Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416893 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Onko havaintoja?  (Luettu 5732 kertaa)

V. Kuutti

• Veteraani
Onko havaintoja?
« : Kesäkuu 17, 2018, 17:11:32 ip »

Itä-suomessa vaikuttaa olevan diabeteslääkäreiden alas-ajo. Hoidot siirtyvät terrveyskeskuksen perinteisille vastaanotoille ja vastaanoton sairaanhoitajille.
Onkohan tämä suunta muuallakin maassa??? Terveydenhoidon kustannussäästöjä suunnataan diabetikkoihin???
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Vs: Onko havaintoja?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 17, 2018, 19:22:07 ip »

Voi olla kyse siitäkin, että resurssit hoitaa diabeetikoita erikoissairaanhoidossa ovat loppu. Vastaanottoaikoja riittää enää vain esim. pumppulaisille ja monisairaille diabeetikoille joiden hoito terveyskeskuksessa ei onnistu.

Diabeetikoitten määrä kasvaa koko ajan mutta entäs lääkäreitten määrä samassa suhteessa? Ja ketä nyt edes kiinnostaa hoitaa "sokeritautisia" kun paljon hienompaakin hommaa löytyy?
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #2 : Kesäkuu 17, 2018, 20:01:26 ip »

En ole huomannut pks-seudulla sellaista. Diabeetikkojen on hyvä ottaa selville diabetekseen liittyvistä asioista. Pystyy itse hoitamaan itseään ainakin siinä, että välttää pahimmat karikot hoidon tasapainon etsinnässä.
Kirjattu

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2018, 20:44:27 ip »

Kuulin, että Oulun seudulla asiat on toisin päin : tk:n diab.vast.otto siirretään OYS:iin.
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #4 : Kesäkuu 18, 2018, 15:56:25 ip »

Kyllähän meitä diabetikoita on paljon, siitä media muistuttaa jatkuvasti.
Hyvä kun Oulusa saa asiantuntevaa hoitoa. Toki sitä saa muuallakin jos kovempi tarve tulee.
Kakkosia varmaankin halutaan "kotihoitoon". Hoitakoot itsensä, kun ovat tautinsa aiheuttaneet..  Suomessa yhä asiat hyvin, moneen maahan verrattuna, -kai?
Kirjattu

antsa

• Matkailija
« Vastaus #5 : Kesäkuu 18, 2018, 21:34:20 ip »

On se täällä Helsingissäkin sama ilmiö. Oman terveyskeskukseni diabeteslääkäri lähti ja uutta ei ole tullut tilalle. Asioiden hoito on siirretty hoitajalle. Tällaiselle vanhalle d1-veteraanille se kyllä käy, kun on vuosikymmenien kokemus. Eniten huolestuttaa koko terveysaseman alasajo, siltä se tuntuu, vaikka sitä ei myönnetäkään.
Lääkäreille ei voi varata aikoja, ei soittaa, tai sähköisen asioinninkaan kautta ottaa yhteyttä. Pitää mennä jonottamaan tunneiksi. Yksi päivystävä hoitaja ottaa vastaan ja ohjaa tarvittaessa sille yhdelle päivystävälle lääkärille. Terveyskeskukseni alueella on paljon eläkeikäisiä, kuten minäkin. Terveyskeskuksen nimi on muutettu monipuoliseksi hyvinvointikeskukseksi. Jos tulee labrakokeiden varausta vaikeampaa , niin menen suoraan yksityiselle. On täällä julkisella puolellakin oikein päteviä ihmisiä, koin sen kun olin murtanut käteni luita, kiitos heille.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 18, 2018, 22:00:02 ip »

^ en kyllä tunnista, että Helsingissä olisi mitään D hoidon alasajoa jos haluaa erikoissairaan hoitoon pitää sitä osata vähän vaatiakin. Itse olen siellä ja hyvin saa lekuriin puh.yhteyttäkin ja omia toiveita läpi. Jatkossa tulee luultavasti diabeteskeskus/keskuksia. Soten alla paha sanoa, mitä tapahtuu jatkossa..
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2018, 03:36:35 ap »

Minäkin olen saanut hyvää D-hoitoa pienehköstä terveyskeskuksesta Helsingin alueella. Yksi vanha mies vinkkasi minulle, että älä vaihda sitä terveyskeskusta toiseen, sillä pieni on parempi kuin iso. Jos kokee jonkun terveyskeskuksen sitten huonoksi (esim. oletetun alasajon takia), niin senhän voi vaihtaa kerran vuodessa toiseen.
Kirjattu

papelo

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Kesäkuu 19, 2018, 15:15:21 ip »

Minä kävin Jorvin sairaalan diabetespkl:lla 28.02.Erikoislääkäri kertoi,että minut siirretään  terveyskeskuksen puolelle hoitoon.Olin pöllähtynyt,että en tajunnut kysyä syytä siirtoon.Kaipa kaupunki haluaa säästää daibeetikkojen hoidossa. Olen D-ykkönen. Näin täällä Espoossa toimitaan.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #9 : Kesäkuu 19, 2018, 19:36:15 ip »

