Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416566 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Muutama epätietoisen kysymys  (Luettu 6852 kertaa)

tapsa

• Lentävä kynä
Vs: Muutama epätietoisen kysymys
« Vastaus #15 : Elokuu 15, 2018, 18:59:43 ip »

Saisiko tässä yhteydessä kysyä, olen kuullut mutta unohtanut, mikä on oikea pikainksan annostus. Olen laittanut 4 yksikköä jos sokerit vaikka 12 eikä ole syömässä tai suuremmin liikkumassa. On tietysti yksilöllistä.
Tuolta kohdasta "Korjausinsuliini" löytyy ohjeita. Koskee lähinnä 1-tyyppiä, mutta voinee kokeilla myös 2-tyypeille.

https://www.terveyskyla.fi/diabetestalo/omahoito/insuliinihoito/insuliinihoito-ja-tyypin-1-diabetes/korjausinsuliini

Ainakin minulla pätee kohtuuhyvin.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #16 : Tammikuu 16, 2019, 17:34:27 ip »

Mulla vaihdettiin Fiasp Novorapidiin, Fiaspin määrät kasvoi ihan järjettömiin määriin. Nyt aika hyvä, yötä vasten Lantus. Mutta nousen ylös ja sokerit 4,7 ja panen kahvin lämpiämään ja menen koiran kanssa pisulenkille niin ilman mitään syömistä on sokerit 15-17. Koiran ulkoilluttaminen ei ole stressiä, paitsi nyt kun vilkas koira veti mut kumoon ja kylkiluita meni. Eikö liikunnan pitäisi pudottaa sokeria ja saunominen nostaa myös sokerit ylös ja senki koen rentouttavana, saunoisin useammin mutta kipulaastarin kanssa pääsen saunaan vain vaihtopäivänä..Diabetes lääkäri vaan sanoo että semmosta se on, tekis mieli pistää aamulla vähän lantusta mutta ei kuulemma käy. Sitten saan sokerit kuntoon aamukahvin ja sämpylän kanssa ja käyn vähän asioilla niin taan reilu 14, pudotan sen ales ja pieni lepo ja taas koiraa pissittään ja sokerit 14 tai yli. Jokin mättää eli iskat on väärät mutta mitä mun pitäis vaatia, pumppua on ehdotettu mutta pistämällähän ollaan samoissa.
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #17 : Tammikuu 16, 2019, 20:04:02 ip »

Vaikuttaa aamunkoittoilmiöltä. Moni hoitaa 2 Lantus-pistoksella/pv, toiset pistämällä pikaa aamulla, vaikkei syökään. Mutta mittaile ensin, ettet mene tajuttomaksi koiranulkoilutuslenkillä tai mehupurkki taskuun mukaan.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Tammikuu 16, 2019, 21:20:11 ip »

Aamuliikunta kyllä nostaa sokereita. Eli kokemuksen mukaan ...mieluiten nopeaa tai keskinopeaa (novor...actrapid)insuliinia.
Kirjattu

Linkkejä