Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417081 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronic 670G pumppu  (Luettu 14328 kertaa)

RR huipussa

• Jäsen
Vs: Medtronic 670G pumppu
« Vastaus #30 : Maaliskuu 29, 2019, 12:54:33 ip »

Libren kohdalla kokeilin cavilonia, mutta siitä ei ollut apua.
Toisaalta voisihan sen jo nyt ottaa suojaksi... ihan varmuuden vuoksi.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Kesäkuu 24, 2019, 16:30:09 ip »

Tänään hain tämän ihmetyksen kotiin. Laitettiin uusi kanyyli (advance), mikä sitten irtosikin. Tykkäsin siitä kovasti, että voisin alkaa käyttämään semmosia. Muuten mennyt ihan ok, oli etäpäivä töistä, niin ei paljon stressi vaivannut  ;D

Ensin en tätä halunnut, mutta kun sain itse valita, niin tämän tahdoin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2019, 16:32:24 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

Kide

• Veteraani
« Vastaus #32 : Kesäkuu 27, 2019, 19:49:03 ip »

Kuinka kovat näppäinäänet tässä 670G:ssä on? Edustaja vihjaili, että minulla saattaisi syksyllä olla mahdollisuus vaihtaa 670G:hen. 640G:n nap-nap-nap-nap-nap-nap-nap-nap-äänet ovat ärsyttävät. Tänään tuli ensimmäinen ulkopuolinen kommentti, että onpa kovat näppäinäänet.  :-\ Kommentoija tiesi, että kyseessä on uusi insuliinipumppu, käyttää itse Veoa.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #33 : Kesäkuu 27, 2019, 20:48:22 ip »

Hei !

Minulla ei ole lainkaan näppäinääniä. ja hälytysäänet voi ottaa pois kokonaan tai asettaan voimakkuuden 5 eri tasoon.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

Kide

• Veteraani
« Vastaus #34 : Kesäkuu 27, 2019, 21:16:32 ip »

Tarkoitan ääntä, joka tulee fyysisestä näppäimen painamisesta ja hölläämisestä.  ;)
Minulla napsuu ja lonksuu. Kysyin tänään asiaa supportista, että osuiko minulle joku maanantaikappale.

670G:ssä ei siis napsu? Hyvä kuulla!
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2019, 21:21:24 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

pake10

• Jäsen
« Vastaus #35 : Kesäkuu 28, 2019, 12:47:51 ip »

Maanantaina aloitin 670G:n lähes seitsemän vuoden Combon käytön jälkeen. Ensivaikutelma on varsin positiivinen: valikoita on paljon, mutta pumppu on helppokäyttöinen, ja näytöllä näkyvä sensorikäyrä on aivan luksusta.  :D Annosoppaan ehdotuksetkin ovat lähes aina Comboa järkevämpiä. Hieman tosin harmittaa se, että tämä Guardian-sensori vaikuttaa epätarkemmalta kuin Libre: esim. yöllä näyttää usein liian alhaista, ja jouduinkin toistaiseksi poistamaan automaattisen pysäytyksen käytöstä.

Milloin olette siirtyneet automaattitilaan? Periaatteessahan pumppu on siihen valmis kahden vuorokauden kuluttua aloituksesta (tai tarkkaan ottaen tämä aika alkaa sen päivän keskiyöstä, jona pumppu on otettu käyttöön). Hoitaja suositteli kuitenkin viettämään 1-2 viikkoa manuaalitilassa, jotta pumppu ehtisi oppia mahdollisimman paljon.

Kuinka kovat näppäinäänet tässä 670G:ssä on? Edustaja vihjaili, että minulla saattaisi syksyllä olla mahdollisuus vaihtaa 670G:hen. 640G:n nap-nap-nap-nap-nap-nap-nap-nap-äänet ovat ärsyttävät. Tänään tuli ensimmäinen ulkopuolinen kommentti, että onpa kovat näppäinäänet.  :-\ Kommentoija tiesi, että kyseessä on uusi insuliinipumppu, käyttää itse Veoa.
Mielestäni näppäinäänet eivät 670G:ssä ole mitenkään häiritsevät. Ovat kyllä kovemmat kuin Combossa, mutta ainakaan vielä ei ole naputus häirinnyt.  :)
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Accu-Chek Spirit Combo 12/2012
Medtronic MiniMed 670G 6/2019 →
Fiasp

Kide

• Veteraani
« Vastaus #36 : Kesäkuu 28, 2019, 13:07:00 ip »

Mielestäni näppäinäänet eivät 670G:ssä ole mitenkään häiritsevät. Ovat kyllä kovemmat kuin Combossa, mutta ainakaan vielä ei ole naputus häirinnyt.  :)

