Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416675 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Äänestys

Kuinka suurta kerralla pistettävää annosta pitkävaikutteista käytät?

Olen 1-tyyppi ja pistän kerralla 0,4U/kg tai enemmän
- 1 (10%)
Olen 1-tyyppi ja pistän kerralla vähemmän kuin 0,4U/kg
- 5 (50%)
Olen 2-tyyppi ja pistän kerralla 0,4U/kg tai enemmän
- 4 (40%)
Olen 2-tyyppi ja pistän kerralla vähemmän kuin 0,4U/kg
- 0 (0%)
Olen Lada ja pistän kerralla 0,4U/kg tai enemmän
- 0 (0%)
Olen Lada ja pistän kerralla vähemmän kuin 0,4U/kg
- 0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 10

Kirjoittaja Aihe: Pitkävaikutteisen insuliinin annostelu  (Luettu 3460 kertaa)

Cierra

• Aloittelija
Pitkävaikutteisen insuliinin annostelu
« : Kesäkuu 04, 2018, 12:17:37 ip »

Kuinka suuria (kerta)annoksia diabeetikot käyttävät perusinsuliinia? Kun noita insuliinin vaikutusta kuvaavia käppyröitä katselee, niin niissä on usein vain kuvaaja annoksella 0,4U/kg (kliinisesti merkittävä annos) tai enemmän. Kuinka yleistä se on?

Esimerkkinä alla Toujeo vs. Lantus... https://pharmacafennica.fi/spc/3213444#farmakodynamiikka
Tutkittaessa tyypin 1 diabetespotilaita euglykeemistä clamp‑tekniikkaa käyttäen havaittiin, että Toujeo-insuliinin verensokeria alentava vaikutus oli ihonalaisen pistoksen jälkeen tasaisempi ja pitempi verrattuna glargininsuliiniin 100 yksikköä/ml. Kuvassa 1 esitetään tulokset vaihtovuoroisesta tutkimuksesta, johon osallistui 18 tyypin 1 diabeetikkoa ja jota tehtiin aina 36 tuntiin asti pistoksesta. Toujeo-insuliinin vaikutus kesti yli 24 tuntia (jopa 36 tuntia) kliinisesti merkitsevinä annoksina.

Kirjattu
D1 - Tresiba ja NovoRapid

Turilas

• Jäsen
Vs: Pitkävaikutteisen insuliinin annostelu
« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2018, 00:53:12 ap »

Pitkä 14 yksikköä/vrk, se on noin 1/3 vuorokauden kokonaisinskasta. 75 kiloa, joten suhdeluku 0,19.
Kirjattu
LADA. Toujeo, Fiasp, metformiini. Omakustanteinen Libre.

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #2 : Kesäkuu 05, 2018, 09:08:58 ap »

0.4 U/kg lienee suht normaali annos tukevalla ihmisellä. Oma 0.22-0.25, mutta BMI on 21 eli hoikahko normaalipaino ja olen insuliini-, HH- ja liikuntaherkkä. Pitkävaik. on vajaa 1/2 kokonaisinsuliiniannoksesta eli "normaali".
Kirjattu

Cierra

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Tammikuu 26, 2019, 13:12:38 ip »

BMI 29 ja perusinsuliini 0,21-0,26 U/kg. Itse koen että mitä pienempiä perusinsuliini-annoksia käytän sitä suurempia ateriainsuliiniannoksia joudun käyttämään, jos haluaa pitää vs-tason samana...
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Tammikuu 26, 2019, 16:07:12 ip »

Pistän kahtena eränä. Illalla 6 yks. ja n. 6 t päästä 9 yksikköä Tresibaa. Olevinaan aamun sokerit paremmat.
Kirjattu

Cierra

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Tammikuu 26, 2019, 17:01:11 ip »

Itse en pystyisi käyttämään "kliinisesti merkittävää annosta", hypoja varmasti paljon tai sitten pitäisi päivystää ruokapöydän ääressä... Entäpäs jos käyttääkin pienempää annosta, niin riittääkö se oikeasti koko vuorokauden ympäri? Monesta pitkävaikutteisesta sanotaan, että yksi pistos riittää per vuorokausi, mutta onko se oikeasti niin kaikilla annoksilla? Joutuuko pienemmillä annoksilla turvautumaan omaan insuliinin tuotantoon tai esim. vasta-aineisiin varastoituneisiin insuliineihin?

Tresiba kahteen osaan pistettynä voisi olla ihan mielenkiintoinen vaihtoehto: matalaprofiilinen ja oikeasti pitkävaikutteinen. Tresibaa käyttäessä voisi olla jopa niin että perusinsuliinia olisi veressä vielä aamullakin eikä tarvitsisi käyttää pikainsuliinia niin runsaasti voimakkaan verensokerin nousun taltuttamiseen. Itse pistän siis perusinsuliinin aamuisin.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2019, 18:32:09 ip »

Silloin, kun olin vielä monipistoshoidossa, pistin aamuin illoin Levemiriä. Vrk-annos noin 0,25iU/kg. Kun sekään ei toiminut, olisi pitänyt herätä aamuyöstä pistämään 1/3 vrk-annoksesta. Siinä vaiheessa D-lääkärini oli sitä mieltä, että nyt on pumpun aika. Nyt vasta toimii, kun pumppu pumppaa koko ajan miniannoksia ja vielä niin, että tuntiannos vaihtelee vuorokauden mittaan vaihtelevan insuliinitarpeen mukaan. :)

Jos insuliinitarve on hyvin kaavamainen, saattaa oikealla pitkävaikutteisella päästä kohtuulliseen tulokseen. Minä en päässyt.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46