Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6799 jäsentä  •  415655 viestiä  •  19836 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Orvokki66, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kovat rasvat  (Luettu 3169 kertaa)

V. Kuutti

• Veteraani
Kovat rasvat
« : Maaliskuu 06, 2018, 12:05:39 ip »

https://yle.fi/uutiset/3-10095175?origin=rss

Kovien rasvojen vaaroista tulee yhä vaan lisää tietoa.

-On helpompi valita, kun hankkii tietoa!
Kirjattu

rasvis

• Lentävä kynä
Vs: Kovat rasvat
« Vastaus #1 : Maaliskuu 06, 2018, 13:08:33 ip »

Joo ja tosi "luotettavaa" tietoa onkin, kun pääkommentaattorina Ursula Shwabb, joka viittaa  johonkin tutkimuksiin. Emme tosin Ursulalta saa tietoa, mitäköhän tutkimuksia ne ovat. Ilmeisesti jotain sellaisia, joilla yritetään kumota jokin aika sitten Hesarissakin uutisoitu (ja tässäkin mainittu) laajin tutkimus maailmassa, jossa kovia rasvoja eniten syövien kuolleisuus oli paljon pienempää kuin pääosin hiilihydraateista ravintonsa koostavien kuolleisuus.
Lueskelin juuri uusimman Diabetes lehden reseptipalstaa, jossa oli joku tonnikala ruoka resepti. Reseptin (ilmeisesti) keksijä, joka tietty oli myös D-Liiton henkilökuntaa kehotti lopuksi nauttimaan lisukkeena vielä täysjyväspagettia, vaikka reseptin ainesosissa oli ravintoaineita ja proteiinia sinänsä jo ihan riittävästi. Enemmän spagettia, inskaa ja statiineja, näin se terveys kohenee diabeetikoillakin.
Näin v.2018 Suomessa, jossa ravintoneuvonnasta Suomessa yhä pääosin huolehtivat Pekka Puskan, Matti Uusitalon ja Ursula Schwabbin kaltaiset henkilöt.
Nyt, kun elinikien odotekin on nousussa ilmeisesti statiinien takia, niin varmaan he huolehtivat neuvonnasta vielä yhä vuonna 2028.
Kirjattu

Dad

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 06, 2018, 13:36:23 ip »

Statiiini-Strandberg ja Schwab ovat taas saaneet mainospuheitansa aivan kritiikittä läpi. Huokaus. Tiedeviitteistä ei taaskaan hajuakaan, epämääräistä vihjailua vaan kuten totuttu on.

Kovat rasvat eivät aiheuta sydän- ja verisuonitauteja.
Alla pari koontitutkimusta. Onkohan nämä nyt niitä Schwabin "nollatutkimuksia"  :). Kova on Ursulalla luotto siihen, etteivät ihmiset jaksa perehtyä asioihin.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2824152/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26268692
Kirjattu
"Well managed diabetes is the leading cause of nothing", Dr. William Polonsky

"It never ceases to surprise me at the infinite capacity of the human mind to resist the introduction of useful knowledge." Thomas Raynesford Lounsbury

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 06, 2018, 15:34:00 ip »

Kyllä nämä Schwabin todistelut ovat epäuskottavia.

Voisiko esimerkiksi nimetä ne kovat rasvat? Rasvoja, kun on hyvin  erilaisia. Onko esimerkiksi 15-17% rasvaa sisältävä levite tai juusto kovaa rasvaa?

Myös nautitun rasvan määrällä on merkitystä.

Itse kakkostyypin diabeetikkona olen todennut, että ruokavalion koostumus on tärkeämpi kuin yksittäisen ruoka-aineen merkitys.

Itse pyrin noudattamaan ruoa-aineiden jakaumaa: 1/3 kevyttä rasvaa (17 %), 1/3 proteiinia ja 1/3 hiilihydraatteja.

Suomalaisessa ruokavaliossa on yleensä liikaa hiilihydraatteja. Itse olen hoitanut diabetestäni vähentämällä hiilihydraattien määrää. Olen tällä tavalla saanut pidettyä sokeriarvoni kohtuullisen hyvinä.
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Maaliskuu 08, 2018, 15:07:42 ip »

Huomasin, että oli tutkittu ruokavalion muutoksien osuutta painon pudotuksen.

Tutkimuksessa todettiin, että rasvojen vähentäminen ja hiilihydraattien vähentäminen pudottivat painoa saman verran. Tosin ei kerrottu määristä tai muista tekijöistä.