Moikka Pake10 pitkästä aikaa!  ;D Odotan mielenkiinnolla kokemuksia(si) 670G:sta. Toivottavasti itsekin saan tuon jossain vaiheessa.
Kirjattu

pake10

• Jäsen
« Vastaus #37 : Kesäkuu 28, 2019, 13:23:26 ip »

Moikka Pake10 pitkästä aikaa!  ;D Odotan mielenkiinnolla kokemuksia(si) 670G:sta. Toivottavasti itsekin saan tuon jossain vaiheessa.
Moi vaan!  ;D Yritän päivitellä aina välillä kokemuksia, erityisesti tuo automaattitila kiinnostaa: toivotaan, ettei pakka mene ihan sekaisin.  ::) Minullekin tämän 670G:n saaminen (640G:n sijaan) tuli ihan yllätyksenä, sillä mitään "erityistä" perustetta tähän ei ollut.
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Fiasp

Kide

• Veteraani
« Vastaus #38 : Kesäkuu 28, 2019, 13:37:43 ip »

Mitä inskoja teillä 670G:n käyttäjillä on?

Edustajan puheista ymmärsin, että lähes puolella on Novorapid. Itsestä tuntuu, että raketimpi inska toimisi parhaiten pumpun automaattisesti tekemissä korjausliikkeissä, mutta oma ihoni ei kestä Humalogia.
Kirjattu

pake10

• Jäsen
« Vastaus #39 : Kesäkuu 28, 2019, 14:06:02 ip »

Itselläni on myös NovoRapid, joka on usein auttamattoman hidas etenkin aamuisin. Haluaisinkin kokeilla esim. Fiaspia. Ja hieman offtopic, mutta muutaman kuukauden sisällä olen myös alkanut epäilemään insuliinivasta-aineiden mahdollisuutta.  :-\ Hyvin usein ison aterian jälkeen, kun insuliinia joutuu pumppaamaan hyvin suuren määrän, sen vaikutus tuntuu "katoavan" kokonaan. Verensokeri nousee tasolle 20 mmol/l ja pysyttelee siellä usean tunnin (3-4 h) ajan, vaikka korjausinsuliinia annostelisi reilusti yli 20 IU. Parin tunnin jälkeen sensori näyttää kolme nuolta alaspäin ja verensokeri romahtaa hetkessä.  ??? Ratkaisuna tähän on toki suurten aterioiden välttäminen (mikä olisi muutenkin hyväksi), mutta täysin sama ilmiö ilmenee aamuisin, vaikka ateria olisi suuruudeltaan 30 gHH. Aamuisin myös basalinsuliini on toki lähes kaksinkertainen muuhun verrattuna, mutta herkkyyden väheneminen on huomioitu myös boluksessa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2019, 14:16:30 ip kirjoittanut pake10 »
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Fiasp

jester

• Veteraani
« Vastaus #40 : Kesäkuu 28, 2019, 19:11:24 ip »

kumma juttu              ison  aterian jalkeen   sokeri nousee  tasolle  20.0             jos    annostelisi  insulinin  tunti  ennen    ahmimista        ja  jattaisi  syomatta   nousisiko  sokerit  silloin            pumppu on   selvasti   tarpeeton   lelu         pirtti  hirmu  olisi  paikallaa  joka  saannostelisi   ruoka annokset  ja  estaisi   liialliset  ahmimiset
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #41 : Kesäkuu 28, 2019, 22:00:44 ip »

Itselläni on myös NovoRapid, joka on usein auttamattoman hidas etenkin aamuisin. Haluaisinkin kokeilla esim. Fiaspia.

Ymmärsin edustajan puheista, että Fiaspista on huonoja kokemuksia Medtronicin uusimmissa pumpuissa.  :-\
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #42 : Kesäkuu 28, 2019, 22:16:49 ip »

Ainiin. Itse käytän 30 min jatkettua lähes aina. Tepsii jopa nopeammin vaikkei uskoisi. Varsinkin kun sinnikkäästi jaksaa käyttää aina jatkettua, niin - näin olen huomannut - inskan toiminta on ennalta-arvattavampaa. Malttia vaatii - ja sitä että muistaa 30 minuutin jälkeen tosiaan syödä!  :P
Kirjattu

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #43 : Kesäkuu 29, 2019, 09:42:19 ap »

