Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415443 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Alkoholi  (Luettu 4317 kertaa)

Kelmi

• Intoilija
Alkoholi
« : Joulukuu 12, 2017, 16:22:13 ip »

Kuinka paljon voit ottaa turvallisesti alkoholia, ilman että sokerit laskee/nousee liiaksi?
Kirjattu

timco

• Aloittelija
Vs: Alkoholi
« Vastaus #1 : Joulukuu 13, 2017, 09:00:06 ap »

Ainakin pitää pystyä itse mittaamaan ja pistämään.
Hypot ovat humalassa erityisen vaarallisia koska maksa ei silloin pysty vapauttamaan sokeria elimistöön. Taju/henki lähtee helpommin...
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Joulukuu 13, 2017, 09:37:18 ap »

Ainakin pitää pystyä itse mittaamaan ja pistämään.
Hypot ovat humalassa erityisen vaarallisia koska maksa ei silloin pysty vapauttamaan sokeria elimistöön. Taju/henki lähtee helpommin...

Ja vielä krapulavaiheessakin vs. saattaa painua liian alas.

Miten torjua hypoja:
- juoda makeita juomia
- syödä juomisen ohessa
- baarista snagarin kautta kotiin
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Joulukuu 13, 2017, 13:01:41 ip »

Sokerittomien alkoholien kohdalla en ole huomannut oikeastaan muutosta sokeriin. Enemmänkin on, että tulee huolimattomaksi tarkistusten kanssa. Jokainen nauttinut sen tietää. Ei kaiketi jokaisen ryypyn välissä tarvitse tankata? Kyllä terveeseen verrattuna on oltava selvä ero ryyppyjen määrässä, ei diabeetikko voi "perskänniä" ottaa se on selvä. Oluet nostavat kyllä melkoisesti, lähes yhden yksikön tölkkiä kohden. Esim. saunaoluet ovat ainakin minulla jääneet siksi pois.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Joulukuu 21, 2017, 10:43:25 ap »

Mun oman kokemuksen mukaan alkoholia voi kyllä ottaa mutta hyvin harvoin ja hyvin vähän. :)

Äskoon listaan lisään vielä kaverit. Etenkin nuorilla jotka kokeilevat alkoholia, on hyvä olla mukana kaveri joka tietää diabeteksesta ja joka osaa pitää kaverista huolta. Eikä tämä hullumpi ohje ole aikuisillekaan, etenkään  jos meinaa enemmän ottaa.

Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Amghammon

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 26, 2017, 08:16:44 ap »

Kyllä diabeettikokin voi alkoholia ottaa, myös enemmänkin, mutta oman sairauden tunteminen on silloin hyvin tärkeää. Varovaisesti kannattaa aloitella, jotta oppii tunnistamaan, miten alkoholi vaikuttaa. Esim. itselläni se nostaa hyvin voimakkaasti, mutta lähtee myös yöllä laskuun, mutta helposti taas aamuyön tunteina lähteekin nousemaan. Tärkeää on oppia myös käyttämään pikainsuliinia oikein alkoholin kanssa, jotta ei päädy mataliin sokereihin.

Itselläni on ollut se periaate, että kun alkoholia otan, niin silloin annan tietoisesti verensokerin olla hieman korkeammalla. Harvemmin tulee otettua, joten silloin annan verensokerin olla korkeammalla. Tämä sen vuoksi, että alkoholin vaikutuksen alaisena matalien verensokerin tunteminen on hankalampaa.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2018, 13:03:54 ip »

Olen kokenut alkoholin, nimenomaan kirkkaan sellaisen, aiheittaman rajun hypon. Ei ole hyvä tila. Kannattaa välttää!
Tiukkaa juodessani syön tai juon hiilareita koko ajan, myös mittaan sokerit siihen saakka kuin kykenen. Silloin nautin hiilareita melko paljon ennen kuin varsinaisesti sammun tai nukahdan.
Jos olen juonut enemmän kuin pitäisi, niin jätän Lantuksen pistämisen kokonaan pois. Pistän siis Lantuksen illalla.
Oluet nostavat sokerit nopeasti, muttei mihinkään sfääreihin ja lasku on myös nopea. Viineissä suunnilleen sama juttu. Viiniä voi juoda aivan hyvin halutessaan. Jos juo viiniä, niin myös syö hiilareita silloin. Ei sen kummempaa.
Jos hätätila tulee niin alkoholia voi käyttää myös verensokerin alentamiseen. Tästä ei kai saa edes puhua, mutta totta se kuitenkin on.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2018, 13:21:13 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

mmol/L 5.0

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Tammikuu 14, 2018, 18:07:02 ip »

En ole käyttänyt alkoholia enää pariin vuoteen. Lopetin koska totesin, että alkoholi ei sovi minulle. Diabetekseni D2 on pysynyt paremmin hallinnassa.
Kirjattu

unse

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 02, 2018, 13:50:48 ip »

Vuoden sisällä on alkoholin käyttö jäänyt lähes kokonaan, sitä ennen tuli liian usein otettua aivan liikaa.
Mutta itse kysymykseen; itsellä vähäinenkin alkoholi nostaa sokerit hetkessä yli 20:een, eikä meinaa laskea ennenkuin seuraavana päivänä. Tietty sitä on alkoholia ottaessa ja omalla kohdalla usein myös tanssiessa todella "ylivarovainen" bolustaessa. Helpompi tapella muutenkin hankalien sokereiden kanssa ilman alkoholin aiheuttamia lisävenkoiluja.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #9 : Heinäkuu 05, 2018, 16:41:34 ip »

Taas tuli selväksi, ettei kaikkia koskevaa yleistä sääntöä olekaan.
Yllätys itselleni oli, että jollakin alkoholi jopa nostaa sokereita rajusti.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2018, 12:08:18 ip »

Jatkan tästä vielä.
En ainakaan googlesta löytänyt vastaavaa tapausta, jossa alkoholi nostaisi sokereita.
Sokeroidut juomat ja olut tietysti asia erikseen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2018, 12:52:11 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Heinäkuu 07, 2018, 00:22:14 ap »

Jatkan tästä vielä.
En ainakaan googlesta löytänyt vastaavaa tapausta, jossa alkoholi nostaisi sokereita.
Sokeroidut juomat ja olut tietysti asia erikseen.
Noin se juuri on. Kun kertovat että vs taso nousi alkoholin takia niin silloin on juotu jotain noita joissa kovasti sokeria tai hiilareita. Mutta ei se nousu sitten pysty pitämään vs tasoa kurissa jos liika alkoholi pistää maksan glukoosin vapautuksen yöllä
stoppiin ja alkaa jyrkkä vs lasku.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012

aazie

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Heinäkuu 07, 2018, 13:46:20 ip »

Mulla ns. "kova alkoholi", eli väkevät laskee verensokeria. Olutta ei juuri oteta, kuin saunan jäkeen pari. Olen kakkonen.
Kirjattu
Veni Vidi Vici

karhu

• Jäsen
« Vastaus #13 : Heinäkuu 09, 2018, 18:43:25 ip »

Reiska tietää tänkin asian oikein. Se menee juuri noin.
Helpoimmalla tietysti pääsee jättämällä alkoholin muiden juotavaksi.
Kenenköhän se alkoholi lopulta pitää juoda?

Kirjattu

Linkkejä