Kohtauspaikka > Diabetes ja ravinto

Täysjyvävilja

(1/2) > >>

V. Kuutti:

Aina vaan lisää tutkimustulosta täysjyväviljojen terveellisyydestä., parantavat insuliinin eritystä ja tehoa. Paljon uutta tietoa, ameriikan kielellä:

https://urly.fi/13Fb

marvinen:
 :)

Tosi hyvä.

Muistan omasta nuoruudesta, kun tuli patongit yms "pullajauhoista tehdyt leivät"
markkinoille. Ei paljon täysjyviä ollut vaaleassa leivässä, ruisleivässä kyllä.

Olisi kiva tietää, miten paljon täysjyvän käyttö on lisääntynyt kun sitä käytetään nyt
jo vaaleassakin leivässä.

jester:
      leivassa jota tavallisesti  syon    on    5.4 g carb  satassa g         yhtessa  viipaleessa  on 2.5 g  carp        tieto  pitaa paikkansa.         olen  tutkinut  se   mitaamalla  sokerin   nousun  ruokailun  jalkeen             ja  vertailemalla  insulini  annoksia            tavallinen    leipa    nostaa  sokeria  noin  5- 10 kertaa  enempi                 

080750:
Ei kuitu insuliinin eritystä lisää (huom D1 täysin insuliinista riippuvaiset) mutta hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Lisäksi kuitu lisää ulostemassaa ja lisää vatsan toimintaa hyvään suuntaan. Eli kaikille, terveillekin, täysjyvävilja on terveellistä. Vain joissain sairauksissa pitää olla vähäkuituista ruokaa mutta se asia erikseen.

V. Kuutti:
Eipä tietenkään kuitu lisää insuliinintuotantoa, jos sitä ei lainkaan ole. Selvä se.
Toisaalta en usko täysjyväleivän nostavan 10x glukoositasoa verrattuna vähä hiilariseen leipään, siis jos toinen leipä nostais 3mmol/L niin toinen nostaisi 30mmil/L, eheeei, ei mee läpi!
Jester, ei millään.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta