Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6774 jäsentä  •  415341 viestiä  •  19798 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi 1036327701, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Hypoglykemiasta kyselya kanssakulkijoille  (Luettu 1976 kertaa)

iitapii

• Vieras
Hypoglykemiasta kyselya kanssakulkijoille
« : Huhtikuu 11, 2018, 14:33:41 ip »

Hei kaikki!

Olen uusi taalla, loysin palstan kun etsin tietoa hypoglykemiasta.
En sairasta diabetesta, mutta laakari epailee, etta kyseessa voisi olla hypoglykemia, ja nyt etsin tietoa asiasta.
Historiasta sen verran, etta muistan ensimmaiset vastaavat tarinat jostain silta ajalta kun olin noin 20vuotias. Nyt olen 33v. Nama on vuosien saatossa lisaantyneet, ja muutama vuosi sitten aitini tuttava sai kyseisen diagnoosin, ja aloin tutkia asiaa, ja paattelin, etta saattaisin itse karsia samasta. Juttelin laakarin kanssa, joka sanoi etta oireet viittaa siihen, mutta tata ei voi mitenkaan todeta. Noin reilu kk sitten ostin Darion verensokerimittarin, ja sita oon nyt kayttanyt silloin talloin saadakseni osviittaa voiko tasta olla kyse.

Onko taalla vastaavasta vaivasta karsivia? Minulla olisi nimittain muutama kysymys, joihin en loyda netin syovereista vastausta, ainakaan helposti.

1. Mulla sokerit laskee toisinaan tosi nopeasti, esimerkiksi voi olla tunti ruokailun jalkeen sokerit 6.2 ja muutaman minuutin paasta alkaakin yllattaen heikottaa (mulla alkaa yleensa niin, etta toisesta silmasta alkaa sumentua nako ja paan ymparille tulee kiristava vanne, alkaa hengastyttaa, heikottaa, ylahuuli hikoilee, ja alan hermostua ja kasista ja jaloista alkaa ehtya voimat), ja kun mittaan sokerin uudestaan, se onkin 4.3. Vaikka sokeri ei laskekaan kovin alas, se laskee sen melkein kaksi pykalaa alle 10ssa minuutissa. Mika ihme tata voisi aiheuttaa, ja onko tahan mitaan keinoa estaa sita? Tai edes tiedostaa se ennenkuin heikotus iskee?

2. Onko painonnousu yleista sokeriheittelyjen kanssa kamppaileville? Ma olen syonyt mielestani tosi hyvin, vahan joo "herkkujakin", mutta noin paaosin monipuolisesti, aikas terveellisesti ja syon myos saannollisesti. Paino nousee ihan tolkutonta vauhtia, ja verikokeita on otettu (kilpparia ym) mutta missaan ei ole mitaan vikaa. Miten ihmeessa ma paasen naista yllattaen tulleista liikakiloista? Tuntuu, etten voi mitenkaan hallita nousevaa painoa. Tiedan etta liikkumalla ja syomalla oikein, mutta kun sekaan ei tunnu auttavan.

3. Naisille ehka enemman suunnattu kysely - voiko hairiot insuliinitasoissa tai -tuotannossa vaikuttaa muihin hormoneihin? Itsellani on tallainen ongelma, etta vuodan jatkuvasti verta (ikaankuin kuukautiset olisivat jaaneet paalle), ja sita on nyt jatkunut 1.5vuotta. Valilla se saattaa lakata kuukaudeks, jopa kahdeks, mutta sitten jatkuu taas paivittainen vuoto noin 4-6kk. Mietin voisiko talla olla mitaan yhteytta insuliiniin, hormoni kun sekin on? Sen verran taustaa, etta olen kaynyt kaikki mahdolliset laakarin tietamat testit papasta histeroskopiaan, ja mitaan syyta jatkuvalle vuodolle ei loytynyt. Hormoniverikoe tosin naytti hairiota, mutta koska kaytan ehkaisypillereita, he sanoivat ettei hormonitasot nayta oikein, eika siita kokeesta voitu paatella mitaan.