Viime vuoden puolella Vantaan Peijaksen sairaalasta (kuuluu HUSiin) lopetettiin diabeetikoiden hoito kokonaan. Vantaalaiset kuulemani mukaan siirtyivät Kovukylän terveyskeskuskseen ja Keravalaiset pumppulaiset siirtyivät Meilahden tornisairaalaan. Muista en tiedä. Yleistä infoa ei asiasta ollut.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Turilas

• Jäsen
« Vastaus #10 : Kesäkuu 22, 2018, 12:02:00 ip »

Minä kävin Jorvin sairaalan diabetespkl:lla 28.02.Erikoislääkäri kertoi,että minut siirretään  terveyskeskuksen puolelle hoitoon.Olin pöllähtynyt,että en tajunnut kysyä syytä siirtoon.Kaipa kaupunki haluaa säästää daibeetikkojen hoidossa. Olen D-ykkönen. Näin täällä Espoossa toimitaan.

Siis mitä ihmettä. Eikös ykköset justiinsa keskitetty kaikki Jorviin?
Kirjattu
LADA. Toujeo, Fiasp, metformiini. Omakustanteinen Libre.

Kide

• Veteraani
« Vastaus #11 : Kesäkuu 22, 2018, 16:22:11 ip »

Minä sain käydä useamman vuoden todella hyvällä, inhimillisellä ja kokonaisuuttani tajuavalla t-keskuksen d-lääkärillä. Yllättäen hän lähti muihin tehtäviin ja minut pakkosiirrettiin takaisin yliopistosairaalassa vallitsevien pimeyden voimien vaikutuspiiriin. Siellä tuijotetaan viitealueita kuten kolesterolikeskusteluun kirjoitin ja potilaan kokonaisuus unohtuu.

Yliopistosairaalaan yhteydenpito on kovasti paljon vaikeampaa kuin aikanaan oli tk:n d-hoitajaan ja -lääkäriin.

Siis siirto yliopistosairaalaan on ainakin omalla kohdallani ollut taantumaa hoitoon ja sen sujuvuuteen.  :(
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77,
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
5.6.2019 alkaen 640G, Guardian™ Link 3 -lähetin ja Guardian Sensor(3)
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

KuikkaKoponen

• Aloittelija
« Vastaus #12 : Kesäkuu 25, 2018, 21:36:11 ip »

Sisko käy Oyssissä ja on pumpun käyttäjä. Outoa kuulema on, että sinne siirretään lisää diabeetikkoja. Tähänkin asti on valiteltu siellä lääkäripulaa. Aina on eri hoitaja ja eri lääkäri. Aikoja on siirretty pitemmälle. Ei enää pääse edes kerran vuodessa. Nyt on välinä vuosi ja kolme kuukautta. Sisko ei tykkää yhtään käydä siellä. Sanoi, että hobis ja ulos. Muuta ei 15 minuutin käynnillä viimeksi ehtinyt. Sanoi käyvänsä vain sen takia, että saa pitää pumpun, koska pumppu edellyttää Oyssissa hoitoa.
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #13 : Kesäkuu 26, 2018, 05:48:47 ap »

Tällaisissa tilanteissa vertaistuen merkitys kasvaa. Pitäkäämme tämäkin keskustelupaikka sellaisena, että tietoa tarvitsevat saavat vastauksia ja uudet diabeetikot sopeutuvat olosuhteisiin.
Kirjattu

JouniK

• Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 01, 2018, 11:27:59 ap »

Voi jeesus.... perus terveyskeskus lääkäri ei tajua kyllä mitään diabeteshoidosta vaikka noista lisäsairauksista voisi tietääkkin.
Mä kävin just virustaudin syystä peruslääkärin luona ja verikokeissa näkyi bg 7.2mmol/L ja lääkäri oli sitä mieltä, että nyt on kyllä ihan liian korkea, mutta kai se sairaana menee  :o
Meinas nauru päästä, tokasin että verensokerit on kuin verenpaine, pierastessa saattaa nousta enemmän kuin ohjekirjat sallii. Totta tässä on se, että kun verensokereihin vaikuttaa ihan kaikki pitkän ja lyhyen inksan juuri sen hetken vaikutus, resistanssi, liikunta, hormoonit esim. herätessä, stressitaso, sairaus/kuumeilu, sen päivän aikana nautitun ruuvan määrä mm. paastotessa insuliiniherkkyys on aivan toista luokkaa...lista on loputon.

Karmee ajatus, että pitäisi käydä arvauskeskuksessa peruslääkärillä hoidattaa T1D.
Kannattaa tosissaan miettiä vaikka kerran kaksi vuodessa yksityisellä Diabetekseen erikoistuneella lääkärillä käyntiä. Pääkaupunkiseudulta ainakin löytyy erittäin päteviä. Haasteena on saada aikoja, mutta hyvin ja hyvissä ajoin valmistautuneena tuottaa tuloksia (tietojen siirto ja tiedon lukuluvat kyseiseiselle lääkärikeskukselle kuntoon, lähtötiedot lääkärille ja sensorointi etukäteen lääkärille toimitettuna).
Kirjattu

Linkkejä