Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418059 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Medtronic 670G pumppu  (Luettu 26678 kertaa)

Nainen57

• Aktiivinen
Vs: Medtronic 670G pumppu
« Vastaus #120 : Joulukuu 20, 2019, 08:19:19 ap »

Edelleenkin olen kovin tyytyväinen tähän 670g pumppuuni.

Pumppu ollut käytössä kuukauden, ja viimeiset 3 ja puoli viikkoa automaatti tilassa lähes koko ajan (96% ajasta). Ja uskokaa tai älkää, mutta mun V.S pysyy suurimmaksi osaksi 3.9 - 10 mmol/L rajojen sisäpuolella. En olisi ikinä uskonut näin tapahtuvan. Pumpussa on NovoRapid.

Hankalinta on ollut oppia bolustamaan vähintään 15 minuuttia ennen ateriaa. Minulla paras tulos (aterian jälkeinen vs pysyy alle 10 mmol/L) tulee jos bolus on jopa 30 minuuttia ennen ateriaa.

Nämä Guardian 3 lähettimeen sopivat Enlite sensorit ovat minusta yhtä tarkkoja kuin aikaisemmat 640g pumpun sensorit. Minä en huomaa eroa aikaisempaan.

Mutta se ettei tarvitse mitata veren sokeria tai kalibroida ennen ateriaa on suuri helpotus. Kunhan muista bolustaa 15-30 minuuttia ENNEN syömistä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #121 : Joulukuu 20, 2019, 09:21:35 ap »

Hankalinta on ollut oppia bolustamaan vähintään 15 minuuttia ennen ateriaa. Minulla paras tulos (aterian jälkeinen vs pysyy alle 10 mmol/L) tulee jos bolus on jopa 30 minuuttia ennen ateriaa.

Nämä Guardian 3 lähettimeen sopivat Enlite sensorit ovat minusta yhtä tarkkoja kuin aikaisemmat 640g pumpun sensorit. Minä en huomaa eroa aikaisempaan.

Mutta se ettei tarvitse mitata veren sokeria tai kalibroida ennen ateriaa on suuri helpotus. Kunhan muista bolustaa 15-30 minuuttia ENNEN syömistä.
Mutta meneehän tuo ennakkoon bolustaminen kait ihan samalla tavalla myös 640G:llä ?
Ei kait 670G tuonut siihen mitään muutosta eikä helpotusta ?
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #122 : Joulukuu 20, 2019, 09:23:50 ap »

Mutta se ettei tarvitse mitata veren sokeria tai kalibroida ennen ateriaa on suuri helpotus.
Muistaakseni tuo 670G piti kalibroida 2 .. 3 krt/vrk. Eikös se kannattaisi tehdä juuri ennen aterioita koska
silloin vs taso todennäköisesti tasaisinta.
Kirjattu

Nainen57

• Aktiivinen
« Vastaus #123 : Joulukuu 20, 2019, 13:49:08 ip »

Veren sokerin tasaisuus onkin tämän 670g pumpun "juttu".

Sen mukaan miten suuri/pieni on sensorin näyttämä verensokeri (SG), pumppu syöttää basaalia enemmän tai vähemmän.  Ja verensokeri todellakin pysyy tasaisena!  Tai ainakin tasaisempana kun 640g pumpun kanssa. Täällä down under 670g pumppua kutsutaan nimellä "hybrid closed loop system" nimenomaan tuon basaalin määrän muuttamistaidon takia. Keinohaima se ei tietenkään ole mutta ominaisuuksiltaan aika bueno.

Ateriaboluksen annostus vähintään 15 minuuttia (tai mielellään jopa aikaisemminkin) ennen syömistä tarvitaan sen takia, että pumppu varautuu basaalin vähentämiseen, sekä ateria boluksen syötön ja itse aterian jälkeen. SG menee tietenkin alas ateria boluksen syötön takia jo ennen syöntiä.  Mutta SG ei pääse menemään liian alas, kun "normi" basaali on poissa tai vähennetty. Tällä tavoin aterian hiilihydraatit eivät pääse nostamaan verensokeria liian ylös. Ja Voilà! Aterian jälkeenkin verensokeri pysyy halutuissa rajoissa. Edellyttäen tietenkin, että aterian hiilihydraatit oli kutakuinkin oikein. Mutta kuten valmistaja sanoo niin parempi on epätarkka bolus 15 minuuttia (tai aikaisemmin) ENNEN ateriaa kuin täsmälleen tarkka bolus aterian JÄLKEEN.

