Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6774 jäsentä  •  415341 viestiä  •  19798 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi 1036327701, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: LADA-ryhmä  (Luettu 2557 kertaa)

kaskas

• Vieras
LADA-ryhmä
« : Helmikuu 22, 2018, 19:31:52 ip »

Moi!

Pitäisikö LADA-tyyppistä diabetestä eläville olla oma ryhmänsä? Kommervenkit saattaa olla erit kuin I tai II tyypeille. Tunnetaan myös 1.5 tyypin diabeteksenä.
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

Diabetesliiton tiedotus

• Administrator
  • Vanha tekijä
Vs: LADA-ryhmä
« Vastaus #1 : Helmikuu 23, 2018, 09:14:28 ap »

Hei kaskas

Kiitos ehdotuksestasi!

Jos Lada-keskustelua olisi valtavan paljon, oma päätaso olisi varmastikin harkinnassa. Nykyisellään keskusteluja on sen verran vähän (Kohtauspaikalla ylipäätään) että mahtumis- ja löytymisongelmia ei näytä olevan.

Pidemmälle ehtineet ladalaiset ovat sujuvasti mukana tyypin 1 diabeteskeskusteluissa, koska heidän diabeteksensa on itse asiassa tyypin 1 diabetes.

Terv. Johanna Diabetesliiton viestinnästä
Kirjattu

kaskas

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2018, 21:28:19 ip »

löytymisongelmia ei näytä olevan.

– En oikein ole samaa mieltä tästä. Miten tiedän milloin pitäisi alkaa hoitaa I-tyyppisesti? Miten voin elää "honeymoon" vaiheessa? jne.

Vai onko tässä oma luja kokemus siitä että ladailijana löydät heti kaikki jutut?

Oma kokemukseni on että pikkasen hukassa tässä on kun I-tyypit horisee nopeista insuliineistä ja II-tyypit syö jotain pillereitä jne. No, ei LADA taida yleinen juttu olla. Ehkä mitään eri ryhmiä ei tarvita.

Väittäisin että ladailijat todellakin tarvitsee oman ryhmän tän epämääräisen siirtymävaiheen takia. Tätä mieltä tänään, ehkä huomenna sitten eri mieltä, jo (?).
Kirjattu
Kaskailla on melko suurikokoiset verkkosilmät ja yleensä kaksi pistesilmää. Laulukaskailla pistesilmiä on kuitenkin kolme. Kaskailla on lyhyet tuntosarvet ja pään alla on taaksepäin suuntautunut imukärsä.

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2018, 22:06:58 ip »

Uusien ryhmien perustamiseen en ota kantaa, mutta oletko selaillut Haku-toiminnolla Lada-aiheisia keskusteluja? Jospa niistä löytyisi lisätietoa aiheesta ja kohtalotovereita:

Kirjoita hakukenttään Lada
https://keskustelu.diabetes.fi/index.php?action=search2
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2018, 22:10:26 ip kirjoittanut äskoo »
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Heinäkuu 12, 2018, 15:44:36 ip »

Diabeeteshän on insuliinin puutos-sairaus. Eli puutos on 0....100 %, kun tutkitaan koko ihmismäärää. Sitten on erilaisia syitä insuliinin puutteelle, joita voidaan nimittää eri tavalla. Ei voi olla täsmällistä ykköstä, kakkosta, puoltatoista jne . Lääkäri antaa diagnoosin, lääkkeet ja joitakin ohjeita jne. Täällä meidän kesken sitten kerrotaan kokemuksia miten hoito puree tai ei pure.
Itse käytän VHH ruokavaliota hoidon tukena (ei haimaa), ja tulokset ovat ok. Tässä uusi palstalainen kyselee ohjeita hanimuusta jne. Kuten sanottu ensin lääkärin kautta perusasiat ja sitten voi harrastaa muuta kokeilua. Jos mielenkiintoa riittää ohessa yksi tietopankki.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLs_TA02I6IvV6-1s2pL4BPhvMo0Ck_lcY
Kirjattu

julia

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2018, 17:32:19 ip »

löytymisongelmia ei näytä olevan.

– En oikein ole samaa mieltä tästä. Miten tiedän milloin pitäisi alkaa hoitaa I-tyyppisesti? Miten voin elää "honeymoon" vaiheessa? jne.

Kaskas, mä oon ihan samaa mieltä. LADA on oma juttunsa. Mä olen ollut ilmeisesti poikkeuksellisen kauan "välitilassa" ja ihan hukassa. Lääkityksenä on toistaiseksi Januvia ja Jardiance. Mikäli olet Facebookissa, siellä on suomenkielinen LADA-ryhmä.
Kirjattu
"Lujaa laatua LADA"

jester

• Veteraani
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2018, 02:57:00 ap »

ei ole mitaan ihmettelemista.   hoitetaan   kuten   kakkos ja ykkostyyppia eli 1.5   samalla  kertaa.    jos  laake  ei toimi, lopetetaan  sen  kaytto.       vaikeus on loytaa  laakkeita    jotka toimii.    kun  on  oppinut ruokavalion  niin insulini  toimii  hyvin
Kirjattu

Linkkejä