Kohtauspaikka > Diabetes ja ravinto

sama ruoka,sama insuliini annos, sokereiden vaihtelu

(1/2) > >>

Katie:
Mä en ymmärrä... Oon vasta-alkaja insuliinin ja hiilihydraattejen laskennassa. Jotenkin kuitenkin maalaisjärkikin sanoo, että jos syöt samaa ruokaa, saman kokoisen annoksen ja otat insuliinia saman määrän niin sokeriarvojenkin pitäisi pysyä suhteellisen samana? Eipä se näytäkään olevan niin helppo juttu... Osaako joko kertoa miksi sokeriarvot vaihtelevat niin julmetusti, vaikka teen kaikki samalla tavalla?
Eli siis otetaan esimerkiksi kana ja riisi. Yleensä se ei nostata sokereita kuin parilla yksiköllä 2 tunnin jälkeen mitattuna. Nyt sitten kuitenkin tänään söin samaista ruokaa ja n 1.5 h jälkeen sokeri oli noussut jo 4 yksiköllä ja näytti edelleen olevannousussa (libre käytössä). Mikäs ihme tämän "reaktion" tekee? Oon ihan hukassa näiden hiilareiden ja insuliini yksiköiden kanssa :'(

080750:
Eri pistospaikoista insuliini imeytyy eri tavalla. Yläolkavarresta imeytyy nopeasti (EI suositella käyttämään) ja liikunnan yhteydessä tietyt alueet ovat insuliinin imeytymiseen herkimpiä eli verenkierto paranee käytettävän lihaksen/rasvakudoksen yhteydessä. Kesä on mennyt mutta yleensä kuumuus (sauna) ja helle vähentävät insuliinin tarvetta.

jester:
               riisi ei ole sokeri tautisen ruokaa.  ei voi arvata mita tapahtuu.    syo vaikka raaka  porkkana korvaamaan  riisia.        ruis leipa  riisi  peruna   kypsa banani   on     niinsanottuja kiellettyja  ruokia

marvinen:
Tämä on tosi monimutkainen ketju, tämä sokeriaineenvaihdunta. Siihen vaikuttaa kaikki; stressi, nestettasapaino, hormoonit, uni, liikunta, hiilarit...

Sama määrä hiilaria nostaa teoriassa sokereita saman verran, mutta esim. sorujen lähtöarvo ja se, miten kaikki edellämainittu ja muut tekijät lisäksi
vaikuttavat insuliinin "tehoon", tekee tästä välillä' haasteellista.

Kuitenkin, ei hätää. Sinun mainitsemasi nousut on vielä ihan maltillisia. 2mmol on sopiva kakkosen nousu aterian jälkeen, 2x2=4mmol, joka on vielä ihan ok.

(( Minulla heitto voi olla samalla insuliinimäärällä samaa ruokaa syötyäni jopa 6 yksikköä (siis ero insuliinin vaikutuksessa) ))

timo:
Juuri näin, jos tasapainoa yrittää pitää hyvänä, niin elämä on jatkuvaa säätämistä. Joko säädät insuliineja tai syömistä ja liikuntaa tai sekä että.
Hyvin kuvaava sanonta tästä taudista (d1) minusta on: " Se mikä toimi eilen ei toimi enää huomenna."

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta