Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417402 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Iltapalalla pikainsuliinia?  (Luettu 2547 kertaa)

lilliputti83

• Vieras
Iltapalalla pikainsuliinia?
« : Lokakuu 08, 2018, 23:17:14 ip »

Hei, täällä uutta opetteleva ladalainen... ☺
Nyt on jostain syystä alkaneet iltasokerit nousta ennen iltapalaa. Tänään melkein 9.
En ole aiemmin iltapalalle pikaa pistänyt, kun sokeri ollu alle 7.
En oikein oo saanut kunnon ohjetta, että "saako" iltapalalle pistää? Mulla tulee syötyä iltapala melko myöhään ja nukkumaan meno on reilu tunti sen jälkeen. Nyt pistin ohjeen mukaan yhden yksikön pitkävaikutteista enemmän ja yhden yksikön pikaa. Sokerit on olleet öisin tasaisia 5-6
 Uskaltaakohan tässä nyt nukkua ollenkaan? 🤔
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
Vs: Iltapalalla pikainsuliinia?
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2018, 23:59:15 ip »

Kyllä voi. 61 vuoden kokemuksella voin sanoa, että tämä tauti elää omaa elämäänsä, ja hoitaja opettelee sitten vastailemaan insuliinipyyntöihin.  ;)  Tuo lada juttu jäi vähän askarruttamaan?  ::)
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

lilliputti83

• Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2018, 00:47:18 ap »

Mua on hoidettu kakkosena ja nyt selvisi, että mulla onkin hitaasti alkava ykkönen, kun verestä löytyi vasta-aineita.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2018, 11:07:45 ap »

Yöajan matalat ovat viheliäisiä.

En tunne Lada-tyypin diabetesta tarkemmin. Itse olen pitkään sairastanut ykkönen. Jos verensokeri on korkea ennen iltapalaa, oletko osannut arvioida päivällisen nurjertamiseen tarvittavan insuliinimäärän oikein? Lyhytvaikutteista ei sinänsä mikään estä pistämästä illalla. Sen maksimivaikutus on vain muutamia tunteja. Itse tutkailisin syytä miksi verensokeri nousee ennen iltapalaa.

Tietoa vaikutusajoista löytyy täältä https://www.diabetes.fi/files/1939/Insuliinit_2018_4.pdf

Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2018, 00:26:05 ap »

Tuota arvelinkin, että omaa ihsuliinituotantoa on vielä paljon jäljellä, kun on noin tasaiset arvot.  :)
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

lilliputti83

• Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2018, 12:30:35 ip »

C-peptidi mulla oli alle 0.3, eli ei ihan hirveesti omaa tuotantoa ole. Se yhdistettynä vasta-aineisiin (vaikkei ne kovin korkealla olleet mutta selvästi kuitenkin) kuulemma kertoo, että kakkonen se ei ole.
Taisi syy löytyä juuri alkaneessa flunssassa tai hormoneissa, eilen oli jo maltillisempi eikä tarvinnut pistää illalla pikaa. Ei se ole ollut vain iltapalan ongelma vaan ihan yleisesti kun pikainsuliinin vaikutus vähenee, arvot on lähteneet nousuun nopeasti.
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2018, 13:07:59 ip »

Täällä oli myös aika kun en laittanu pikaa illalla nyt laitan aina jos ei ole alle 6. Laitan kyllä jokaiselle aterialle.
Aamulla ja illalla nousee ennen ruokailua eli tullut 12 tunnin sykli aamuun laitan 2 erässässä heti herättyä vähän ja n. puoli tuntia ennen ruokaa loput näin saan pidettyä nousun aamupäivällä pidettyä jonkunlaisessa järjestyksessä.
Tuo ilta on myös sama eli n. tuntia ennen ruokaa laitan pikaa.
Jokaisen on vaan löydettävä se oma systeemi miten toimia ja sittenkään ei aina onnistu.
Mutta tsemppiä vaan sulle lilliputti
Kirjattu

Linkkejä