Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416243 viestiä  •  19880 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hypoista vielä  (Luettu 3852 kertaa)

Diapekka

• Jäsen
Hypoista vielä
« : Tammikuu 16, 2019, 06:25:16 ap »

Onko tiedossanne tutkimuksia mahdollisesti toistuvien hypojen vaikutuksista aivoihin.
Kirjattu
Sekundaaridiabetes 5/2007 alkaen
Levemir aamulla 40, illalla 30, Novorapidia tarpeen mukaan

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
Vs: Hypoista vielä
« Vastaus #1 : Tammikuu 16, 2019, 19:59:42 ip »

Jos englanti onnistuu, googlaa hypoglycemia brain damage. Tieteelliset artikkelit näkyvät ylimpänä. Suomeksikin löytää, mutta vähemmän.
Kirjattu

Diapekka

• Jäsen
« Vastaus #2 : Tammikuu 17, 2019, 08:10:51 ap »

Kiitos - se mitä äkkiseltään ehdin lukea englantilaisia artikkeleita kertoi, ettei hirveästi tarvi olla huolissaan. Ne on vaan olleet niin kiusallisia. Eilenkin oli ensin aamulla neljän aikaan 2.8. Ja taas kun oli päivällä tunnin verran kävelemässä 3.0. Ja niistä jää sellainen pahuksen heikko olo.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Tammikuu 17, 2019, 11:36:05 ap »

Aivoista en osaa sanoa muuta, kuin että tajuttomuuteen johtava hypo lisää riskiä myös aivotapahtumiin.

Toistuvat hypot on muutenkin saatava pois, sillä sahaavat verensokerit lisäävät lisäsairauksien mahdollisuutta, tekevät pahaa silmänpohjille jne. Lisäksi useampi hypo päivässä saattaa tyhjentää maksan glukoosivarastot ja silloin normaali automaattinen verensokerin korjaantuminen elimistön omin avuin ei onnistu.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Diapekka

• Jäsen
« Vastaus #4 : Tammikuu 17, 2019, 11:51:17 ap »

Varmaan on näin. Mulla näyttää olevan aina kauhea kiirus laittaa pikainskaa jos mittari näyttää yhtätoista tai yli. Sitten seurauksena taitaakin olla helposti, ei tosin aina, hypo.
Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Tammikuu 18, 2019, 20:52:36 ip »

Onko sulla käytössä libre?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

jester

• Veteraani
« Vastaus #6 : Tammikuu 18, 2019, 21:51:00 ip »

jos  mittari nayttaa  7  tai  enempi  voi  ajatella  korjaus  insulinia        yksi  yksikko insulinia  ei  tavallisestti aiheuta  hypoa            hypot on  hankittu  useimmin  huvitus   tarkoituksessa, syomalla  liikaa  sopimatonta ruokaa
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Tammikuu 19, 2019, 10:41:06 ap »

Kyllähän hypo on hankala ja vaarallinenkin. On sellaista käsitystä olemassa, että hypo jossakin vaiheessa herättää stressi-ym. hormoneita liikkeelle ja saa aikaiseksi sokerin nousun. En luottaisi tällaiseen. Oman kokemukseni mukaan vakava hypo on estettävissä ja ennakoitavissa. Pyöritän sokereitani tarkoituksellisesti 3,9...6 välissä ja melko hyvin se siinä pysyykin, jopa ruokailun jälkeen pysyy vakaana. Kyllä huonojakin sattuu ja sen huomaaminen esim. televisiota katsellessa ei oikein onnistu. Jos kuitenkin sokeri on esim. 3,1 sen nostamiseen tarvitaan (minulla) 7,5 g siripiriä, ei sen enempää, olettaen ettei ole raju laskeva. Maksan varastoja ei voi muuten tyhjentää kuin Glucageni piikillä.
Hypojen pelko toisaalta on vaikea, koska se nostaa automaattisesti A1c:tä ja se ei ole jälkijuttujen takia hyvä. Oma ratkaisuni on ollut proteiinipitoinen (n.1,2 g/painokg) ja hh:t n. 40 g /vrk. Kolme ruokailua ilman välipaloja. Olen eläkeläinen vähällä ruumiillisella työllä.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Tammikuu 19, 2019, 11:29:56 ap »

jos  mittari nayttaa  7  tai  enempi  voi  ajatella  korjaus  insulinia        yksi  yksikko insulinia  ei  tavallisestti aiheuta  hypoa            hypot on  hankittu  useimmin  huvitus   tarkoituksessa, syomalla  liikaa  sopimatonta ruokaa

Mä olisin kyllä jatkuvasti hypoilla jos 7 arvoja alkaisin korjata. Kyllä sokerit voi hetkellisesti nousta kymppiinkin aterian jälkeen kunhan eivät jää sinne.
Tuo 10 on mulla se raja jossa alan harkita korjausta olosuhteet huomioiden. Esim. jos olen lähdössä lenkille niin en korjaa, jos istun sohvalla niin korjaan 0,5-1 yksiköllä.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Tammikuu 19, 2019, 16:09:08 ip »

Kyllähän hypo on hankala ja vaarallinenkin. On sellaista käsitystä olemassa, että hypo jossakin vaiheessa herättää stressi-ym. hormoneita liikkeelle ja saa aikaiseksi sokerin nousun. En luottaisi tällaiseen. Oman kokemukseni mukaan vakava hypo on estettävissä ja ennakoitavissa. Pyöritän sokereitani tarkoituksellisesti 3,9...6 välissä ja melko hyvin se siinä pysyykin, jopa ruokailun jälkeen pysyy vakaana. Kyllä huonojakin sattuu ja sen huomaaminen esim. televisiota katsellessa ei oikein onnistu. Jos kuitenkin sokeri on esim. 3,1 sen nostamiseen tarvitaan (minulla) 7,5 g siripiriä, ei sen enempää, olettaen ettei ole raju laskeva. Maksan varastoja ei voi muuten tyhjentää kuin Glucageni piikillä.
Hypojen pelko toisaalta on vaikea, koska se nostaa automaattisesti A1c:tä ja se ei ole jälkijuttujen takia hyvä. Oma ratkaisuni on ollut proteiinipitoinen (n.1,2 g/painokg) ja hh:t n. 40 g /vrk. Kolme ruokailua ilman välipaloja. Olen eläkeläinen vähällä ruumiillisella työllä.

Yksilöllistä tuokin, miten elimistö reagoi hypoihin. Minulla alle 3:n arvo käynnistää pääsääntöisesti "reboundin/reaktiivisern korkean", jossa - ilman hiilihydraatin muruakaan - tuloksena on nopea verensokerin nousu. Maksan varastoja voi siis tyhjentää muullakin kuin Glucagen-piikillä, kun ns. vastavaikuttajahormonit tulevat peliin. Muistan, että samasta asiasta on täällä sinun kanssasi kinattu ennenkin ja silloin kaivettiin ihan tieteellisiä lainauksia ilmiön selvittämiseksi.
Oliko niin, että sinulla on ns. sekundääri-diabetes? Jospa elimistösi toimii siksi suoraviivaisemmi kuin meillä ns. labiilin D1:n omistajilla? ;)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Tammikuu 19, 2019, 21:17:10 ip »

Ei ole diabetekseni luonnetta tutkittu. Kirurgi sen sai aikaan. Sen kyllä muistan, kun alkuaikoina heräsin litimärkänä, eikä mitkään ruisleivät, pikkuleivät eikä kiisselit meinanneet riittää saamaan tunnetta tasoittumaan. Lopputuloksena olikin sitten hurjat sokerin lukemat. Eroja reaktioissa voi olla, jotkut nukkuvat ikiuneen toiset, ehkä useimmat kuitenkin heräävät jossakin vaiheessa, tai kaveri tai koira herättää.
Tuosta rebound ilmiöstä ei taida oikein kunnollisia tutkimuksia olla. Minun tietoni perustuvat Bernsteinin juttuihin. Kun sain a1c:n kohdalleen (5,3 viimeksi) hyponi ovat olleet mietoja, koska kovin matalalle ei ole mennyt.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Tammikuu 20, 2019, 16:53:23 ip »

Ei ole diabetekseni luonnetta tutkittu. Kirurgi sen sai aikaan.
Jos haima on poistettu niin silloin jää pois tärkein reboundiin vaikuttava vastavaikuttajahormooni eli glucagon joka
erittyy siis haimasta. Seuraava on adrenaliini mutta se ei tule onneksi haimasta eli pystyy siis paikkaamaan tuota glukagonin puuttumista.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Tammikuu 20, 2019, 21:23:16 ip »

Glukagonia esiintyy kyllä vaikka haima on poistettu. Missä sen syntypaikka on sitä ei tiedetä. Toisaalta 1-diabeetikot glukagonin tuotanto laskee melko pian sairastumisen jälkeen. Kun lukee liiton tai muita julkaisuja hypoista, kyllä sairaalareissu on yksi mahdollisuus. Ei tullut vastaan potilaan oma glukagoni, kyllä piikki on tehokas tai glukoosi suoneen paras.
Jos ajatellaan oman glukagonin hoitavan matalat, niin kuinka tehokasta se on?
Kaivan myöhemmin kirjoituksia aiheista.

Kirjattu

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #13 : Tammikuu 20, 2019, 23:31:50 ip »

Mä oon ymmärtänyt, että glukagon on hormoni, joka vapauttaa maksasta sokeria. Toisaalta, maksa voi olla "tyhjä" sokerista, niin mistä sitten?
Kirjattu
D1 vuodesta 1986, MiniMed 640G + Novorapid  sekä muutama muu ylimääräinen tabu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Tammikuu 21, 2019, 11:28:38 ap »

Hypon kehityksestä ja sen torjumisesta mainitaan liitteen sivuilla, että ne toimivat satunnaisesti. Eli tilanne meillä kaikilla on todennäköisesti sama, koska jos haimaa ei ole poistettu mutta beeta solut ovat kuolleet myöskin alfa solut tuhoutuvat. Se missä glugakonia kehittyy ainakin liitteen mukaan sitä ei tiedetä. Oli miten oli. hypoon on suhtauduttava kaikissa tapauksissa vakavasti. Elimistön toiminta on niin monimutkaista, että meidän on syytä seurata niitä ohjeita ja kokemuksia, joilla tilanne saadaan pysymään kohtalaisesti kasassa.
Oman kokemani mukaan ruokavaliolla hoidettu vähäisen hh:n saanti on alentanut A1C:n lukeman alle 5,5 % ja hypojen kehittyminen on lähes loppunut, eli vaikeita sellaisia ei ole.
https://www.duodecimlehti.fi/api/pdf/duo14584
http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn_fi_uef-20170931/urn_nbn_fi_uef-20170931.pdf erik. sivu 10
Kirjattu

Linkkejä