Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6949 jäsentä  •  417659 viestiä  •  19973 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi sasvee80, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Alhaiset verensokerit ja päänsärky  (Luettu 4219 kertaa)

Jallu09

• Vieras
Alhaiset verensokerit ja päänsärky
« : Huhtikuu 03, 2018, 13:41:36 ip »

Hei,
Olen 1-tyypin diabeetikko. Minulla alhaiset verensokerit, noin välillä 2,5-3,7, aiheuttavat päänsärkyä joka kestää yleensä noin vuorokauden, joskus kaksikin päivää. Särkylääkkeet auttavat tähän jonkin verran; joskus saan päänsäryn menemään ohi jos otan särkylääkettä heti, useinmiten sillä saa vain lievennettyä särkyä. Särky on sellaista eri tasoista jomotusta eri puolilla päätä, ja haittaa oloa ja työssäoloa vaikka olisi lievääkin.

Onko jollain vastaavia kokemuksia? Olisiko jollain jotain keinoa tai lääkettä jolla päänsärkyä voisi estää tai ainakin helpottaa? Ajoittaisilille matalille arvoille en oikein mahda mitään.
Kirjattu

Sofia06

• Jäsen
Vs: Alhaiset verensokerit ja päänsärky
« Vastaus #1 : Huhtikuu 03, 2018, 20:53:18 ip »

Moikka, ihan samaa koen kyllä joskus kun menee matalaksi ja tiedän että siihen päänsärkyyn yleensä lääkkeet ei meinaa auttaa. Aina matalilla ei tule päänsärkyä, en sitten tiedä miksi ei. Mutta minulla ei kyllä ole valitettavasti hyvää vinkkiä miten särkyä voisi estää/lievittää, tosiaan yleensä ibuprofeeni auttaa mulla päänsärkyyn mutta matalien aiheuttamaan ei:/
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 03, 2018, 20:56:48 ip »

Eipä tuolle päänsärylle oikein muuta ole tehtävissä kuin yrittää välttää noinkin matalia sokereita. Varmasti olet jo miettinyt matalien syytä ja yrittänyt korjata asiaa esim. pienentämällä insuliiniannoksia?

Tiesitkö, että matalat sokerit voivat laukaista myös migreenikohtauksen? Kuvailemasi matalan jälkeinen päänsärky on hyvin tuttua minullekin ja koska haluan välttää särkylääkkeitä, niin omat konstini ovat ne vanhat ja tutut "lääkkeet" eli lepo, kahvi ja ulkoilu. Jos ja kun näihin ei aina ole mahdollisuutta, niin ehkäpä se särkylääke harvoin käytettynä puoltaa paikkaansa.

Mä ajattelen asian niin, että päänsärky johtuu tässä tapauksessa siitä, että aivot eivät saa tarpeeksi sokeria ja siksi särkyä on mahdoton hoitaa etukäteen muuten kuin välttämällä matalia sokereita.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Jallu09

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2018, 16:26:39 ip »

Kiitos viesteistä! Yritän kyllä välttää matalia arvoja, mutta aina se ei vain onnistu. Minulla arvot heittelevät aika paljon, ovat aina teheneet sitä. Päänsärkyyn ei auta lepo eikä ulkoilu, ne pikemminkin voimistavat sitä. 1000 mg särkylääke on ainoa joka jollain tavalla auttaa, eikä niitäkään voi oikein jatkuvasti syödä.

Särky tosiaan tullee siitä että aivot eivät saa riittävästi sokeria, samaan johtopäätökseen olen tullut. Ajattelin vain että jospa olisi joku lääke tai muu valmiste, joka estäisi päänsärkyä tai ainakin helpottaisi sitä.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 04, 2018, 19:00:17 ip »

Minullakin oli ennen sensoroivan pumpun saamista noita sietämättömiä päänsärkyjä matalan jälkeen. Minulla ei mikään muu auttanut kuin kunnon yöunet. Seuraavana päivänä särky oli yleensä tipotiessään.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

jester

• Veteraani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 04, 2018, 19:45:52 ip »

vaikuttaako  veren paine  mitaan
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #6 : Huhtikuu 04, 2018, 20:15:24 ip »

Joskus alhainen veresokeri voi aiheuttaa myös sokin jolloin saa epilepsiatyyppisen kohtauksen. (Muutama kohtaus kokemuksena).Uskon että tänä ja päänsärky kulkevat tavallaan käsikädessä. Varovainen sokerin nosto auttaa mutta ei nostoa hypertoniaan asti.
Kirjattu

mummukka

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2018, 20:17:50 ip »

Täälä myös Jallun tyyllin matalat aiheuttaa päässä jonkunlaista tuntemusta vois kai säryksikin sanoa kestää joskus koko päivän lepo helpottaa.
Sen olen huomannu jos sokerit laahaa pitkään hypon rajamailla eli alhaalla muttei viellä hypo lukemissa tulee pitkäksi aikaa vaikea olo. Pelkkä äkkinäinen alhaalla käynti menee pillimehulla nätisti ohi.
Sama vaikea olo tulee myös nopeasti nousevissa lähinnä aamulla jos en huomaa aikanaan pistää pientä annosta pikaa .
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #8 : Huhtikuu 06, 2018, 04:35:46 ap »

ei nuo taita olla mitaan  alhaisia   vaan  hypoja          2.5-3.7     olisi parempi  mitata  hieman  useammin
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 05, 2018, 15:41:37 ip »

Kuten jester ylempänä totesi, nuo luvut ovat hypoja. Ilmeisesti insuliinia liikaa.
Itselläni (nykyisin harvat) hypot ilmenevät ensimmäiseksi näkökenttään ilmestyvinä oranssisina kuvioina ja näkökyvyn heikkenemisenä.
Öiseen hypoon olen herännyt kovaan nälkään. Silloin tulee helposti ahmittua enemmän kuin pitäisi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2018, 16:02:27 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2018, 11:06:46 ap »

Jos huomaa että vs alle 3,8 mmol/l niin se pitäisi korjata heti ylemmäs tuolta lievän matalan alueelta.
Jos sillä alueella hilluu pidempään niin voi ehtiä tulemaan vastavaikuttajahormooneja (esim. adrenaliini) ja päänsärky voi johtua siitä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

karhu

• Jäsen
« Vastaus #11 : Heinäkuu 09, 2018, 16:44:16 ip »

Näin on, ettei kannata pitää noin matalaa sokeria pitkään.
Etkö tunnista alkavaa hypoa  mitenkään? Jos et, niin mittaa useammin niin kuin jester neuvoi.
Kuten Reiska kirjoitti, ei pidä hillua noin matalilla sokereilla turhanpäiten.
Itse korjaisin nuo luvut ottamalla 10-15 g hiilareita. Mulla tosin matala vs on usein yhtä kuin nälkä.
Opettele alkuun hiilihydraattien ja insuliinin suhteet toisiinsa. Ne eivät ole vaikeita opittavia, vaikka ne ehkä siltä voivat alkuun tuntua.
Ota homma haltuun itse. Päänsärkykin mahdollisesti poistuu näin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2018, 17:19:11 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Linkkejä

Tule meille toimistoassistentiksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:22

Tule meille suunnittelijaksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 12:16

Tule meille yhteyspäälliköksi!

Julkaistu 13.01.2020 | 10:51