Kalibrointi pitää tehdä 3 tai 4 kertaan vrk, oli se sitten ennen ateriaa tai aterian jälkeen tai muuten vain sopivana aikana, silloin kun SG ei ole nopeassa nousussa tai laskussa, eli ei ole mitään nuolia ylös tai alas.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 670g 21.11.2019 (sitä ennen 640g ja Veo)

Leb1

• Vieras
« Vastaus #124 : Joulukuu 20, 2019, 14:52:44 ip »

Meidän 9v pojalle olisi tulossa ko. pumppu. Yksi asia yli muiden askarruttaa laitteessa että kuinka siinä saadaan siirrettyä vs lukema vanhempien luuriin. Tällä hetkellä libre + Mm2 + glimp niin seuranta realiajassa 24/7 joka on aivan täydellistä.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #125 : Joulukuu 22, 2019, 10:28:19 ap »

Mutta se ettei tarvitse mitata veren sokeria tai kalibroida ennen ateriaa on suuri helpotus.
Muistaakseni tuo 670G piti kalibroida 2 .. 3 krt/vrk. Eikös se kannattaisi tehdä juuri ennen aterioita koska
silloin vs taso todennäköisesti tasaisinta.

Näin kehoitetaan tekemäänkin, en tiedä, miten Suomen rajojen ulkopuolella neuvotaan.

Mulla pumppu ei estä rajuja hypoja, mutta se auttaa kummasti sitä seuranneeseen rajuun reaktiiviseen. Perjantaina sain (taas) tälläisen rajun, kerroin kälylle asiasta myöhemmin, joka totesi, että eikö sun pitäisi jo tajuta, että kauppakeskuksiin ei mennä heti töistä suoraan, vaan käydään ensin syömässä :D juu, ei mene jakeluun, ei millään. Nämä mun rajut hypot eivät vaadi ulkopuolista apua ja siksi minulla on aina kassissa ensiapua.
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

pake10

• Jäsen
« Vastaus #126 : Tammikuu 09, 2020, 22:15:00 ip »

FB:n puolella olen tästä jo kirjoitellutkin, mutta laitetaanpa vielä tähän pumppuketjuun. Ongelmana on siis ollut, että insuliinin (Fiasp) vaikutus tuntuu olevan kohdallani varsin huonosti ennakoitavissa, eikä automatiikka pysy tässä mukana. Ateriabolus vaikuttaa usein aivan toivotulla tavalla, jolloin VS:n huippu on noin 2 mmol/l lähtötasoa korkeammalla eikä automatiikka annostele tällöin kohtuuttomasti mikroboluksia. Joskus VS kuitenkin ampaisee aterian jälkeen reilusti yli kymppiin, jolloin bolusinsuliini ei tunnu enää tehoavan. Tällöin automatiikka annostelee pitkään (jopa tunteja) suuria mikroboluksia eikä VS laske. Lopulta tuntien kuluttua kaikki insuliini tuntuu viimein vaikuttavan ja seuraa raju hypo.

En ole aivan selvillä siitä, liittyykö tämä esimerkiksi insuliinin vasta-aineisiin (samaa ilmeni pahempana NovoRapidilla, joka on toki myös aspartinsuliinia) vai yleiseen resistenssiin, jota ilmenee melko monella Fiaspin käyttäjillä korkeilla verensokereilla. Vasta-aineteoriaan sopisi se, että insuliini ei tunnu vaikuttavan juuri ollenkaan useiden tuntien aikana, mutta tehoaa sitten yhtäkkiä. Olen ymmärtänyt, että tämä insuliinin sitominen vasta-aineiden toimesta on todennäköistä juuri suurilla boluksilla, mutta mielenkiintoisen asiasta tekee se, että aina tätä ei ilmene suurillakaan annoksilla.