4. Te jotka hypoglykemoitte, miten syotte? Mita valttelette? Mulla on montakin asiaa joita on oppinut alkaa varoa, mutta toivoisin, etta loytaisin tavan ettei tarvitsis jattaa mitaan pois. Esim iltapaivisin en voi syoda hedelmia. Kananmunat yhdessa hiilareiden kanssa saa niin ankaran tarinahorkan paalle, etten uskalla enaa syoda ollenkaan kananmunia. Samoin esim aamupuuron kanssa en voi syoda mitaan rasvaa, kuten pahkinaa, avocadoa jne. tai muuten tarisen taas ihan armottomasti noin 45min paasta. Yksi sinansa kiinnostava kombo mita en voi syoda, on kana ja riisi. Onko nama ihan normaaleja verensokerin laskijoita?

Josko tassa olisi muutama nain alkuun. Pahoittelut jos nama ovat teille itsestaanselvia asioita. Ja huh kun tuli pitka raapustus!

Olisi kiva jutella muiden hypoglykemiasta karsivien kanssa. Miten hoidatte itseanne, miten estatte "kohtauksia", paheneeko tai helpottaako se ajan myota, oletteko "ohjeistaneet" esim tyokavereita asiasta?

Mukavaa iltapaivaa kaikille! :)
Terkkuloisin,
iitapii
Kirjattu

iitapii

• Vieras
Vs: Hypoglykemiasta kyselya kanssakulkijoille
« Vastaus #1 : Huhtikuu 11, 2018, 19:07:44 ip »

Lisaan tahan viela sen verran, etta olen siis lueskellut taalla keskusteluja aiheista, ja tiedan, etta mun verensokerit on viela hyvilla malleilla. Enemman ehka huolestun siita, kun jostain olin lukevinani, etta hypoglykemia voi johtaa diabetekseen, ja mielellani jotenkin ymmartaisin tata vaivan mielenmaisemaa sen verran, etta voisin valttya diabetekselta. Taman palstan loysin hypoa googlailemalla, ja huomasin, etta taalla on monella kokemusta asiasta.

Mun sokerit ei taman kuukauden mittaamisen aikana ole laskeneet alle 3.0, mutta toisaalta mulla ei oireitakaan ole ollut kun olen yrittanyt syoda hyvin, ettei sokerit heittelis. Vaikka mulla heitot on pienia, niin olo on uskomattoman huono siihen verraten, usein kotimatkalla olen joutunut istumaan alas jalkakaytavalle kun on tuntunut etta pyortyy ihan just.
Pitais varmaan syoda holtittomasti ees yhden paivan, etta saisin mitattua mita mittari sitten nayttais :) Noh, oon varma etta se viela tapahtuukin :)
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2018, 19:09:02 ip »

Lääkärisi viittaa varmankiin sellaiseen kun "hyperinsulinismi".
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2005/11/duo95003
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinsulinemia

D1:llä hypon syyt ja miten vältellä on aika tavalla toisenlaista joten en lähde enempää kommentoimaan.
Insuliinin erityksen häiriöistä siinä lienee kysymys ja varmasti hankala jos ei saa mitenkään otetta miten vältellä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2018, 19:13:57 ip »

Lisaan tahan viela sen verran, etta olen siis lueskellut taalla keskusteluja aiheista, ja tiedan, etta mun verensokerit on viela hyvilla malleilla. Enemman ehka huolestun siita, kun jostain olin lukevinani, etta hypoglykemia voi johtaa diabetekseen, ja mielellani jotenkin ymmartaisin tata vaivan mielenmaisemaa sen verran, etta voisin valttya diabetekselta.
Tämmöistä en ole kyllä aiemmin kuullut mutta netissä liikkuu kyllä kaikenlaisia huuhaa juttuja.
Tämä ei tödennäköiseti pidä paikkaansa mutta tuo sinun ongelma voi olla oire jostain mikä on kehittymässä ja
voisiko se sitten lopulta päätyä niin pahan insuliinierityksen häiriöön että voidaan jo luokitella D1:ksi tai joksikin
muuksi diabetes-tyypiksi kuten Mody joita löytyy ainakin 10 alatyyppiä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2018, 19:17:04 ip »

