Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6851 jäsentä  •  416257 viestiä  •  19881 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi mape, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hypoista vielä  (Luettu 3912 kertaa)

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Hypoista vielä
« Vastaus #15 : Tammikuu 21, 2019, 15:29:26 ip »

Hypon kehityksestä ja sen torjumisesta mainitaan liitteen sivuilla, että ne toimivat satunnaisesti. Eli tilanne meillä kaikilla on todennäköisesti sama, koska jos haimaa ei ole poistettu mutta beeta solut ovat kuolleet myöskin alfa solut tuhoutuvat.
Ei ne alfasolut kyllä mitenkään kaikilla D1:llä heti tuhoudu, joillain ehkä muutamassa vuodessa mutta toisilla voi mennä hyvin pitkään eli ei meitä voi sentakia reaktiivisen vs nosun suhteen samaan kategoriaan kaikkia laittaa. Ehkä tuo glukagonin erityskyvyn vaihtelevuus on juuri yksi tärkeä syy miksi vs tasojen hallinta vaihtelee niin paljon eri D1:llä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Tammikuu 21, 2019, 15:33:18 ip »

Se missä glugakonia kehittyy ainakin liitteen mukaan sitä ei tiedetä.
Sanotaanhan siinä ihan selvästi että glukagonia muodostuu pääasiassa haiman alfasoluissa.
Se epätietoisuus liittyy siihen syntyykö sitä hieman muuallakin ja missä paikassa.
Se on määrältään kuitenkin niin vähäistä että jos haima on poistettu niin vaikutus on selvä ja
siitä taitaa siinä jutussa olla myös esimerkki.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #17 : Tammikuu 21, 2019, 19:00:42 ip »

Nyt Reiska yrität kiemurrella koukusta. Ilman muuta on selvää, ettemme tiedä glukagonin määrää, alfa-solujen kuntoa, jne kun niitä meiltä ei edes tutkita. Yksi reagoi näin toinen vähän eri tavalla. En minä ainakaan tunne kuin pintapuolisesti näitä tapahtumia, ja se riittää. Kyllä minä ainakin tyydyn näissä asioissa suuntaa antavaan tietoon ja olen tyytyväinen omaan d-hoitooni.
Koska nyt kyseessä on hypot, olisi tärkeää on että lapsille ja nuorille saataisiin hälyttävät sokerianturit. Pelkkä näyttävä ei ole tarpeeksi hyvä. Ala-ja ylärajat palosireeni tai vähän hiljaisempi olisi paikallaan.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #18 : Tammikuu 21, 2019, 20:38:07 ip »

jos  hypoja on usein.ilman mitaan  syyta.  on   selva  jotta  aivot  on  huonossa  kunnossa
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #19 : Tammikuu 21, 2019, 20:40:01 ip »

sama juttu  myos  korkeista  sokereista
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Tammikuu 21, 2019, 21:16:02 ip »

Nyt Reiska yrität kiemurrella koukusta.
................
Koska nyt kyseessä on hypot, olisi tärkeää on että lapsille ja nuorille saataisiin hälyttävät sokerianturit. Pelkkä näyttävä ei ole tarpeeksi hyvä. Ala-ja ylärajat palosireeni tai vähän hiljaisempi olisi paikallaan.
ERKKU huomasi olevansa itse jo kaulaa myöten suossa ja yrittää kääntää keskustelun vs sensoreihin :)
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Tammikuu 21, 2019, 23:30:16 ip »

Nyt Reiska yrität kiemurrella koukusta.
................
ERKKU huomasi olevansa itse jo kaulaa myöten suossa ja yrittää kääntää keskustelun vs sensoreihin :)
;D ;D ;D :-X
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #22 : Tammikuu 22, 2019, 11:13:10 ap »

Ok. Voin kyllä myötää, että olen mennyt turhan pitkälle yksityiskohtiin joita en tunne ja tiedä. Joka tapauksessa minun elimistöni toimii (toiminee) samaten kuin keskimäärin muidenkin. Perusinsuliinin tarpeeni on n. 0,2 yks. / kg eli 15 yksikköä, jolla saan kohtuullisen tasaisen sokeritason paastossa. Eli jostakin glukagonia on tullut/ ollut kun näin tapahtuu. Joitakin ilmiötä en pääse kokemaan, mutta liekö tarpeen. Viime aikoina en ole tyrkyttänyt Bernsteinin juttuja, koska olen havainnut niiden ärsyttävän joitakin. Joka tapauksessa oma hoitoni perustuu tämän herran tietoihin ja taitoihin. Niiden käyttö on ollut tuloksekasta. Hoitotasapaino on mielestäni hyvä ja se riittää minulle ja lääkärille.
Edellä mainitsemani lasten ja nuorten hälytykset mittareissa olivat aitoja kannanottoja ja liittyvät hyvin tähän hypoketjuun.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Tammikuu 26, 2019, 16:21:53 ip »

