Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6882 jäsentä  •  416775 viestiä  •  19914 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi d1hemuli, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Diabeteksen oheissairaudet  (Luettu 10733 kertaa)

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
Diabeteksen oheissairaudet
« : Toukokuu 29, 2018, 06:01:46 ap »

Kerron tässä kokemuksia diabeteksesta ja vähän muustakin. Minulla on ollut hoitoväsymystä parisen vuotta. Kuluneena talvena erityisesti. Viime syksynä sain vasempaan jalkaan ihonalaisen infektion, joka teki melkoisen ison mätäpatin jalkaan. Kävely oli vaikeaa. Se hoitui kahdella antibioottikuurilla. Lääkärin ilmeistä näin, että ei ollut ihan pieni juttu. Otettiin jäykkäkouristuskokeet. Onneksi rokotukset olivat vielä voimassa.

Nyt keväällä oikeaan jalkaan tuli laajalle levinnyt ruusu. Koko kevään olin ihmetellyt painon nousua. Huhtikuun lopulla kävi sitten niin, että yhden yön jälkeen en pysynyt enää pystyssä. Kahden vuorokauden aikana olin kaatunut noin 7 kertaa kotona kävellessäni. Piti ryömiä wc:hen kun ei muuten päässyt. Lopulta en enää jaksanut nousta edes pytylle. Pissasin lattialle suihkun lähellä, josta se valui viemäriin. Sitten tajusin, että tämä ei mene itsestään ohi ja on kutsuttava muualta apua. Ystäväni kehoitti soittamaan hätäkeskukseen. Se olikin hyvä neuvo. En olisi itse ihan heti soittanut sinne. Liikuntakyvyn menetys tapahtui siis 2 vuorokaudessa. Ambulanssilla sitten sairaalaan.

Sairaalassa todettiin laajalle levinnyt ruusu. Kuulin sanat streptokokki ja jopa verenmyrkytys. Ambulanssikuljetyksen aikana mietin, että tulenko enää ikinä kävelmään omilla jaloilla vai joudunko rullatuoli-ihmiseksi. 1½ viikon sairaalajakson jälkeen minut kotiutettiin. Kotona kävi kotiapu, jonka tarkoitus oli hoitaa jalkaa. Hän katsoi minua ja 3 syyn takia sanoi soittavansa ambulanssin. En ollut kotikuntoinen. Pystyssä pysyminen heikkoa ja ripuli.

Tästä alkoi toinen sairaalajakso. Sen aikana todettiin munuaisten vajaatoiminta. Crea-arvot olivat korkeat. Minut siirrettiin Meilahteen. Siellä noin viikossa arvot alkoivat laskea. Minulle ei tehtykään koepalan ottoa munuaisista. Munuaisten toimiminen oli heikentynyt 5 prosenttiin. Tästä sitten annettiin melkoisen tiukat ruokailurajoitukset. Ensimmäisellä hoitojaksolla lääkäri sanoi jo, että munuaiset ovat mennneet tuon ruusun takia. Se oli aluksi järkytys, mutta rajoitteisiin alkoi tottua. Ja se voi pikkuhiljaa palautua vähän. Kehoon kertynyttä nestettä lähti 3 viikon aikana pois 20 kg verran lääkkeillä! Yhteensä olin sairaalassa kuukauden.

Tässä toisessa sairaalassa vuodekaverina oli mies, joka oli tullut tavalliseen rutiinilääkärintarkastukseen. Häntä ei päästettykään kotia. Kahden vuorokauden kuluttua häneen oli asennettu kanyylit dialyysiä varten. Hän kävi sairaalassa parissa dialyysissä. Ja jatkossa 2 kertaa viikossa noin 4 tunnin dialyysiä koko loppuikä. Hänen jälkeensä tuli ihminen, jolla oli toiselta ihmiseltä saatu munuainen. Mutta jostain syystä hän oli alkanut turpoamaan. Ilmeisesti tuo vaihdettu munuainen ei toiminutkaan hänen kehossaan täydellisesti.

Nyt onni onnettomuudessa on, että opin pistämään insuliinia tarpeeksi. Verensokerit ovat olleet 4 - 5 paikkeilla aamuisin. Pienin lukema oli 3,1. Sairaalaoloissa se ei ole hälyyttävän alhainen. Syömisiä olen vähentänyt tuon annetun ruokavalionkin takia. Kävelyn opettelu on pitänyt aloittaa uudelleen. Ensin rullatuoli, sitten rollaattori ja pian kävelysauvat. Aluksi en päässyt edes istualtaan ylös. Mutta kun alkoi harjoitella, niin päivässä pääsin seuraavaan vaiheeseen. Nyt pystyn kävelemään sauvojen kanssa ja lähes ilman niitä.