Itse olen todennut, että hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliostani pudotti sokeriarvojani (pitkät sokerit). Lisäksi lisäsin liikunnan osuutta.
Kirjattu

röllipetteri

• Vieras
« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2018, 08:32:18 ap »

Vaikea on löytää kunnollisia puolueettomia tutkimuksia, joten omat tutkimukset ovat parhaita. Itse olen neljättä viikkoa ketotyylisellä dieetillä joskin viikonloput mennään muun perheen ruokailujen mukaan ihan sujuvuuden takia. Sokerit ei ole ikinä olleet näin tasapainossa viikolla kun hiilarit on alhaalla (alle 40). Viikonloppuina saa sitten tasapainoilla ihan tarpeeksi jos vähääkään ottaa reilummin hiilaria muiden mukana kuten esim kakkua, jäätelöä, pullaa tai karkkia. Päätinkin jättää karkit ainakin alle 20 hiilariin koska niissä tulee muuten himo ja överit ja siitä sokerit ylös/alas. Kakut ja pullatkin olen nyt sitten puolittanut. Paino on pysynyt samana viimisen kuukauden (kalorilaskuri käytössä viikolla), mutta pitkäaikainen laski jo kolmessa viikossa 8.2:sta 6.8:iin. Kolesteroli ei minua pelota ja statiineihin en tule ikinä koskemaan vaikka niitäkin jo yks pöljä ehdotti. rasvat on jossain 10 ja 15 välissä ja ikää jos kuoleman puolella reilusti. Rasvat tulee mct+kookos+ghea+kananmunat, rasvanen kreikkalainen jugurtti ja pähkinät ja rotskut herasta ja kaniaisista. D, omega3 ja K2 jeesaa verisuonistoa + päälle multivitskuu ja antioksidantteja.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #6 : Maaliskuu 21, 2018, 14:13:53 ip »

Mikä onkaan paras rasva? Voiko sitä yksiselitteisesti määritellä, tai edes kaksiselitteisti. Ns. asiantuntijatkin ovat tästäkin asiasta erimielisiä. Yksi sitä ja toinen tätä ja kolmas jotain siltä väliltä.
Itse en enää usko mihinkään "terveellisiin" kevytrasvoihin. Nehän ovat kaikkein eniten prosessoituja ja siten kauimpana luonnollisesta.
Mitä lähempänä rasvan alkuperäistä koostumusta sen parempi. Olkoon kovaa tai pehmeää.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #7 : Maaliskuu 21, 2018, 20:57:58 ip »

Kalle soi vain  jauhoja  ja  perunaa.    kalle  osasi  muuttaa  perunat rasvaksi      kun  kalle  suolattiin,   niin  selassa oli  2-3  tuuman  kerros  rasvaa.     rasvan  voi  jattaa  syomatta.     rasvaa valmistuu  muista  elintarvikkeista.   liika  syominen aiheuttaa,  liian  rasvan keraantymisen  joka paikkaan.    vereen verisuoniin maksaan  sisa elimiin   niin ja  rasva mahan.   hetelmien ja  kalan  liika syominen  myos  aiheuttaa,  rasvan  keraantymista
Kirjattu

röllipetteri

• Vieras
« Vastaus #8 : Maaliskuu 21, 2018, 21:20:04 ip »

Jos henkilö syö alle kulutuksen tai saman kuin kuluttaa ei rasvaa syömällä rasva mihinkään kerry. Jos syö yli kulutuksen niin toki paino nousee ja myös rasvaa kertyy vaikka kuinka podais ja vaikka mikä olisi makrojen rakenne.

Mulla on vyötärö 70 cm joten tuskin juurikaan viskeraalirasvaa löytyy. Macrot on nyt 60% rasvaa ja 7% hiilaria ja loput protskuu kuitenkin vähintään 2g/kg. Tarkoitus tiristää loputkin läskit alas joka mulla tarkoittaa alle 10% rasvoja. Viimeiset vuodet olen ollut alle 150 hiilaria per päivä (yleensä alle 100) ja vyötärö tuli nyt vuodessa 10cm hoikemmaksi vaikka tuskin läski olin kolme kiloa painavempanakaan.
Kirjattu

Linkkejä

Insuliini ei lopu, vaikka kysyntä kasvaa

Julkaistu 29.11.2018 | 07:50