Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: ravinnotta labraan  (Luettu 5165 kertaa)

mattiyy

• Intoilija
ravinnotta labraan
« : Syyskuu 12, 2018, 15:51:06 ip »

Nykyisin aikavaraus toimii hyvin. Olen ajatellut,että jos koe otetaan vartinpäästä,kun olen jo labrassa.Eikai mikään ravinto imeydy niin pian,että koekeet olisivat epävarmoja.Tänä aamuna kävin kokeissa,join parikuppia kahvia lähtiessä,kun kene ei muuten toimi,jos ei saa kahvia.
Monestihan riippuu mihin päin sokerit on liikkeessä,alas menossa pakkokai on tankattava jotain nopeaasti imeytyvää.Mitä mieltä olette?
Kirjattu
jep

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vs: ravinnotta labraan
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2018, 17:42:50 ip »

No ei silloin saa oikeita tuloksia, jos juo ennen kokeiden ottoa kahvia (varsinkin sokerin kanssa). Paasto tarkoittaa, ettei syödä eikä juoda mitään. Ainoastaan käytettävät lääkkeet saa ottaa pienen vesimäärän kanssa.

Ymmärtääkseni ravinnosta menee verenkiertoon jo sekunneissa jotain. Minuutissa on jo ainakin mennyt jotain.
Kirjattu

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2018, 18:30:25 ip »

Valitettavasti nautittu sokeri imeytyy jo ensimmäisten minuuttien aikana suun limakalvoilta. Tähän perustuu se, että hunaja on aika hyvä hypoglykemiassa verensokerin nostajana. Ja triglykin nousee, mutta paljon kirjoitetaan kolesteroliarvojen ottamisesta ilman paastoa.
Paastopyynnöissa on myös huomiotava se, että joissakin määrityksissä näytteen lipeemisyys häiritsee itse mittausta. Lipeemisyys tarkoittaa näytteen "rasvasuutta".

Myös kalkki (Ca) ja fosfori (Pi) nousevat glukoosin tavoin ravinnon vaikutuksesta.

Ja lääkkeitäkään ei saa ottaa, jos kyseessä on lääkeainemääritys tai TSH.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2018, 19:29:49 ip »

En puhunut sokerista mitään.Ei ollut tarkoituskaan sydä mitään oli hyvät mallit.Kahvi ei taida olla pahasta.
Kirjattu
jep

Vanha äreä

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2018, 19:47:18 ip »

Riippuu minkä labra-ajan olen saanut. Kerron olevani 1- tyyppi joten olen ottanut perusinsuliinia ja syönyt sen takia jotain. Tieto siiä kyllä kulkeutuu eteenpäin, luulisin 🤔
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2018, 21:20:56 ip »

Riippuu minkä labra-ajan olen saanut. Kerron olevani 1- tyyppi joten olen ottanut perusinsuliinia ja syönyt sen takia jotain. Tieto siiä kyllä kulkeutuu eteenpäin, luulisin 🤔

Meillä päin 1-tyyppien ei ole tarvinnut paastota ennen labroja vuosikausiin. Jotkut näytteen ottajat  labrassa kysyvät onko oltu ravinnotta.
Tämä koskee noita vuosikokeiden peruslabroja. Joitakin tutkimuksia varten kyllä pitää paastota, mutta siitä on erillinen maininta lähetteessä. Minulla ei ole sellaisia ollut toistaiseksi.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Kide

• Veteraani
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2018, 21:15:54 ip »

"Ravinnotta 10 h" on diabeteslääkärin määräys omassa lähetteessäni vuosikontrollilabroihin.
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

Katie

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 28, 2018, 12:29:31 ip »

Jos on ykköstyypin diabeetikko ei tarvitse olla ravinnotta labroihin mennessä (jos se on haasteellista). Labran työntekijät kysyvät ihan automaattisesti onko ollut ravinnotta jos kyseessä on sellaisia näytteitä jotka vaativat paaston. Ilmoittaa vaan, että on ykköstyypin diabeetikko ja insuliinit käytössä niin kyllä niiden hoitajien pitäisi asia silloin ymmärtää.

terv. Labratyöntekijä  :)
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #8 : Syyskuu 28, 2018, 16:31:30 ip »

T1D vuosikokeet olen paastolla kolesterolikokeen takia eli en myöskään juo vettä. Jos vs menee hypolle, otan SiriPirit ja sanon näytteenottajalle (merkitään tiedoksi kokeentekijälle, muttei peruslabroissa haittaa). Jos juot aina kahvia, näytteesi ovat vertailukelpoisia keskenään eli en usko olevan mitään haittaa: kahvi ihmisen tiellä pitää!  ;D Sairauksien raja-arvoilla paastoon ja sen pituuteen kiinnitetään enemmän huomiota.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Syyskuu 28, 2018, 18:24:51 ip »

Pitkälti yli 40 vuotta olen mennyt kokeisiin normaalien aamurutiinien jälkeen eli inska+ruoka. Silloin sanottiin että pitää olla joka käynnillä "lähtöpiste" sama eli EI ravinotta tai syöden vuorotellen. Kolesterikokeidenkin vuoksi merkitään  EI RAVINNOTTA. Ainoa on että kilpirauhaskokeen vuoksi saan lääkkeen ottaa kokeen jälkeen.
Kirjattu

mariner

• Intoilija
« Vastaus #10 : Lokakuu 01, 2018, 20:29:34 ip »

Diabetes-lääkärini sanoi että missään nimessä ei syömättä, kevyt vähärasvaunen aamiainen on ok, voihan hieman nostaa kolestroliarvojen triglysereitä.
Kirjattu

eklu

• Matkailija
« Vastaus #11 : Lokakuu 20, 2018, 19:40:29 ip »

Itse en uskaltaisi ajaa autolla täysin ravinnotta, hyvin ovat hyväksyneet kun sanoo olevansa 1 tyypin diabeetikko.
Kirjattu

Vitsaus

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 21, 2018, 17:45:08 ip »

D I, syön illalla sen verran, että näytteenottoaamuna ei mene hypoille ja sanon sen näytteenottajalle ja lääkärille. Paastoarvohan on näin ollen vähän korkeammalla. Selvinnyt kuitenkin olen ja ajan autolla labraan. Toki mittaan ennen rattiin astumista.
Kirjattu

Perfidia

• Vieras
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2018, 20:16:42 ip »

Oon LADA, monipistoshoidolla. Just kävin lääkärillä, joka sanoi että "muista, kun olet monipistoshoidolla niin KOSKAAN et paastoa. Normaalisti inskat ja normi aamupala."
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 13, 2018, 14:13:48 ip »

No niin, nyt sitten tuli aika vuosikontrolliin ja sitä ennen labraan. Laboratoriossa käyntipäivä oli kirjeessä annettu, ja myös rasti ruudussa "ravinnotta 10 h".
Mutta kun labrat meillä päin pitää varata etukäteen netissä tai soittamalla, niin ensimmäinen vapaa aika sattui olemaan vasta puolen päivän jälkeen. No, en mennyt ravinnotta, eikä sitä sitten kukaan kysynytkään, eikä lääkärikään asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Tärkeämpää oli tulokset, ei se missä ravintotilassa ne oli otettu.

Oli muuten  asiallinen ja miellyttävä kokemus keskustella lääkärin kanssa, oli sama lääkäri jo neljättä kertaa lähes peräkkäin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46