Kohtauspaikka > Diabetes ja ravinto

Kovat rasvat

<< < (2/3) > >>

röllipetteri:
Vaikea on löytää kunnollisia puolueettomia tutkimuksia, joten omat tutkimukset ovat parhaita. Itse olen neljättä viikkoa ketotyylisellä dieetillä joskin viikonloput mennään muun perheen ruokailujen mukaan ihan sujuvuuden takia. Sokerit ei ole ikinä olleet näin tasapainossa viikolla kun hiilarit on alhaalla (alle 40). Viikonloppuina saa sitten tasapainoilla ihan tarpeeksi jos vähääkään ottaa reilummin hiilaria muiden mukana kuten esim kakkua, jäätelöä, pullaa tai karkkia. Päätinkin jättää karkit ainakin alle 20 hiilariin koska niissä tulee muuten himo ja överit ja siitä sokerit ylös/alas. Kakut ja pullatkin olen nyt sitten puolittanut. Paino on pysynyt samana viimisen kuukauden (kalorilaskuri käytössä viikolla), mutta pitkäaikainen laski jo kolmessa viikossa 8.2:sta 6.8:iin. Kolesteroli ei minua pelota ja statiineihin en tule ikinä koskemaan vaikka niitäkin jo yks pöljä ehdotti. rasvat on jossain 10 ja 15 välissä ja ikää jos kuoleman puolella reilusti. Rasvat tulee mct+kookos+ghea+kananmunat, rasvanen kreikkalainen jugurtti ja pähkinät ja rotskut herasta ja kaniaisista. D, omega3 ja K2 jeesaa verisuonistoa + päälle multivitskuu ja antioksidantteja.

karhu:
Mikä onkaan paras rasva? Voiko sitä yksiselitteisesti määritellä, tai edes kaksiselitteisti. Ns. asiantuntijatkin ovat tästäkin asiasta erimielisiä. Yksi sitä ja toinen tätä ja kolmas jotain siltä väliltä.
Itse en enää usko mihinkään "terveellisiin" kevytrasvoihin. Nehän ovat kaikkein eniten prosessoituja ja siten kauimpana luonnollisesta.
Mitä lähempänä rasvan alkuperäistä koostumusta sen parempi. Olkoon kovaa tai pehmeää.

jester:
   Kalle soi vain  jauhoja  ja  perunaa.    kalle  osasi  muuttaa  perunat rasvaksi      kun  kalle  suolattiin,   niin  selassa oli  2-3  tuuman  kerros  rasvaa.     rasvan  voi  jattaa  syomatta.     rasvaa valmistuu  muista  elintarvikkeista.   liika  syominen aiheuttaa,  liian  rasvan keraantymisen  joka paikkaan.    vereen verisuoniin maksaan  sisa elimiin   niin ja  rasva mahan.   hetelmien ja  kalan  liika syominen  myos  aiheuttaa,  rasvan  keraantymista

röllipetteri:
Jos henkilö syö alle kulutuksen tai saman kuin kuluttaa ei rasvaa syömällä rasva mihinkään kerry. Jos syö yli kulutuksen niin toki paino nousee ja myös rasvaa kertyy vaikka kuinka podais ja vaikka mikä olisi makrojen rakenne.

Mulla on vyötärö 70 cm joten tuskin juurikaan viskeraalirasvaa löytyy. Macrot on nyt 60% rasvaa ja 7% hiilaria ja loput protskuu kuitenkin vähintään 2g/kg. Tarkoitus tiristää loputkin läskit alas joka mulla tarkoittaa alle 10% rasvoja. Viimeiset vuodet olen ollut alle 150 hiilaria per päivä (yleensä alle 100) ja vyötärö tuli nyt vuodessa 10cm hoikemmaksi vaikka tuskin läski olin kolme kiloa painavempanakaan.

kaskas:
Valitettavasti asia ei ole näin yksinkertainen. Kovat rasvat taitaa olla käsite jota käytetään kun ei viitsitty selvittää, mitä rasvoja kyseessä oli.

Lisäksi olisi hyvä muistaa tämänhetkiset tieteelliset löydökset:

* kehossa rasvaa taltioituu vain jos veressä on insuliinia ja maksassa ylimääräistä sokeria.
* kehossa kolesterolien tuotantoa ohjaa insuliinireseptori, ja sen toimintaa taas ohjaa tuttu hormoni nimeltä insuliini.
* tyydyttyneitä ja tyydyttymättömiä rasvaketjuja tarvitsee kehon eri molekyyleissä, eli "kovat rasvat" eivät kategorisesti ole "pahoja" vaan niitä tarvitaan
* kolesterolihypoteesi ei pidä paikkaansa (ts. sydänterveys ei suoraan ole seurausta kolesterolittomuudesta tai esim. kuviteltujen huonojen kolesterolien poissaolosta).
* kolesterolia testatessa ei mitata kolesteroliarvoja, vaan ne lasketaan: eli arvioidaan - eli et tiedä mitä kolesterolitasosi todellisuudessa ovat vaikka käytkin terveyskeskuksessa.

Eli kolesterolien synteesiä ohjaavat veren insuliinitasot, ja näinollen ne ovat yhteydessä ravinnon glyseemiseen indeksiin/kuormaan. Tästä seuraa noin 90% mitattavissa olevien/laskennallisen kolesterolin määrästä. TS. kolesterolien seuraaminen on turhaa kulua yhteiskunnalle, ja sen sijaan kaikille pitäisi opetttaa verensokerin hallintaa.  Yhden hypoteesin mukaan nimenomaan ylimääräiset sokerit kehossa aiheuttavat joidenkin rasvamolekyylien muuttumista haitallisiksi.

Oma näkemykseni on, että YLEllä on paljon aivan täysin ala-arvoisia juttuja mitä tulee terveelliseen ravintoon: YLE medioi ravinnosta perustuen uskomuksiin, jotka tiede on osoittanut vääriksi, useimmat jo 90-luvulla, osan viime vuosina.

Ei voi mitään, YLE elää vielä Pekka Puskan aikakaudella.

(vastuuvapauslause: ylläolevat perustuvat yhden henkilön keräämään tietoon eivätkä voi mitenkään pitää täysin paikkaansa)


--- Lainaus käyttäjältä: V. Kuutti - Maaliskuu 06, 2018, 12:05:39 ip ---https://yle.fi/uutiset/3-10095175?origin=rss

Kovien rasvojen vaaroista tulee yhä vaan lisää tietoa.


-On helpompi valita, kun hankkii tietoa!

--- Lainaus päättyy ---

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta