Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417077 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Veren Hba1c arvot. Äänestys pumppuhoitoiset, monipistoshoitoiset  (Luettu 6163 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Veren Hba1c arvot. Äänestys pumppuhoitoiset, monipistoshoitoiset
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2019, 11:51:16 ap »

Niitä on maailmalla runsaasti tutkimuksia miten pumppuhoito parantaa tuloksia ja hobista.
Jotta olisi vertailtavissa niin muut asiat pitää yrittää pitää ennallaan ja kyse vain pumppuhoidon tuomasta parannuksesta.
Tulos tuntuu olevan keskimäärin 1 %-yksikön parannus jos hobis jossain 8% tienoilla.
Jos se on valmiiksi 6 .. 7 % luokkaa niin parannnus luonnollisesti numeroarvoissa pienempi.

Jos tarkastellaaan yksittäisiä tapauksia niin parannukset luonnolliset vaihtelevat.
Tyypillinen tilanne johon pumppuhoito sattaa olla ainut keino korjata ongelma on voimakas aamunkoittoilmiö.
Tälläisessa tapauksessa parannus saattaa olla paljon isompi.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Helmikuu 15, 2019, 12:13:57 ip »

Aika vekkuli aihe äänestää. Kysely on kai kyseessä.

Pitäisi kai verrata samalla henkilöllä HbA1c arvoja ennen pumppuhoitoa ja sen aikana. Ja sittenkin muuttujia on melko paljon. Sen verran olemme erilaisia, hienommin sanottuna yksilöllisiä.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Helmikuu 15, 2019, 13:23:29 ip »

Kysely on kyllä oikea sana tähän, tullut pieneen mieleen tuo. Tarkoitukseni olisi saada vain tämänhetkiset arvot näillä erilaisilla hoitotavoilla, ei kehitystä jostakin johonkin, eli onko eroja ko. tavoilla syystä tai toisesta. Kantaa ei tarvitse ottaa onko toinen tapa parempi kuin toinen, koska kaikille ei esim. pumppua ole tarjolla. Katsotaan saanko taulukon kuntoon, tai kuka tahansa. Tuo jaottelu alueisiin tuntuu ihan hyvältä.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Helmikuu 15, 2019, 13:42:28 ip »

Huomattava, että pumpun saannin tärkeimpiä kriteereitä on huono HbA1c muilla hoitotavoilla. Voipi olla, että vaikka pumppu parantaisikin hbA1c-arvoa, se voi silti jäädä kohtuullisen korkealle.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

karhu

• Jäsen
« Vastaus #19 : Helmikuu 15, 2019, 14:01:29 ip »

Erkku.
Minäkin arvelin, että tarkoitit kyselyä. Toivoin, että olisit itse tarkentanut ja nythän sen teitkin.
Tuli vielä tiivistettyä tietoa pumppuilun veteraaneiltakin, Reiskalta ja tapsalta. Hienoa.
Jos saat taulukon kuntoon, niin saisinkohan minäkin osallistua, vaikka diabetekseni laatua ei tunneta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2019, 14:40:43 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Helmikuu 15, 2019, 14:08:31 ip »

Mulla on aina ollut erittäin hyvä hobis ja sitä ei kyllä pumppuhoito ole yhtään parantanut. Voi olla, että mulla oli monipistoshoidolla jopa pikkuisen matalampi hobis kuin nyt. Minulle suositeltiin pumppua pahojen hypojen takia ja sensoroivan pumpun ansiosta hypot ovatkin selvästi vähentyneet.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Helmikuu 15, 2019, 16:04:47 ip »

Mulla on ollut aina huonohko (6,8-9,0) hobis. Mutta sensoroivan pumpun myötä keskihajonta on pienentynyt huomattavasti. Kun monipistoshoidossa mentiin jatkuvasti laidasta laitaan (1,8-20), nyt vaihteluväli on pääsääntöisesti 4-8.  :)

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Cierra

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Helmikuu 15, 2019, 20:38:52 ip »

Minä voisin yrittää tehdä sen kyselyn, jos se Erkulle käy. Ja tuo Reiskan laittama jaottelu suunnilleen kävisi?
Kirjattu
D1 - Tresiba ja NovoRapid

Linkkejä