Kirjoitan tämän siksi, että diabeetikolla jalkojen hoito on erittäin tärkeää. Minulla se oli jäänyt liian vähälle huomiolle. Iho oli kuivunut ja jalkoihin tuli haavoja. Sitä kautta pöpöt ovat päässeet sisälle. Muukin diabeteksen hoito on tärkeää. Oheissairaudet ovat hankalia ja jopa vaarallisia.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
Vs: Diabeteksen oheissairaudet
« Vastaus #1 : Toukokuu 29, 2018, 13:43:12 ip »

Voi, Pläski, onpas sulla ollut koettelemuksia!  :'(

Nyt, kun olet taas ”päässyt tolpillesi”, pidät huolen itsestäsi! Noin hyvää kaveria ei kannata jättää heitteille, :)
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2018, 14:46:47 ip »

Juu. Olen samaa mieltä. :) Tässä voisi pitää Pläskin diabetes-vuositapaamisen (12.6.) ennakkoon, jos halukkaita tulijoita on. Varoitus. Saatan pitää pitkiä esitelmiä jalkojenhoidon tärkeydestä. :D
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2018, 15:22:04 ip »

Voi Pläski,
Onpa sulla äitynyt jalkavaiva pahaksi. Sairastamisvuosien lisääntyessä olen huomannut, että pienet tulehdukset saattavat nopeasti eskaloitua lähes hallitsemattomiksi diabeteksen myötävaikutuksella. Mulla itselläni kävi näin "tavallisen" nuhakuumeen kanssa, joka todella nopeasti äityi täysimittaiseksi keuhkokuumeeksi. Ambulanssin tullessa happisaturaatio oli 54. Sitten tulikin jo Mediheli.

Yhteinen nimittäjä Pläskin kertomuksen kanssa on se, että en älynnyt soittaa ambulanssia aiemmin. Olen niitä vanhan kansan kasvatteja, joiden päähän on taottu, että ambulanssia ei soiteta ellei ole hätä, eikä sairastaessa välttämättä tajua missä kohtaa olo on äitynyt niin huonoksi, että on hätä. Sairaalassa sitten moneen kertaan vannotettiin, että hengityksen vaikeutuminen on aina syy soittaa ambulanssi.

Hyvä kun selvisit, Pläski! Ja kiitos kun muistutat meitä toisiakin jalkojen hoitamisen tärkeydestä. En minä ole tajunnut, kuinka vakavia seurauksia pienillä haavoilla voi olla.
Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2018, 15:41:06 ip »

Ihastelen tässä vielä tietoyhteiskunnan nopeaa tiedon siirtoa ja käsittelyä. Kävin klo 12.50 Malmin sairaalan labrassa. Laboratorioajankin pystyi netin kautta varaamaan. Äsken soittivat HUSsista (klo 15.30). Labran tulokset olivat tulleet jo sinne! Ja minäkin näen ne Kannan kautta. Arvot olivat menneet hyvään suuntaan. Valtavan ihana tunne. Lähden kohta kävelylle kaupungille.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2018, 15:49:17 ip »

Vaikka en ihan pienestä hätkähdä
, niin nämä kertomukset veti kyllä hiljaiseksi. :(

Oikein hyvää toipumista sinulle Pläski ja olisi tosi kiva nähdä ja kuulla luentosi jalkojenhoidosta  ;) mutta varmaksi en osaa sanoa. (Huoli omasta äidistä on tällä hetkellä suuri).

Iloitaan tästä kesästä ja lämmöstä nyt kun sitä vihdoinkin riittää! :)
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2018, 16:06:34 ip »

Olen alkanut huolestua muististani. Äidilläni on Alzheimerin tauti ja isälläni oli dementia. Molemmilla muistisairaudet ilmaantuivat vasta kahdeksankympin jälkeen.

Olen huomannut jonkinlaisia oireita keväästä lähtien. Viikonloppuna huomasin, että oli täydellisesti unohtanut erään parin viikon takaisen tapahtuman, josta mies kysäisi. Minkäänlaista mielikuvaa asiasta ei ollut. Tapahtuma palasi mieleeni parin päivän kuluttua, mutta hänen sitä kysyessään en mielestäni ollut kuullutkaan asiasta.

Onko teillä muilla tällaisia huolia? Tutkimusten mukaan diabetes lisää myös muistisairauksien riskiä. Parannuskeinoa siihen ei taida olla  :-\
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Toukokuu 29, 2018, 20:55:48 ip »

Olisiko unohdus voinut johtua kiireestä, väsymyksestä tms.?

Jos asioita alkaa säännöllisesti unohtua niin kannattaa ottaa yhteyttä oman kunnan terveyskeskuksen muistihoitajaan tai muistipoliklinikkaan. Varhaisvaiheessa voidaan vielä tehdä paljonkin ja kuntouttavia toimenpiteitä on olemassa. Lisäksi saa kikkoja joilla muistia voi harjoittaa.

On parempi tehdä jotakin nyt kun vielä muistaa ja pystyy, asian piilottamisella tekee vahinkoa niin itselleen kuin läheisilleenkin.

Ihan ekana on siis selvitettävä onko unohduksiin jokin ihan helposti hoidettavissa oleva syy. Tsemppiä!
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2018, 08:13:30 ap »

^^ jaan huolet. Oman suvun kaikki miehet sairastunut muistisairauksiin (naisista ei tietääkseni yksikään ). Itsellä D1 ja kuppiakin tullut otettua välillä rankasti. Ei hyvältä näytä. Järkyttävää ollut nähdä, kun isä "katosi omiin maailmoihinsa" ja sitten on vielä reaalimaailma  talousasioineen, joka kaatuu omaisten niskaan tai yleiseen edunvalvontaan, joka pahimmillaan voi tuhota heidänkin elämänsä.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #9 : Toukokuu 30, 2018, 12:03:11 ip »

Rasvis hyvä. Tee ihmeessä edunvalvontavaltuutus! Se kannattaa kaikkien tehdä kaiken varalta. Voit itse määrätä henkilön, joka hoitaa asioitasi puolestasi kun et siihen enää kykene. Yleinen edunvalvonta on hurjan kallis ja heillä on niin paljon asiakkaita yleensä, että korkeintaan ehtivät laskut maksaa.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Toukokuu 30, 2018, 13:02:40 ip »

^ niinkuin varmaan tiedätkin: edunvalv.valtuutukset pitää olla tehtynä JO HYVISSÄ AJOIN ennen kuin muistisairaudet on ns.päällä. Maistraatti ei nykyisin pääsääntöisesti hyväksy valtuutuksia, jos potilastiedoissa on merkintöjä muistisairaudesta tai vaikka olisi arveluja valtuutuksen tekemisestä sitä ennenkin= miettikääpä, mitä sanotte lekurille ite tai omaisten osalta.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #11 : Toukokuu 30, 2018, 13:40:09 ip »

Kyllä tiedän. Oireita muistisairaudesta kyllä saa olla, kunhan ihminen on oikeustoimikelpoinen ja kykenee ymmärtämään valtuutuksen sisällön ja merkityksen. Ei maistraatilla ole oikeutta jättää evv:tä hyväksymättä siitä syystä, että muistissa on häikkää valtuutusta tehdessä, jos ihminen on oikeustoimikelpoinen.  Joissakin tapauksissa valtuutusta tehtäessä on pyydetty lääkärinlausunto valtuuttajan muistin tilasta liitettäväksi edunvalvontavaltuutukseen, jos epäilyjä asiasta on ollut.
Edunvalvontavaltuutus kannattaakin tehdä ajoissa, esimerkiksi silloin kun alkaa tulla perhettä. Jostain syystä tämä asia liitetään nimenomaan vanhuuteen, vaikka kaikenlaisia onnettomuuksia voi tapahtua vaikka työmatkaliikenteessä.
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Toukokuu 30, 2018, 14:20:18 ip »

^ itseasissa maistraatilla on faktisestikin hyvinkin paljon oikeuksia edunvalvontavaltuutuksien hyväksymisen/hylkäämisen suhteen ja näin "pikkusen" asioista tietävänä voin sanoa myös : kannattaa myös hoitaa omaisille (jos on) tilin käyttöoikeudet ajoissa. Voi meinaan muuten mennä asiat todella solmuun (jopa luottotiedot mennä tai häätö). Edunvalvontavalvuutus tai yleinen edunvalvonta kun ei byrokratian takia tule voimaan ihan heti ja laskujen maksu yms.on.ns pain in ass, jos ei tilin käyttöoikeuksia ole.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2018, 14:23:04 ip kirjoittanut rasvis »
Kirjattu

Pläski

• Veteraani
  • ♂ D2
« Vastaus #13 : Toukokuu 30, 2018, 20:50:42 ip »

Missä olisi munuaisasioista keskustelua? Onko UMMU:lla foorumia?
Kirjattu

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir, Humalog, D1
« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2018, 19:48:07 ip »

Voi kamalaa, Pläski: onneksi soitit ambulanssin ajoissa, samoin kotisairaanhoito!!! Infektiosta johtuva ruusu ei ole ihan harvinainen, mutta harvoin se "terveenä" tulee mieleen. Munuaisista löydät juttua parhaiten Haku-> sanalla dialyysi. Dialyysissä olleilla on mielestäni paras kokemustieto. Googlella löydät useita Facebook jne. keskusteluja sanalla munuaisten vajaatoiminta. Toivotaan, että munuaisesi palautuvat vielä ennalleen tai lievään vajaatoimintaan, joka ei ole kamalan vaikea hoidettava! Tsemppiä ja toivottavasti näemme viimeistään 12.6., jolloin olen taas HKIssä HKI-pvstä nautiskellen (konsertti Kaisaniemessä)!
Kirjattu

Linkkejä