Palaan vielä aiheeseen. Tuota Somogyi ilmiötä ei ole tieteellisesti todistettu tähän mennessä. Eli jutut ovat sen kokeneiden kertomia. Glucagonin vaikutus ei ole sitä luokkaa, että se selittäisi tapahtuman. Insuliinin puute on hyvä ja se sopisi pumpun käyttäjille, kun jostain syystä insuliini ei mene perille kuten pitäisi.
Toinen asia koskee glucagonia. Monessa kohtaa (liitteet) mainitaan, että n. 5 vuoden kuluessa glucagonia ei erity haimasta. Kenellä tulee kenellä ei mutta vakio olisi sen loppuminen. Onhan joillakin insuliininkin eritystä vaikka on luokiteltu 1 diabeetikoksi, silloin voisi myös glucagonia tulla. Siinä suhteessa haimanpoistoihmiset ja muuten ykköstä sairastavat ovat samassa asemassa. Liitteistä ilmenee, ettei glucagonilla ole ole vastetta sokerin laskuun. Eli sokerit on mitattava tavalla tai toisella, luonto ei meitä enää auta.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/317998.php
http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo92461.pdf
https://asweetlife.org/why-everyone-is-talking-about-glucagon/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18312421/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3279554/
https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo14584
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Tammikuu 27, 2019, 09:19:15 ap »

Palaan vielä aiheeseen. Tuota Somogyi ilmiötä ei ole tieteellisesti todistettu tähän mennessä. Eli jutut ovat sen kokeneiden kertomia. Glucagonin vaikutus ei ole sitä luokkaa, että se selittäisi tapahtuman.
Ei tiettävästi kukaan väitäkkään että reaktiivinen nousu johtuisi aina pelkästään glukagonista. Jos glukagonia ei erity tarpeeksi tai ei ollenkaan niin adrenaliini varmistaa toimintaa mutta se käynnistyy matalammalta vs tasolta kuin glukagoni joka toimii muutenkin normaalina vs tason säätelyn hormoonina. On myös muita vastavaikuttajahormooneja jotka tulevat
mukaan jos vs taso laskee tarpeeksi alas. En ymmärrä mitä Bernstein yrittää oikein esittää kun väittää että Somogyi ei ole totta. Ilmiö tapahtuu joka päivä jollekkin Suomessakin niin etteivät edes herää joten syömistä on turha syyttää.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Tammikuu 27, 2019, 09:37:54 ap »

Palaan vielä aiheeseen. Tuota Somogyi ilmiötä ei ole tieteellisesti todistettu tähän mennessä. Eli jutut ovat sen kokeneiden kertomia. Glucagonin vaikutus ei ole sitä luokkaa, että se selittäisi tapahtuman.
Ei tiettävästi kukaan väitäkkään että reaktiivinen nousu johtuisi aina pelkästään glukagonista. ...
En ymmärrä mitä Bernstein yrittää oikein esittää kun väittää että Somogyi ei ole totta. Ilmiö tapahtuu joka päivä jollekkin Suomessakin niin etteivät edes herää joten syömistä on turha syyttää.

Minun diabeteslääkärini on valtakunnallisesti arvostettu endokrinologi. Ja nimenomaan häneltä olen saanut ohjeen tuikata miniannokseni insuliinia, kun vs. laskee liian alas, ”ettei reaktiivinen lähde rakettinousuun”. Syön tietysti sen jälkeen myös jotakin hiilariakin hypoon.

Ehkä me käydään tämä sama keskustelu Erkun kanssa tulevaisuudessakin kerran vuodessa ja aina päädytään samaan 0-0 tilanteeseen (Bernstein vastaan muut)? 🤣🤣🤣

Pahoittelut aloittajalle, että hyvä keskustelunaloitukseksi joutui vähän sivuraiteelle.  :-X

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

karhu

• Jäsen
« Vastaus #26 : Tammikuu 28, 2019, 15:44:20 ip »

Yhteen, olkoonkin kuka tahansa asiantuntija, en itse luota. äskoolla on niin pitkä oma kokemuskin, että hän voisi jo luottaa aivan itseensäkin, alan oikeana asiantuntijana.
Ja mikä se minimiannos on? Montako viivaa? Mulla kynässä on minimi yksi.
Bernstein on sikäli eräs parhaista asiantuntijoista, että hän on kokeillut kaiken itsellään. Hänen laisiaan ei montaa ole.
Keskustelu on rönsyilevää ja voi muuttaa muotoaan. Hypoista on paljon tietoa vanhoissa ketjuissa, sivuraiteillekin välillä johtaen. Sinnikkäästi niitä lukien löytyy kyllä jotain.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2019, 16:08:21 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #27 : Tammikuu 30, 2019, 10:56:43 ap »

Joka tapauksessa minun elimistöni toimii (toiminee) samaten kuin keskimäärin muidenkin.
Sinultahan ERKKU on haima poistettu kokonaan?  ::)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Tammikuu 30, 2019, 15:31:28 ip »

Kide: Kyllä. Haima on kokonaan leikattu. Luonto on siitä jännä, että tällaisten elimien poistaminen ei välittömästi tapa vaan antaa  mahdollisuuden diabeteksen kautta yrittää eteenpäin. Kun olen aihetta nyt penkonut, niin tilanne on kutakuinkin sama kuin niillä, joilla haima on tallella mutta beetasolut kuolleet. Glucagoni-juttu on monipuolinen, josta edellä on käyty kapelia. Aamunkoitot ja hypot ne on minullakin. Enempi ehkä on ruuan sulatusentsyymien puolella varsinaiset erot. Creonilla siitäkin selitään.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Tammikuu 30, 2019, 18:27:08 ip »

Kyllä noita hypoja vanhalle konkarillekin sattuu. Heräsin aamuyöllä outoon oloon ja kun mittasin sokerin ( Libreä en edelleenkään ole saanut) niin totesin että alhaalla mennään.  Söin päärynän ja pistin vain yhden yksikön Humalogia ja kun aamulla heräsin ja nousin ylös niin verensokeri oli mitä parhain.
Kirjattu

Linkkejä