Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416685 viestiä  •  19911 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko kenellekään tuttu hyponatremia?  (Luettu 2749 kertaa)

vuodesta_63

• Intoilija
Onko kenellekään tuttu hyponatremia?
« : Kesäkuu 19, 2018, 19:39:26 ip »

Eli matala natrium-arvo? Minulla viime viikolla löytyi arvo 128, joka on matala. Tänään otettiin uusintakoe, joka näytti arvoksi 120. Ei hyvä kuulemma. Tunteeko kukaan asiaa?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2018, 22:06:34 ip kirjoittanut vuodesta_63 »
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
Vs: Onko kenellekään tuttu hyponaltremia?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 19, 2018, 20:17:49 ip »

Hyponatremia, googlaamalla löydät tietoa. 120 on todella matala, 125 on kriittinen raja eli 3. näyte otetaan varmaan vkon sisällä -> ja muut tutkimukset ja hoidot varsinaisen syyn löydyttyä. Minulla oli lievänä (129) epilepsialääkkeen takia ja koska varsinaista epilepsiaa ei ole, lääke vain lopetettiin ja sain toisen hermokipulääkkeen tilalle. Sinulla taudin syy varmasti etsitään tällä tai ensi vkolla. Syitä on niin paljon, etten edes lähde arvailemaan vaihtoehtoja: verinäytteillä ja kyselemällä syy löytyy aika äkkiä. Toivottavasti tervehdyt pian, jos tulee äkillisiä oireita (heikotusta tms.), heti ensiapuun ja kerro heti diabeteksesta ja hyponatremiasta!
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
Vs: Onko kenellekään tuttu hyponaltremia?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 19, 2018, 21:47:18 ip »

Kiitos tiedosta D1-1978! Lääkäri lupasi soittaa huomenna aamulla, kun on ehtinyt konsultoida kokeneempaa enokrinologia. Löytyi siis ihan perusverikokeen yhteydessä. Aiemmin ei tällaista ole ollut. Ihmeellisen nopeasti laski ja pakko myöntää, että huolettaa. Täytyy vain nyt toivoa, että yö menee kunniallisesti  ja  huomenna aamulla tulee lisää tietoa.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Vs: Onko kenellekään tuttu hyponatremia?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 20, 2018, 19:50:25 ip »

Löysin tietoa hyponatremiasta. KP:llä on aiempaa keskustelua aiheesta. Tiedän lääkkeen Natr.hydrogenocarb. 750 mg. Sitä sekoittaa ainoastaan Yliopiston apteekki.
Kirjattu

JouniK

• Vieras
Vs: Onko kenellekään tuttu hyponatremia?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2018, 11:18:13 ap »

Mulla on käytännössä aina n. 130-136, kerran oli 121. Tippuminen johtui 5pv paastosta jonka aikana join todella paljon nesteitä.
Muut arvot olivat normaalit mm. kalium.
Vedin suolakurkkuja napaan niin korjaantui 1-2pv:ssä.
Perus natrium arvo mulla noin alhaalla johtui jostakin mun käyttämästä lääkkeestä, oliskohan ollut verenpaine lääke tai joku muu. Enää en muista.

Summa summarum. Tila pitää ehdottomasti korjata. Muut veriarvot antaa viitteitä onko syytä suurempaan huoleen (=lääkäri tsekkaa). Suolakurkkuja tai vastaavaa käyttöön niin tilan pitäisi korjaantua todella nopeasti.
Kirjattu

Linkkejä