Sain nyt reseptin Apidralle ja kokeilen sitä seuraavassa setin vaihdossa. Ei toki pärjää vaikutuksen alkamisnopeudessa Fiaspille, mutta on kuitenkin muita "vanhoja" pikainsuliineja (aspart, lispro) hieman nopeampi. Jospa tästä saisi jotain viitettä siitä, liittyvätkö tähän vasta-aineet vai ei. Onhan kuitenkin silti mahdollista, että ei ole kyse vasta-aineista, vaan aspartinsuliini ei oikein sovi muista syistä. "Hoitona" vasta-aineisiinhan olisi juuri insuliinin vaihto, joten en alkanut pyytämään verikoetta (S -Insu-Ab), joka on ilmeisesti kallis.
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Accu-Chek Spirit Combo 12/2012
Medtronic MiniMed 670G 6/2019 →
Fiasp

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #127 : Tammikuu 10, 2020, 22:53:07 ip »

En ole aivan selvillä siitä, liittyykö tämä esimerkiksi insuliinin vasta-aineisiin (samaa ilmeni pahempana NovoRapidilla, joka on toki myös aspartinsuliinia) vai yleiseen resistenssiin, jota ilmenee melko monella Fiaspin käyttäjillä korkeilla verensokereilla. Vasta-aineteoriaan sopisi se, että insuliini ei tunnu vaikuttavan juuri ollenkaan useiden tuntien aikana, mutta tehoaa sitten yhtäkkiä. Olen ymmärtänyt, että tämä insuliinin sitominen vasta-aineiden toimesta on todennäköistä juuri suurilla boluksilla, mutta mielenkiintoisen asiasta tekee se, että aina tätä ei ilmene suurillakaan annoksilla.
Tehtiinkö sinulle insuliinin vasta-aine testit tuon Novorapidin käytön aikana ?
Jos niitä sillä oli niin aika varmasti sama ongelma myös Fiaspilla.
Kirjattu

pake10

• Jäsen
« Vastaus #128 : Tammikuu 11, 2020, 00:22:11 ap »

Tehtiinkö sinulle insuliinin vasta-aine testit tuon Novorapidin käytön aikana ?
Jos niitä sillä oli niin aika varmasti sama ongelma myös Fiaspilla.
Ei tehty. NovoRapidin aikaan olin eri hoitopaikassa, jossa suhtauduttiin kielteisesti esimerkiksi tuohon toisen insuliinin kokeilemiseen. Mielenkiintoista onkin, että Fiaspin aloituksen jälkeen tuo ongelma poistui oikeastaan kokonaan, mutta palasi muutaman kuukauden käytön jälkeen.

Tänään aloitin pumpussa Apidran. Lyhyen käytön perusteella näppituntuma on se, että boluksia saa pienentää ainakin hieman, mikrobolusten säädön taas hoitaa pumppu. Huomionarvoista on myös se, että Fiaspilla ajoittain esiintynyttä kirvelyä ei tunnu nyt ollenkaan. Noin kuukauden ajattelin kokeilla; jos saan hypoja vähennettyä merkittävästi eikä hitaampi vaikutus haittaa kohtuuttomasti tasapainoa, otan Apidran käyttöön. Fiaspin nopea vaikutus on oikein toimiessaan kuitenkin niin suuri etu, että ihan vähästä en lähde "lopullisesti" vaihtamaan. Ovatkohan vasta-aineet muuten spesifejä juuri tietylle insuliinityypille vai voiko insuliinin vaihdossa käydä niin, että "yleiset" insuliinivasta-aineet alkavat vähentyä?
Kirjattu
DM I vuodesta 2005
Accu-Chek Spirit Combo 12/2012
Medtronic MiniMed 670G 6/2019 →
Fiasp

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #129 : Tammikuu 11, 2020, 10:14:44 ap »

Ovatkohan vasta-aineet muuten spesifejä juuri tietylle insuliinityypille vai voiko insuliinin vaihdossa käydä niin, että "yleiset" insuliinivasta-aineet alkavat vähentyä?
Olen ymmärtänyt sen niin että elimistö tunnistaa joillain sen kyseisen insuliinin vieraaksi ja muodostaa vasta-aineita jotka jotenkin sitoo insuliinimolekyylejä. Tuo kait sitten tarkoittaa että ne vasta-aineet on aina samoja mutta ero on siinä tunnistaako elimistö ko. insuliinin vieraaksi. Käsittääkseni kyse on insuliinityypeistä (lispro, aspart jne.) eikä insuliiniseoksen apuaineista joten Novorapid ja Fiasp pitäisi olla tässä asiassa yhteneväisiä.
Kirjattu

Linkkejä