Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6830 jäsentä  •  416036 viestiä  •  19867 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Huimaa hei..., uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Päkiä oire  (Luettu 857 kertaa)

Sanna*

• Intoilija
Päkiä oire
« : Tammikuu 26, 2019, 16:48:41 ip »

Hei, muilla ollut seuraavaa: ihan varpaiden alla, päkiän yläosassa tuntuu kävellessä, kuin olisi sukka mytyssä.. Ei ole kipua, enkä ole huomannut tunnottomuuttakaan. Alkavaa neuropatiaa?
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Päkiä oire
« Vastaus #1 : Tammikuu 26, 2019, 17:04:04 ip »

Kyllähän tuo yksi neuropatian tyypillinen oire on.  :(

Mullakin on lievää neuropatiaa jaloissa ihan tutkitusti. Oireina juuri tuota samaa ja lisäksi toisinaan sähköiskumaisia kipuja. Tunto on erinomainen.

Huolehdi hyvästä dee-tasapainosta, suojele jalkoja haavoilta ja hiertymiltä, älä kävele paljasjaloin, rasvaa jalkoja säännöllisesti ja liiku. Seuraa jalkojesi vointia muutenkin tarkkaan ja juttele asiasta lääkärin kanssa. Näillä konsteilla neuropatian eteneminen saattaa hyvinkin hidastua tai jopa pysyä ennallaan.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Sanna*

• Intoilija
« Vastaus #2 : Tammikuu 26, 2019, 17:55:51 ip »

Ilmeisesti elinikäinen vaiva siis tullut. Onko tämä päivittäistä vai voiko joskus olla normaali olo  :o
Kirjattu

aazie

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2019, 08:09:22 ap »

Mulla sama, luulin todella sukan olevan mytyssä ja vetelin sitä. Nytpä tuoki tuli tietoon. Jalkapohjat kuin tunnottomat, eivät silti ole.
Kirjattu
Veni Vidi Vici

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2019, 12:09:26 ip »

Ilmeisesti elinikäinen vaiva siis tullut. Onko tämä päivittäistä vai voiko joskus olla normaali olo  :o

Mulla tilanne elää lähes päivittäin. Yritän pitää verensokerit tasaisina mutta ihan aina sekään ei onnistu. Etenkin jos on paljon korkeita sokereita niin jalkojen tilanne on heti huonompi.

Mun jalat ENMG:llä (sähköllä) tutkinut erikoislääkäri muistutti, että hyvä verensokeritasapaino on paras hoito myös tähän vaivaan ja se voi jopa pysähtyä kokonaan.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Rajanka

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2019, 13:47:19 ip »

Mulla alkoi hirveänä kutinana pohkeissa ja nilkoissa.  Taitaa olla eri asia. Nyt nuo saman suuntaiset kivut raatelee jalkateriä, kuin virkkuukoukulla kääntäisi.  Varpaat kipuilee kävelyä  ja sukka mytty tunne jalkapohjissa. Vaikka jalat täysin paikallaan kynnet tosi kipeet... Nämäkö ne ovat ennen johtaneet jalkojen amputointiin?
Kirjattu
Älä valita Ala valita

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2019, 14:43:56 ip »

Mulla alkoi hirveänä kutinana pohkeissa ja nilkoissa.  Taitaa olla eri asia. Nyt nuo saman suuntaiset kivut raatelee jalkateriä, kuin virkkuukoukulla kääntäisi.  Varpaat kipuilee kävelyä  ja sukka mytty tunne jalkapohjissa. Vaikka jalat täysin paikallaan kynnet tosi kipeet... Nämäkö ne ovat ennen johtaneet jalkojen amputointiin?

Tyypillisin syy diabeetikon jalan amputointiin on bakteeritulehdus, joka aiheutuu haavasta tai hiertymästä jalkaterän tai nilkan alueella. Sellainen syntyy ja pahenee, jos tunto on heikentynyt eikä ongelmaa huomaa ajoissa ja aloita hoitoa. Ja tuo tunnon heikentyminen johtuu ensisijassa heikentyneestä ääreisverenkierrosta joka alentaa tuntohermojen tuntokykyä
Amputointiin joudutaan, jos ei antibiootit eikä muukaan haavanhoito enää auta.

Olkaa siis tarkkana ja tutkikaa aina ja usein visuaalisesti jalan tuntemuksien syy.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2019, 14:48:03 ip kirjoittanut tapsa »
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 12 v ja nykyisin Humalog:lla

Rajanka

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Tammikuu 28, 2019, 13:55:03 ip »

Hoidan kyllä jalkojani, joka toinen viikko jalkahoito,  pesen harjalla.  Rasvaan pesun jälkeen,  aina vielä illalla, kun menen nukkumaan.  Vedän puuvillasukat jalkoihin yöksi, talvella vielä villasukat niiden päälle. Jos vaihgossa asutu vaikka pienen kiven päälle, joka on tullut kenkienkuvioissa sisälle, sattuu aivan kamalasti.  Vaihtelen rasvausrasvoja ja yhteen kohtaa laiton peräjälkeen 3 tuubia pihkasalvaa näin siitä olevan hyötyä.. En usko alkavani syömään enää mitään lisä lääkitystä, nyt 9 reseptilääkettä, toisia aamun illoin..
Kirjattu
Älä valita Ala valita

Rajanka

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2019, 00:01:03 ap »

Vahinko kun ei ole korjaus mahdollisuutta.    Käyn joka toinen kuukausi jalkahoidossa.
 Jos kyseesä on tuo neuropatia saako sitä parannettua. 
Olen saannut pidettyä koko tämän kuun sokerit 6,1-, 9,4 ollut muutaman kerran aterian jälkeen.
Kirjattu
Älä valita Ala valita

Linkkejä