallakin esim.vapaa ehtoistyön kautta . En tajua, miksi Liitto ja uusi edunvalvoja tästä päätöksestä olivat näreissään . Itse ehdin asepalveluksen suorittaa juuri vähän ennen sairastumistani, eikä todella yhtään haitannut, että sairastumisen myötä olin ns.vapautettu tehtävistä (ehkä ainoa hyvä puoli tässä sairaudessa ).

Hyvä, että julkisuudessa kovasti esillä olleeseen tekohaima tapaukseen on esim. Valviran kannalta otettu selvä kanta, että näissä tapauksissa vastuu on aina käyttäjällä . Liittokin olisi tässä voinut olla hiukan tiukempi lausunnoissaan julkisuuteen .
Mielestäni edunvalvonnan ei pitäisi aina olla sitä, että meille aina lisää kaikkea ja sita ja tätä oli sitten kyse jatkuvista markkinoille tulevista uusista lääkkeistä tai muusta vastaavasta . Diabeteksen kustannukset Suomessa ovat jo nyt valtavat ja meillä diabeetikoilla on jo hyvinkin kattavat hoitomuodot/lääkkeet sairauteemme, niin 1.kuin 2.tyypissäkin ja harvinaisemmissa välimuodoissakin .
Tarvitaan Liitolta ja päättäjiltä enemmän rohkeutta ottaa esim.paastot ja vähähiilihydraattinen ruokavalio (niin kuin muualla on jo tehtykin) avoimesti osaksi taudin hoitoa ja ennalta ehkäisyä eetenkin 2.tyypin diabeteksessa ja "ns.esidiabeteksessa ".
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: D-LIITON kannat asepalvelus/tekohaima
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2019, 18:26:55 ip »

Hyvä, että julkisuudessa kovasti esillä olleeseen tekohaima tapaukseen on esim. Valviran kannalta otettu selvä kanta, että näissä tapauksissa vastuu on aina käyttäjällä . Liittokin olisi tässä voinut olla hiukan tiukempi lausunnoissaan julkisuuteen .
En ota kantaa tuohon onko Diabetesliitto kannanotossa viivytellyt mutta asia on sinänsä ollu koko ajan selvä koska
se ryhmä joka OpenAPS:n on kehittänyt on itse tätä juuri korostanut alusta lähtien
- niitä "itse rakenenttuja" APS:ä ei voi ostaa mistään
- ainakin Android APS softa (kännykkään asennettava apk paketti) pitää itse kääntää Android Studiolla
- ei pidä kysellä muilta valmiiksi käännettyjä apk paketteja
- järjestelmä pitää itse kasata ja huolellisesti perehtyä ja noudattaa vähitellen etenevää perehdytys ohjelmaa
- järjestelmästä on itse vastuusssa

Myös USA:ssa FDA on ottanut kantaa ja sanonut että nämä itse kasatut APS:t eivät kuuluu hyväksyntöjen piiriin ja
sitä voi tehdä mutta on itse vastuussa jos jotain tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2019, 18:31:20 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

jester

• Veteraani
« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2019, 22:39:37 ip »

armeijaan  paasee,  joutuu      jatkuvasti    sellaisia   joilla   diabetesta  ei  ole  viela  totettu.       tauti  saattaa  olla  vaikka  10  vuotta    kunnes  huomataan.         armeijalla ei ole   mitaan     laakarin  tarkastusta
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2019, 08:55:46 ap »

^ 2 tyypin diabetesta (mitkä sen tarkat diagnisointi "rajat" nykyään lienevätkään...luultavasti ylidiagnisoitu nykyisin ) potevat parikymppiset nuoret lienevät hyvin pieni ryhmä.
1.tyyppiä ei 10 vuotta sairastaa ilman oireita ja sen huomaamista .
Jaah, enpä tiedä mitataanko intin lääkärintarkastuksissa nykyisin missään vaiheessa esim.pitkäaikais sokru arvoja . Voisi olla aiheellistakin .
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2019, 08:58:59 ap kirjoittanut rasvis »
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2019, 18:53:39 ip »

Kun itse kävin armeijan 73-74 ei kutsunnoissa ollut kuin ylimalkainen "terveystarkastus", verikokeesta ei puhettakaan.
Ruoat armeijassa koostuivat etupäässä hiilihydraateista ja ei varmasti ollut diabeetikolle terveellistä. Nykytilanteesta en tietenkään tarkemmin tiedä, mutta oletan sen olevan kutakuinkin saman.
Ja tosiaankin,  Diabetesliitolla luulisi olevan tärkeämpääkin tekemistä kuin harmistus d1-diabeetikoiden armeijan käynnistä. Tällaiseen sijaistoimintaan on tietysti helppo turvautua ja saahan sillä vähän näkyvyyttä ja voi antaa kuvan, että d-liitto toimii.
Mutta miten todellisuudessa? Ei edes vhh-ruokailumalli ole saanut liiton hyväksyntää, vaikka se on tehokkain hoitomuoto insuliinin jälkeen. Olemme tässä suhteessa pahasti muita maita jäljessä.
Liiton johto valitsee kuitenkin itse itsensä, eikä toisinajattelijoita suvaita. Joten linja tullee jatkumaan samana, valitettavasti.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2019, 18:56:27 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #5 : Maaliskuu 09, 2019, 03:16:13 ap »

Totta  turisette
Kirjattu

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #6 : Maaliskuu 09, 2019, 21:25:19 ip »

Liiton johto valitsee kuitenkin itse itsensä, eikä toisinajattelijoita suvaita. Joten linja tullee jatkumaan samana, valitettavasti.

Ei mee noin,sori. Liiton johto ei voi valita itseään. Varmaan tämän tiesitkin. Tai nyt ainakin tiedät😉
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2019, 13:09:26 ip »

Taitsa
Jokainen voi lukea netistä: Diabetesliiton organisaatio. Se kuulostaa periaatteessa hyvältä, mutta käytännössä asiat toimivat hyvä veli/sisar-organisaation mukaan. Sehän on muutenkin maamme tapa.
Se tarkoittaa sitä, että vain yksi ajatusmalli sallitaan. Käytännössä siis johto valitsee itse itsensä.

Diabetesliitto on saanut paljon aikaankin, joten ei pelkkää kritiikkiä voi antaa. Uskon myös, että hyvään on pyritty.
"Pakollisten" hiilareiden rajaa on jo ilmeisesti alennuttu sataan. Nyt vielä muun maailman mukaan vhh:n esittely virallisesti. Eihän sitä tietenkään voi määrätä kenellekään, vaan yhtenä vaihtoehtona.

Itsellä ollut vhh reilu neljä vuotta. Muun hyödyn lisäksi  parikymmentä vuotta jatkunut paha refluksitauti (letkutähystyksellä diagnosoitu) parantunut.

Kirjattu

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #8 : Maaliskuu 15, 2019, 19:00:44 ip »

”Ylintä päätösvaltaa käyttää vuosittainen liiton kokous”. 

Diabetesyhdistykset valitsevat edustajansa kokoukseen. No,meiltä 2 lähtee,minä en onneksi.
Kirjattu

Linkkejä