Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6914 jäsentä  •  417190 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi aliisa.nurminen, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Täysjyvävilja  (Luettu 5021 kertaa)

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Täysjyvävilja
« : Lokakuu 02, 2018, 15:07:14 ip »


Aina vaan lisää tutkimustulosta täysjyväviljojen terveellisyydestä., parantavat insuliinin eritystä ja tehoa. Paljon uutta tietoa, ameriikan kielellä:

https://urly.fi/13Fb
Kirjattu

marvinen

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 561
  • D2 vuodesta 02
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2018, 09:16:04 ap »

 :)

Tosi hyvä.

Muistan omasta nuoruudesta, kun tuli patongit yms "pullajauhoista tehdyt leivät"
markkinoille. Ei paljon täysjyviä ollut vaaleassa leivässä, ruisleivässä kyllä.

Olisi kiva tietää, miten paljon täysjyvän käyttö on lisääntynyt kun sitä käytetään nyt
jo vaaleassakin leivässä.
Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2018, 15:42:23 ip »

      leivassa jota tavallisesti  syon    on    5.4 g carb  satassa g         yhtessa  viipaleessa  on 2.5 g  carp        tieto  pitaa paikkansa.         olen  tutkinut  se   mitaamalla  sokerin   nousun  ruokailun  jalkeen             ja  vertailemalla  insulini  annoksia            tavallinen    leipa    nostaa  sokeria  noin  5- 10 kertaa  enempi                 
Kirjattu

080750

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 960
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2018, 19:00:40 ip »

Ei kuitu insuliinin eritystä lisää (huom D1 täysin insuliinista riippuvaiset) mutta hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Lisäksi kuitu lisää ulostemassaa ja lisää vatsan toimintaa hyvään suuntaan. Eli kaikille, terveillekin, täysjyvävilja on terveellistä. Vain joissain sairauksissa pitää olla vähäkuituista ruokaa mutta se asia erikseen.
Kirjattu

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1219
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2018, 13:38:03 ip »

Eipä tietenkään kuitu lisää insuliinintuotantoa, jos sitä ei lainkaan ole. Selvä se.
Toisaalta en usko täysjyväleivän nostavan 10x glukoositasoa verrattuna vähä hiilariseen leipään, siis jos toinen leipä nostais 3mmol/L niin toinen nostaisi 30mmil/L, eheeei, ei mee läpi!
Jester, ei millään.
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2018, 21:07:48 ip »

      hyva  ettet  usko. mutta syoppas  yksi  leipa.        annos  2viipaletta    sisaltaa       5 g    carbohydrade             ja  kuitua 10.7 g
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 540
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2018, 13:32:03 ip »

Jesterin syömässä leivässä on 5% hh, kun normaalissa leivässä sitä on 50 % eli kymmenkertaisesti.
Osa ns. kuidusta on sulavaa hh:ta, ehkä noin puolet. Jos halutaan olla tarkkoja, tulisi sille laskea tietty insuliinimäärä. Kuitu on siitä hyvä, että suoli luistaa paremmin.
Kaikki eivät kuitenklaan kestä esim. ruisleivän syöntiä, siitä saa ripulin.
http://www.diabetes-book.com/dietary-fiber/
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2018, 19:17:18 ip »

             syomalla    hitaasti sokeriksi   muuttuvaa  ruokaa              jaa  enempi   aikaa  kuluttaa  sokerin  nousu   liikunnalla
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2019, 21:33:34 ip »

              ruis leipa  korottaa  sokeri tasoa    noin   puolta  enmpi.     kuin saman  kokoinen  annos      kakkua    pullaa   tai vaaleaa  leipaa.   joten  ruis  leipa  ei  sovi     sokeri tautisen  ruuaksi.         ruisleipa on  tiivista  kovaa  ja   painavaa                 vaalea leipa   on  kevytta  ja  ilmavaa         silli  voileipia   maistellut
Kirjattu

080750

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 960
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #9 : Heinäkuu 14, 2019, 07:48:44 ap »

Toivottavasti kukaan (ainakaan vastasairastunut) EI USKO jesteriä.
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #10 : Heinäkuu 14, 2019, 12:18:43 ip »

           parempi ettei  usko  jotain  jesteria taikka  ravinto neuvojaa.....     mittari    tai  sensori  sen  nayttaa    voiko ruis leipaa  syota             ja   kuinka  paljon
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 540
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #11 : Heinäkuu 16, 2019, 21:48:38 ip »

Se miksi Jesper ja minäkin moitimme kokojyväleipää on sen vaikutus veren sokereihin. Olkoot kuidut siinä kuinka terveellisiä ja tarpeellisia tahansa  sokerivaikutus diabeetikolle on merkittävämpi. Jos haluaa, niinkuin me haluamme, pitää sokeriarvon normaalina tai hyvin lähellä, on tuollainen leipä täysin mahdotonta käytännössä syödä. Sokerilla tarkoitan A1c alle 5,5 ( mieluiten alle 5%). Oikea hyvä olisi 4,6 %.
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2143
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #12 : Heinäkuu 18, 2019, 11:59:33 ap »

oikeassa olet   ERKKU.             leipa  viipale tulisi  olemaan   liian  pieni   voileivan  valmistamiseen
Kirjattu

tapsa

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 3168
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2019, 15:57:34 ip »

Mikähän mahtaa erottaa täysjyväviljan hiilarivaikutuksen muiden ruoka-aineiden hiilarivaikutuksesta? Ainakin minulla verensokeri reagoi hiilihydraatteihin jokseenkin samalla tavalla riippumatta siitä, mistä ne tulevat. Nopeusvaihtelut sekä hiilihydraattien että insuliinin imeytymisessä riippuvat niin monesta tekijästä, että syyllisten etsiminen ei oikein onnistu.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 540
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2019, 22:01:51 ip »

Olen itse todennut kohdallani, ettei minkään lajin viljatuotteita ole hyväksi. Toisille sopii paremmin kuin toisille. Tavoite kuitenkin pitäisi olla kaikilla normaali sokeri (n. 5%).
Kirjattu
 

Linkkejä








Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07