Tässä vielä pari Duodecimin linkkiä miten hypoglycemia käyttäytyy ja mitä elimistössä tapahtuu:
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00886
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00757
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 12, 2018, 10:17:29 ap »

hypoglukemiasta karsivilla  on oma  yhtistys.  pari kolme  laakaria  on erikoistunut sen  hoitoon.  ruokavalio on   runsas kuitunen  vahan  sokeria nostava.    sokerit   pitetaan tasaisina  melko  matalallaa    jossain  niilla  on   omat  verkko  sivut           muuttuu  myohemmin  usein diabeteksi jos  saat   jonkinlaisen  yhteyten   kohtalon  tovereihisi
Kirjattu

iitapii

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2018, 12:13:58 ip »

Kiitos Reiska ja Jester. Nuo Reiskan laittamat linkit olinkin jo lukenut, tuntuu etta olen kahlannut netin lapi taman asian tiimoilta viime vuosien aikana, ja kaikki oireet viittaa kyseiseen vaivaan. Hyperinsulinismista ei ole ollut puhetta, kiitos, tutkin sita.

Laakari puhui itseasiassa reaktiivisesta hypoglykemiasta, eli esimerkiksi sokerin (hedelmat, karkit, keksit ym) tai nopeiden hiilihydraattien jalkeen verensokeri nousee, ja taman jalkeen lahtee hieman liian jyrkkaan laskuun, ja voi mahdollisesti laskea liian alas. Hypoon auttaa tietysti sokeripitoinen tai nopehiilarinen syotava, joten kannan laukussa aina jotain mita voin napata jos heikotus ja tutina kay sietamattomaksi. Yleensa heikotus haviaa noin vartissa taman jalkeen.

Tietysti olen kokeillut ruokavaliolla hillita oireita, ja paaosin se onnistuukin. Mutta joskus tulee naita yllareita, joita en osaa selittaa, kuten kananmunien aiheuttamat oireet, tai kaurapuuron ja rasvan yhteensopimattomuus (hyvat rasvat ja kuidut). Toisinaan taas tuntuu ettei ole valia mita syo, niin olo on hyva, tai vastaavasti syo tosi saannollisesti, runsaskuituisesti, ym ja olo onkin todella heikko. Olisi kiva kuulla onko muilla kokemuksia.

Taman kanssa tottakai voi elaa ihan normaalia elamaa, ja vuosia tassa on parjattykin ihan hyvin. Mutta mikali tama lisaa riskia sairastua kakkostyypin diabetekseen, niin mielellani yrittaisin itse tahan vaikuttaa niin ettei sairastua tarvisi. Mikali siis voi.

Muuta kiitos teidan kommenteista, taytyy tuota Jesterin mainitsemaa yhdistysta viela kanssa tutkasta.
Toiveikasta torstaita :)
iitapii
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2018, 16:47:41 ip »

Laakari puhui itseasiassa reaktiivisesta hypoglykemiasta, eli esimerkiksi sokerin (hedelmat, karkit, keksit ym) tai nopeiden hiilihydraattien jalkeen verensokeri nousee, ja taman jalkeen lahtee hieman liian jyrkkaan laskuun, ja voi mahdollisesti laskea liian alas.
Itsekkin tavoittelin itseasiassa tätä reaktiivista hypoa ja linkkaamani hyperinsulimeat sattaa olla eri tapausta.
Ko. ongelma ei esiinny jos insuliinin eritys toimii aterian yhteydessä oikealla tavalla mutta jos
aterian alussa vaaditttava insuliinipurske viivästyy tai jää vaillinaiseksi niin siitä syntyy tuo ongelma.
Pelkästään syömällä nopeita hiilareita sitä ei saa aikaiseksi.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2018, 05:56:40 ap »

hypoglycemic connection      on yksi paikka josta  loytyy tietoa   laakkeita on  myos jonkin verran saatavissa    itse  joutuu  suoorittamaan  hoitamisen   ja tietojen  keruun
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2018, 17:16:09 ip »

iitapii katsopa oheisten viitteiden tietoja. Sieltä löydät kaikki tarpeellisen. Kahlattavaa kyllä on, mutta on tietoakin.
https://forum.diabetes-book.com/index.php?&sid=331fbfe232802a36b382f755b0e19654
https://www.youtube.com/playlist?list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 14, 2018, 08:59:18 ap »

