Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417082 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: I-tyypin diabeetikko 3-vuorotyössä?  (Luettu 2351 kertaa)

Marzu

• Vieras
I-tyypin diabeetikko 3-vuorotyössä?
« : Toukokuu 12, 2018, 06:07:27 ap »

Hei
miten pärjäät 3-vuorotyössä I-tyypin diabeetikko?
-minulla on insuliinipumppu ja  jatkuva sensorointi käytössä, mutta  olen lopettanut yövuoron teon. Jouduin yövuorossa ollessani tilanteeseen jossa pumppu ei  vain toiminut  sokerit  ehti kiivetä yli 20 ennekuin huomasin ottaa käyttöön  onnekseni saatavilla olevan  varajärjestelmän. Tämän jälkeen  lopetin yövuorojen teon. Avataanpa keskustelu tällä, mutta  taustalla  myös muuta eettistä pohdintaa...
Kirjattu

base excess

• Aloittelija
  • DM type I 4/2004, MiniMed 640G 2/2016 (Fiasp ®)
Vs: I-tyypin diabeetikko 3-vuorotyössä?
« Vastaus #1 : Toukokuu 14, 2018, 11:19:17 ap »

Itse sairastuin 2004 vasta nuorena aikuisena, 27-vuotiaana ja tein jo tuolloin 3-vuoroyötä. Alkuun hoito toteutettiin Lantus + NovoRapid -monipistoshoidolla.  Olin juuri valmistunut ammattiin ja onneksi minulla oli mahdollisuus jatkaa ammatissani josta pidin. En tiedä mitä olisin tehnyt, jos olisin joutunut heti pois työstäni. 

Hoito siirtyi perusterveydenhuoltoon. Lantuksen ominaisuus tehdä helposti hypoglykemioita johti kuitenkin vuonna 2015 siihen, että työterveys teki lähetteen takaisin erikoissairaanhoitoon. Hankalimmat hypoglykemiat tulivat aamuvuorossa, ei yöllä. Pysyin juuri ja juuri toimintakykyisenä. Hba1C -arvot olivat  erittäin tiukat. Seuraavaksi kokeiltiin Tresiba -perusinsuliinia. Tämän jälkeen siirryttiin MimiMed 640G -insuliinipumppuhoitoon jatkuvalla sensoroinnilla ja tämä on jatkunut nyt reilu pari vuotta. Kolmivuorotyö on jatkunut. Viime talvena siirryin Fiasp -insuliiniin.  Tämän jälkeen yövuoroihin liittyen tuli talvella verensokereiden nousuja noin 20 mmol:iin asti ja päätin vähentää tekemieni yövuorojen määrää kolmesta kahteen per kolme viikkoa. Tein oman basaaliohjelman öitä varten. Nyt kesäkauden ja pyöräilyn alettua nuo korkeat vs-nousut ovat väistyneet yöuoroista lisääntyneen liikunnan vaikutuksesta. Omaa yöbasaaliohjelmaa en ole nyt tarvinnut. Viimeisin Hba1C 50 mmol/mol eli hyvä. Olen kyllä henkisesti alkanut valmistautumaan siihen, että 3-vuorotyö jossakin vaiheessa loppuu. Työantaja on antanut ymmärtää, että lääkärintodistuksella se on mahdollista. Kun ikää on tullut lisää on yövuorojen "hohto" väistynyt ja palautuminen vie aikaa entistä enemmän.

Yövuoroissa (21:15-7:15) syön lämpimän ruoan herättyäni (n. klo 19), töissä syön noin klo 24 ja 03 välipalaa. Aamulla ennen nukkumaan menoa syön normaalin aamupalan. Itse saan nukuttua erittäin hyvin yövuorojen välissä ja herätyskello on soimassa, jotten myöhästy töistä ;) 

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2018, 12:03:16 ip kirjoittanut base excess »
Kirjattu

Linkkejä