Kohtauspaikka > Tyypin 1 eli nuoruustyypin diabetes

Apua kipuihin?

(1/1)

kikki:
Olen sairastanut diabetestä 20 vuotta ja viimeinen 10 vuotta ollut hoitotasapainon kanssa yhtä vuoristorataa. Parin vuoden ajan hoitotasapaino on kuitenkin saatu paremmaksi kuin koskaan. Monta vuotta kestänyt laiminlyönti on kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja 25 vuotiaana minulla on silmänpohjamuutoksia, autonomisen hermoston häiriöitä (vatsaongelmat), polyneuropatiaa sekä hyvästä hammashoidosta huolimatta revitty jo 4 hammasta irti. Kaikki tämä vaadittiin ennenkuin tajusin hakea apua kunnolla ongelmiini jotka pakottivat pitämään verensokerit korkealla (syömishäiriö)

Kuitenkin asiaan; tällä hetkellä jalkojen neuropatia oireet ovat todella hurjat. Kipu on ajoittain niin sietämätöntä että välillä tekisi mieli leikata varpaita irti. Jaloissa on tuntoaistihäiriöitä ja pienetkin kosketukset tuntuvat polttavalta ja pehmeimmätkin kankaat hiekkapaperilta. Myös ajoittain tunnen haamukosketuksia jaloissa. Tällä hetkellä syön gabapentiiniä suurimalla annostuksella ilman mitään apua.

Lääkäri ei suostu tekemään hermoratatutkimuksia sillä onhan ne tehty jo 9 vuotta sitten. Joka kerta kun käyn hoitajalla tai dlääkärillä minusta tuntuu että kipua ei oteta vakavasti ja sanotaan vain että paranna vielä tasapainoa. Tuntuu turhauttavalta että joka kerta hobis on laskenut, mutta kivut eivät ole helpottaneet.

Kysymykseni siis onkin että miten tässä voi enää toimia? Voinko vaatimalla vaatia lisätutkimuksia ja olisiko niistä edes hyötyä?  Olen lukenut Qutensa kipuhoidosta, mutta lääkärin mielestä se ei ole tarpeen.

mattiyy:
Täällä myös neuropatiakivut,kaikenmailman lääkkeet käytössä.Yöt pahimpia,päivällä,kun on liikkeessä niin ei tiedä kivuista mitään.Kipupoliklinikalla hoidossa,ei ole 5 vuoteen tullut mitään parempia lääkkeitä.Itsellä tens laite käytössä se on koko yön päällä,ilman sitä ei tulis nukkumisesta mitään,kannattaa kokeilla olisiko apua.Itsellä yli 30 vuotta diabetes,siis ykkönen.Alkoi 1985 olin jo 38vuotias,kun todettiin tämä tauti.Alku oli huonoa tasapainoa,sitten alkoi asettumaan tämä tauti,nykyisin HbA1C 5,9% pitkään ollut jo alle 6,5,mutta kivut ei hellitä.Odotellaan sitä kannabista josko sillä saadaan tuloksia.

pitkälinja:
Nii-i,  kovin ovat näemmä vaihtelevia nämä diabeteksesta johtuvat muutokset. Semminkin kun tiedän omasta kokemuksestani,  ettei 1950 ja 1960 luvuilla mitään tällaisista hoitotasapainoista tiedetty. Se oli sitä mitä oli. Mitään mittavehkeitä ei kotona ollut. Ainut oli sisäinen mittari, joka kertoi sokeritasot.

Sitten itse asiaan, eikö hemmokipuihin, (hermorungon tyvikalvon paksuuntumisesta johtuviin), ole olemassa lääkkeitä - vieläkään?  ???

mattiyy:
Ei tosiaankaan mitään kunnon lääkettä,seka ammuntaa yritetään näiden eri voimakkaiden
lääkkeiden avulla.Lyrica,triptyyl,tramal,zador,ynnä muitakin kokeiltu ei mitään ratkaisevaa apua.Sakssassa annetaan Benfotiamiinia,saatu hyviä tuloksia,samoin Alfalipoiiniikin on hyväksi.Näillä voimakkailla särkylääkkeillä on huomattavia sivuvaikutsia myöskin.Tens laite
ollut minulla hyvä apu,muttei yksin riitä.En tiedä,kun on sellaista hermostimulaatio hoitoa,mutta taitaa olla niin vaikea ettei ole kovinkaan käytössä.Nythän olitelkkarissa jokin aika sitten uusi systeemi,aivostimulaatio joka tuntuisi helpommalta,mutta taitaa olla kokeiluasteella.

Neurokipu:
Mulla sai gapapentiiniä vähentää ja ei se edes auttanut varvassärkyyn, 3*5Mg Diapamia auttaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

Siirry pois tekstitilasta