Hei !
Itsellä ollut 670g-pumppu käytössä noin 3 kk ja insuliinina Fiasp. Olin kynissäkin sitä käyttänyt, joten se säilytettiin pumppuun siirryttäessä.
Automaattitilaan siirryttiin kahden viikon manuaalitilan jälkeen, joka oli minusta kyllä näin jälkikäteen ajatellen hieman liian lyhyt. Pumppu ei ollut vielä oppinut riittävästi elimistöni käyttäytymistä.
Itsellä ei ole kokemuksia muista pumpuista, kun tämä on ensimmäinen pumppu.
Minulla monipistoshoidossa oli ongelmana yölliset matalat vs:t  (joissa ei ollut mitään oireita) ja niistä ollaan päästy lähes kokonaan pois. Automaattinen pysäytys on hieno juttu ja kun tilanne korjaantuu, niin pumppu aloittaa itse basaalin annostelun.
Verensokerimittauksia tehdään jatkossakin minimissään 2x vrk ja lisäksi silloin, kun pumppu huomaa, että lähestytään matalan tai korkean vs-rajaa. Pumppu haluaa tällä varmistaa, että sensori mittaa oikein tilannetta.
Pumpun toiminnot ovat helppokäyttöisiä, mutta hälytyksissä olisi parantamisen varaa: ne ovat hieman kankeasti kirjoitettuja.
Sensorin luvataan kestävän 7 vrk ja käytännössä tämä on minulla pitänyt aika hyvin paikkansa: muutamia olen joutunut vaihtamaan hieman aiemmin.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

pake10

• Jäsen
« Vastaus #44 : Kesäkuu 29, 2019, 12:55:01 ip »

Itselläni on myös NovoRapid, joka on usein auttamattoman hidas etenkin aamuisin. Haluaisinkin kokeilla esim. Fiaspia.

Ymmärsin edustajan puheista, että Fiaspista on huonoja kokemuksia Medtronicin uusimmissa pumpuissa.  :-\
Harmi, jos näin on.  :-\ RR huipussa, sinulla on ilmeisesti toiminut kuitenkin ihan hyvin? Toinen mielenkiintoiselta kuulostava on Apidra. En tosin tiedä, miten herkästi alkavat näitä vaihtamaan, kun eräänkin lääkärin mukaan eri merkeissä ei ole eroja.  ???

Ainiin. Itse käytän 30 min jatkettua lähes aina. Tepsii jopa nopeammin vaikkei uskoisi. Varsinkin kun sinnikkäästi jaksaa käyttää aina jatkettua, niin - näin olen huomannut - inskan toiminta on ennalta-arvattavampaa. Malttia vaatii - ja sitä että muistaa 30 minuutin jälkeen tosiaan syödä!  :P
Kiitos vinkistä, muuten kokeilisin, mutta sitten automaattitilassa jatkettu bolus ei ole mahdollinen. Tänään kokeilin kuitenkin pistää boluksen 20-30 minuuttia ennen aamupalaa ja se toimi ainakin toistaiseksi kuin unelma.  ;D Pitänee siis olla vähemmän hätäinen.

Hei !
Itsellä ollut 670g-pumppu käytössä noin 3 kk ja insuliinina Fiasp. Olin kynissäkin sitä käyttänyt, joten se säilytettiin pumppuun siirryttäessä.
Automaattitilaan siirryttiin kahden viikon manuaalitilan jälkeen, joka oli minusta kyllä näin jälkikäteen ajatellen hieman liian lyhyt. Pumppu ei ollut vielä oppinut riittävästi elimistöni käyttäytymistä.
Itsellä ei ole kokemuksia muista pumpuista, kun tämä on ensimmäinen pumppu.
Minulla monipistoshoidossa oli ongelmana yölliset matalat vs:t  (joissa ei ollut mitään oireita) ja niistä ollaan päästy lähes kokonaan pois. Automaattinen pysäytys on hieno juttu ja kun tilanne korjaantuu, niin pumppu aloittaa itse basaalin annostelun.
Verensokerimittauksia tehdään jatkossakin minimissään 2x vrk ja lisäksi silloin, kun pumppu huomaa, että lähestytään matalan tai korkean vs-rajaa. Pumppu haluaa tällä varmistaa, että sensori mittaa oikein tilannetta.
Pumpun toiminnot ovat helppokäyttöisiä, mutta hälytyksissä olisi parantamisen varaa: ne ovat hieman kankeasti kirjoitettuja.
Sensorin luvataan kestävän 7 vrk ja käytännössä tämä on minulla pitänyt aika hyvin paikkansa: muutamia olen joutunut vaihtamaan hieman aiemmin.
Miten olet kokenut automaattitilan käytön, pysyykö "sininen kilpi" helposti päällä? Itseäni epäilyttää algoritmin "konservatiivisuus" eli se, että lukemani mukaan pyrkii välttämään hypoglykemian kaikin keinoin korkeiden sokereiden kustannuksella. Minulla esimerkiksi aamuyön basaali on hyvin suuri verrattuna päivän basaaliin ja joillakin on ollut sellaisia kokemuksia, että automaattitila ei oikein pysty vastaamaan aamunkoittoilmiöön.  :-\ En toki ole vielä tarkemmin perehtynyt algoritmin toimintaan, käyttääköhän pohjana ollenkaan manuaalitilan basaalimalleja?
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Fiasp

Linkkejä