Lisäisin vielä, että Bernsteiniltä itseltään saa vastauksen lyhyeen nasevaan kysymykseen hänen kuukausittain pitämissään teleseminaareissaan. Tuo aihe kun on tavallista harvinaisempi ja kiinnostaa kyllä vastaajaakin.
Ohjeet kyselyn tekemiseen löytyvät Dr. Bernstein's Diabetes Forum'in sivuilta.
Kirjattu

KuikkaKoponen

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Huhtikuu 15, 2018, 23:26:28 ip »

Rinnallakulkevalla ystävällä alkoi olla matalia muutama vuosi ennen kuin 1D puhkesi. Tiedän siksi, että mittasin sokereita häneltä, kun heikotus ja käsien tärinä ja näön sumentuminen pistivät vanhan diabeetikon havahtumaan ja mittaamaan. Sitten hankin hänelle oman mittarin, kun ei asuta yhdessä vaikka pari ollaankin tavallaan. Hän saattoi mitata aina kun tuli huono olo eikä tarvinnut tulla tänne toiseen huusholliin mittaamaan. Ja niin siinä sitten kävi, että tauti tapasi. Laskettiin, että olisi vajaat kolme vuotta mittailtu matalia. Kova laihtuminen lyhyessä ajassa vei lääkäriin eikä muuta tarvittu kuin yksi verikoe.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Huhtikuu 17, 2018, 12:07:57 ip »

Rinnallakulkevalla ystävällä alkoi olla matalia muutama vuosi ennen kuin 1D puhkesi. Tiedän siksi, että mittasin sokereita häneltä, kun heikotus ja käsien tärinä ja näön sumentuminen pistivät vanhan diabeetikon havahtumaan ja mittaamaan. Sitten hankin hänelle oman mittarin, kun ei asuta yhdessä vaikka pari ollaankin tavallaan. Hän saattoi mitata aina kun tuli huono olo eikä tarvinnut tulla tänne toiseen huusholliin mittaamaan. Ja niin siinä sitten kävi, että tauti tapasi. Laskettiin, että olisi vajaat kolme vuotta mittailtu matalia. Kova laihtuminen lyhyessä ajassa vei lääkäriin eikä muuta tarvittu kuin yksi verikoe.

Minun historiastani löytyy ihan samanlaisia matalan tuntemuksia jo vuosia ennen D1:n puhkeamista. Minähän sain deeykköseni vasta liki 40-vuotiaana ja oli kai jonkinlaisesta LADA-tyypistä kyse. Haima lakkasikin sitten nopeasti tuottamasta insuliinia ja jouduin nopeasti insuliinille, ensin monipistoshoitoon. Sittemmin siirryin pumppuhoitoon 12 vuotta sitten.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

karhu

• Jäsen
« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2018, 15:33:06 ip »

Aikoinaan, ollessani noin 10-vuotias, iski voimakas, outo heikotus kesken hiihtoretken ja kotiin oli pitkä ja tuskainen matka. Pari muutakin samanlaista kokemusta tuli vuosien mittaan.
Sain D1:n vasta melkein 61:n ikäisenä ja sitä mukaa tulivat hypot tutuiksi ja silloin ymmärsin mitä ne vanhat kokemukset olivat: hypoja.
Ehkä oli vain sattumaa, etten sairastunut jo nuorena. Nykyisin hoito on onneksi melko helppoa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2018, 15:35:56 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Linkkejä