Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6851 jäsentä  •  416252 viestiä  •  19881 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi mape, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Täysjyvävilja  (Luettu 2091 kertaa)

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1204
Täysjyvävilja
« : Lokakuu 02, 2018, 15:07:14 ip »


Aina vaan lisää tutkimustulosta täysjyväviljojen terveellisyydestä., parantavat insuliinin eritystä ja tehoa. Paljon uutta tietoa, ameriikan kielellä:

https://urly.fi/13Fb
Kirjattu

marvinen

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 560
  • D2 vuodesta 02
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2018, 09:16:04 ap »

 :)

Tosi hyvä.

Muistan omasta nuoruudesta, kun tuli patongit yms "pullajauhoista tehdyt leivät"
markkinoille. Ei paljon täysjyviä ollut vaaleassa leivässä, ruisleivässä kyllä.

Olisi kiva tietää, miten paljon täysjyvän käyttö on lisääntynyt kun sitä käytetään nyt
jo vaaleassakin leivässä.
Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2078
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2018, 15:42:23 ip »

      leivassa jota tavallisesti  syon    on    5.4 g carb  satassa g         yhtessa  viipaleessa  on 2.5 g  carp        tieto  pitaa paikkansa.         olen  tutkinut  se   mitaamalla  sokerin   nousun  ruokailun  jalkeen             ja  vertailemalla  insulini  annoksia            tavallinen    leipa    nostaa  sokeria  noin  5- 10 kertaa  enempi                 
Kirjattu

080750

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 926
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2018, 19:00:40 ip »

Ei kuitu insuliinin eritystä lisää (huom D1 täysin insuliinista riippuvaiset) mutta hidastaa hiilihydraattien imeytymistä. Lisäksi kuitu lisää ulostemassaa ja lisää vatsan toimintaa hyvään suuntaan. Eli kaikille, terveillekin, täysjyvävilja on terveellistä. Vain joissain sairauksissa pitää olla vähäkuituista ruokaa mutta se asia erikseen.
Kirjattu

V. Kuutti

  • Veteraani
  • Viestejä: 1204
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2018, 13:38:03 ip »

Eipä tietenkään kuitu lisää insuliinintuotantoa, jos sitä ei lainkaan ole. Selvä se.
Toisaalta en usko täysjyväleivän nostavan 10x glukoositasoa verrattuna vähä hiilariseen leipään, siis jos toinen leipä nostais 3mmol/L niin toinen nostaisi 30mmil/L, eheeei, ei mee läpi!
Jester, ei millään.
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2078
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #5 : Lokakuu 05, 2018, 21:07:48 ip »

      hyva  ettet  usko. mutta syoppas  yksi  leipa.        annos  2viipaletta    sisaltaa       5 g    carbohydrade             ja  kuitua 10.7 g
Kirjattu

ERKKU

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 517
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2018, 13:32:03 ip »

Jesterin syömässä leivässä on 5% hh, kun normaalissa leivässä sitä on 50 % eli kymmenkertaisesti.
Osa ns. kuidusta on sulavaa hh:ta, ehkä noin puolet. Jos halutaan olla tarkkoja, tulisi sille laskea tietty insuliinimäärä. Kuitu on siitä hyvä, että suoli luistaa paremmin.
Kaikki eivät kuitenklaan kestä esim. ruisleivän syöntiä, siitä saa ripulin.
http://www.diabetes-book.com/dietary-fiber/
Kirjattu

jester

  • Veteraani
  • Viestejä: 2078
Vs: Täysjyvävilja
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2018, 19:17:18 ip »

             syomalla    hitaasti sokeriksi   muuttuvaa  ruokaa              jaa  enempi   aikaa  kuluttaa  sokerin  nousu   liikunnalla
Kirjattu
 

Linkkejä