Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6867 jäsentä  •  416556 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Cele, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu  (Luettu 2404 kertaa)

Tiinaliisa

  • Jäsen
  • Viestejä: 194
  • D1 vuodesta 1968, Medtronic pumppu 07/2011
Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« : Marraskuu 11, 2018, 19:15:47 ip »

Onko mitään yleispätevää neuvoa/keinoa , tähän vs nopeaan nousuun kuntosaliharjoittelun jälkeen.
Mietin jo sitäkin,että pitäiskö laittaa yhdistetty lisäannos  insuliinia salille lähdettäessä.
Vaikka olen salilla vain 1 tunnin,vs voi nousta yleensä noin 10-15 ja todella nopesti sali harjoittelun jälkeen,vaikkei se olisikaan laskenut esim.alle 5.
Onko tällainen kuntosaliharjoittelu kokonaan jätettävä,kun näyttää vain nostavan verensokereita?
Oma saliharjoittelu ei ole edes mielestäni sellaista "kovaa rehkimistä", harjoittelen suht kevyillä painoilla. Ei sitä adrenaliiniä pitäis kovin paljon erittyä, mutta tiedä sitten mikä mättää. :-\
Kirjattu
Harmaimmillakin pilvillä on kultaiset reunat ja pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko.

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3156
Vs: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2018, 12:04:52 ip »

Muutama ajatus aiheeseen liittyen:

Todennäköisesti verensokerin käyttäytyminen tässäkin suhteessa on hyvin yksilöllistä. Siihen vaikuttaa moni asia:

-Kuntosaliharjoittelun teho, raskailla painoilla ja pitemmillä lepojaksoilla tulee erilainen reaktio kuin kevyemmillä kuormilla lyhyillä tauoilla ja jatkuvalla liikkeestä toiseen siirroilla.
-Vs voi reagoida eri tavoin harjoitteluun kotikuntolaitteilla kuin salin laitteilla, vaikka niillä tekisi aivan samoja harjoitteita, syy voi olla ympäristön ja muiden kanssakuntoilijoiden läsnäolosta. Tai vaan pienestä jännityksestä salille menon johdosta.
-Vaikuttava insuliini harjoituksen aikana varmasti vaikuttaa verensokerin tasoon. Olettaisin, että salille mennessä on boluksesta jo aikaa ja/tai basaalia alennettu liikunnan ajaksi. Vastaavasti vaikuttaa nyös ylimääräinen hh-tankkaus liikunnan ajalle.

-Meneekö salille autolla vai polkupyörällä, mieliala, mahdollinen kumppani harjoituksissa ja moni muu seikka voi vaikuttaa. Ja insuliinihoitoisella 1-tyypillä esiintyy silloin tällöin selittämättömiä vs-vaihteluita.


Vain pitkä omakohtainen kokemus auttaa jonkin verran asian hallinnassa. Ja kannattaa nyös verrata vs:n käyttäytymiseen muun liikunnan yhteydessä, ehkä löytyy jotain selittävää myös sieltä.

Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

äskoo

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 13347
Vs: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2018, 23:42:46 ip »

Tiinaliisa,
Laskeeko vs. myöhemminkään? Minulla kuntosali nostaa verensokeria suorituksen aikana, mutta laskee myöhemmin. Tosin, kun sinulla nousu on 10-15 mmol/l luokkaa, siinä voi jo hetkellinen resistenssikin tulla peliin mukaan. Pumpulla voisi kokeilla pientä basaalinnostoa tai jatkettua bolusta.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2090
Vs: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« Vastaus #3 : Marraskuu 13, 2018, 08:57:53 ap »

         kun maha on taynna sellaista ruokaa joka antaa  voimaa  liikuntaan.tietenkin  sokerit  nousee  nopeasti kun  liikunta loppuu.     jos jatkaa    likuntaa    3-4 tuntia   niin nousevat sokerit   tulee kulutettua pois  sopisiko  kunto leikki   ennen   aamiaisen syontia.        minulla oli kuntoilua   30- 40 vuotta.        8-12  tuntia  paivassa
Kirjattu

Tiinaliisa

  • Jäsen
  • Viestejä: 194
  • D1 vuodesta 1968, Medtronic pumppu 07/2011
Vs: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2018, 20:30:48 ip »

Kiitos kaikille vastanneille.
Nyt olen kokeillut säätää basaalin heti kuntosalin jälkeen 130% kahdeksi ja puoleksi tunniksi. Se on tasannut sokereita jo aika hyvin. Olen myös ottanut hiukan lisäbolusta.
Täytyy seurata ja vaan rohkeasti säätää.
Tämä oli vaan mulle niin uutta,että kuntosaliharjoittelu toimii sokereissa näin eri tavalla. :)
Kirjattu
Harmaimmillakin pilvillä on kultaiset reunat ja pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko.

kääkkä

  • Vieras
  • Viestejä: 1
Vs: Kuntosaliharjoittelun jälkeinen huima vs nousu
« Vastaus #5 : Helmikuu 14, 2019, 13:27:42 ip »

Kuntosalitreeni nostaa sokerit pilviin.Aamiaisen jälkeen n.2h menen salille ja treenaan kohtalaisella vauhdilla n.1.5h kun palaan kotiin sokerit 12-13 vaikka aamiaissesta yli 4h.
  Lounaan jälkeen sensijaan treenipäivinä arvot jopa 5 mikä on harvinaista yleensä 8-11
Kysyin asiaa lääkäriltä joka selitti maksan tekevän rasituksessa lisää sokeria mutta nyt olisi kiva tietää mistä ,läskistä vai lihaksista.
    Pitäsikö salilla tankata jotain vai onko se tarpeetonta nyt vain vettä.
Minulla 2d johon jardance , travatan , metforem ja ikää turhakkella  75v

Kääkkä
Kirjattu
KÄÄKKÄ
 

Linkkejä