Kohtauspaikka > Diabetes ja liikunta

Liikunnan vaikutus sokereihin

(1/3) > >>

Mauka:
Olen ihan perus-metabolinen Metformiinin purija ja viimeaikoina mittaillut sokereita useaan kertaan ennen ja jälkeen liikunnan. Pyöräily kesällä joka päivä oli hyvä mutta tuo hiihto hämmästyttää: muutaman kilsan jälkeen tänäänkin 6.1 vaikka aamulla huiteli lähempänä kymmentä. Aika rauhallisesti työntelin koska ladulla oli roskia tuulen jäljiltä, eikä suksetkaan ole aivan sopivat tuloksia näkyy.
Hiki kuitenkin pitää tulla teki mitä tahansa :)

Tea:
Joo, itsellä esim. hiihto itsekseen kuluttaa sokeria ihan huikeasti, mutta vedäpä sama lenkki lapsiryhmän kanssa niin on sokerit taivaissa (tarttee olla ihan eri tavalla skarppina eli adrenaliinia pukkaa).

Mutta illan yllätys oli yin-jooga (jeps, tänään meni jooganeitsyys 2h sessiolla) - kesken tunnin tartti ryhtyä riipimään karkkia, kotona vielä enempi tankkausta sisään ennen kuin uskalsi lähtelä koirien kanssa liikkeelle. Varsinaisesti hiki ei tullut missään kohtaa, mutta joko se kuitenkin oli reipasta liikuntaa tai sitten vaikutti stressitasoja laskevasti niin, että meni matalille ja huolella.

Itsellä siis vaikuttaa paljonkin laji/kenen kanssa sitä tekee ja esim. vakkariharrasteeni capoeira nostaa, paitsi että jos treenit kestää pitkään, tulee sitten mukaan jo se laskevakin vaikutus. 

äskoo:
Jooga on mun lajini ja sokerit laskevat lähes aina 1,5 tunnin harjoituksen aikana, vaikka tankkaisi tai laittaisi pumpun basaalin alas etukäteen. Joogan vaikutus on meikäläiselle helposti stressaavalle aika uskomaton. Tekee hyvää kropalle ja mielelle, varsinkin kiireen keskellä. :)

Tea:
Joo, niin sen täytyy olla. Tänään on kiitettävän kipeät ahteri, lonkat & reiden osin, mutta siis en kokenut, että sellaisesta massiivisesta liikuntasuorituksesta kuitenkaan olisi ollut kyse.

mmol/L 5.0:
Oma kokemukseni liikunnan vaikutuksesta veren sokereihin:

Tein oman tutkimuksen liikunnan vaikutuksesta aamusokereihin.
1. Läksin aamulenkille heti aamuaskareiden ( ei ruokailua tai juomia). Mittasin sokerit tarkalla omalla mittarillani. Tein noin tunnin reippaan kävelylenkin.
2. En syönyt tai juonut lenkin jälkeen. Rauhoitin hetken ja tein uuden sokerimittauksen. Tulos osoitti, että sokeriarvot tippuivat 0,5- 1,5 mmolia.
3. vasta rämän jälkeen söin aamuaterian: Lesekaurapuuro, mustikoita ja turkkilaista Jogurttia päälle.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta