Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6774 jäsentä  •  415341 viestiä  •  19798 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi 1036327701, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Löytyykö vanhoja kohtauspaikkalaisia?  (Luettu 9476 kertaa)

Nainen57

• Intoilija
Vs: Löytyykö vanhoja kohtauspaikkalaisia?
« Vastaus #15 : Tammikuu 09, 2018, 04:18:57 ap »

Hyvää kuuluu tännekin. Aina kun tulee eteen joku uusi juttu tässä D1'ssa niin heti tarkistan mitä kohtauspaikalla sanotaan. Tämä on paras, monipuolisin ja tietävin D1 ryhmä jonka olen maailmalta löytänyt. Kiitos teille kaikille!

Vastapainoksi olen yrittänyt laittaa uusia hyviä neuvoja jotka olen saanut.
Esimerkiksi nykyisin ainakin täällä down under suositellaan MM-640G  pumpun sensorin käynnistämisessä ensimmäisen kalibroinnin jälkeen heti toista kalibrointia, 15 minuuttia ensimmäisen jälkeen. Sellainen tasoittaa sensorilukemat nopeammin. Mitä olen tuota neuvoa noudattanut nyt silloinkin kun käynnistän vanhan sensorin (joka on jo toiminut hyvin 6 päivää) uutena.
Kirjattu
D1 vuodesta 1991, 640G pumppu 26.10.2015 (Veo 554 pumppu oli käytössä 15.10.2011 lähtien)

ergava

• Veteraani
  • D2 Keliakia
« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2018, 08:16:29 ap »

En ole D1 mutta vanha olen täällä : Toukokuu 28, 2006, 07:23:54 ap asti. Paljon on keskustelijat vaihtuneet sen jälkeen. Poikkeilen toisinaan. D2 ja Keliakia yli 20v
Kirjattu
D2 vuodesta 1997 ja Keliakia n.1995
Menee toistaiseksi : Levemir 10yks, Metforem 750mg 1 aamulla 1 illalla,  ASA-ratiopharm 50mg, Magnesium,  vitamiineja

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #17 : Tammikuu 19, 2018, 14:10:38 ip »

Hei, täällä yksi kohtuuvanha kohtauspaikkalainen. Liityin 2003 lapseni sairastuttua D1:een. Alkuhan oli hankalaa, niin kuin kaikki täällä palstalla olevat tietävät. Mutta sen voin sanoa, että sain paljon hyvää vertaistukea täältä. Muualta sitä ei oikein saanutkaan. Helsingin lastenklinikalla oli kyllä hyvä ja auttavainen meininki ja sinne pystyi aina soittamaan ja kysymään neuvoja. Kiitos lastenklinikan henkilöstölle siitä. Sieltä kuitenkin jouduimme pois lapseni täyttäessä 18 ja siirtyessä aikuisten puolelle. Nyt on kulunut kohta 15 vuotta sairastumisesta ja tällä hetkellä asiat ovat paremmin kuin olisin koskaan uskaltanut toivoa. Lapseni hoitotasapaino on pysynyt hyvänä ja vielä ei mitään lisäsairauksia ole ilmaantunut. Siitä pitää olla kiitollinen. Mutta onhan nuorella vielä pitkä matka edessä mutta täytyy katsoa eteenpäin, ei kai muu auta ja olla luottavainen. Johtuen varmaan osittain sairastumisestaan lapseni kiinnostui lääketieteestä ja opiskelee nyt lääkäriksi. Onhan siinä se etu, että voi diabeetikolle (potilaalle) sanoa, että ymmärtää täysin potilaan fiilikset. Ehkä hän erikoistuu diabeteksen hoitoon, osaa asiat valmiiksi hyvin. Alan nyt taas "pyörimään" tällä palstalla. Ja kiitokset kaikille niille joiden kanssa vaihdoin ajatuksia silloin 2003-2004, olitte suureksi avuksi.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Tammikuu 19, 2018, 15:13:55 ip »

Aika alussa minäkin tänne "eksyin", ja lueskelen silloin tällöin kirjoituksia. Olen pannut tyytyväisenä merkille, että asiantuntijoita riittää vastailemaan niin, että olen ollut suhteellisen hiljaa.
Ikää on jo kertynyt sen verran, että yritän ajatella ensin, ja sitten vasta kirjoittaa tai olla kirjoittamatta.
Lämpimät terveiset 2000-luvun alun palstalaisille, ja miksei muillekin.

PS
Vielä en ole niin kauan sairastanut, että olisin saanut "homman hanskaan".
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 12 v ja nykyisin Humalog:lla

pitkälinja

• Aktiivinen
« Vastaus #19 : Tammikuu 19, 2018, 17:06:20 ip »

Sokeritopalle muutama mietelause.   

Diabetestä on yhtä monta lajia, kun diabeetikkojakin.  Jos hoitava lääkäri on itse diabeetikko, niin siitä voi olla paljonkin hyötyä. Riippuu niin paljon lääkärin persoonastakin.

Nykyisin taitaa jo tuo psykologinen puolikin olla kehittynyt, ettei hoito enään perustu kuolemalla ja lisäsairauksilla pelotteluun ja muuhun väkivaltaan. Ainakin diabeteskeskuksen väki on ollut todella ammattitaitoista diabeetikkojen kohtaamisessa ja koulutuksessa, "mukiin menevää". 
_________

Miten nyt, kun sotesoppa tulee. Siinä voi tulla taas kiristystöimet käyttöön diabeetikkojen kohdalla, että "hoitolaitosten" osakkeiden omistajat pääsevät nettoamaan enemmän.  Minulle tuntuu vastenmieliseltä miljardien kerääminen super rikkaiden taskuihin, sairaiden ja yhteiskunnan kustannuksella. - Miten tähän on tultu? Aikana jolloin Suomen taloudellinen tilanne on parempi, kuin koskaan ennen.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Tammikuu 19, 2018, 19:50:58 ip »

Olen liittynyt porukkaan 9.12.2002 joten melko pitkä rupeama mukanaoloa. Aika ahkerasti olen kirjoitellut mutta vain 1.11.2006-22.1.2007 jäi väliin kun olin "saikulla" melkein kolme kuukautta ja aluksi käytin työpäätettäni. Nyt sen jo uskallan tunnustaa. Vain kerran olen ollut mukana yhteistapaamisessa eli syyskuussa 2015.
Paljon sinä aikana on porukkaa poistunut joukosta ketkä kyllästyneet ketkä kuolleet. Paljon on kivoja kirjoittajia joskin erään kaikkitietävän/kaikkiosaavan haluaisin huut helkkariin.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #21 : Tammikuu 19, 2018, 21:07:07 ip »

hypon hoito ohje vanhalta ajalta.     ensin jotain  sokerista, jotta saataan hypo pois. sen jalkeen syotaan kohtalaisen tukeva  ateria. eivat ymmartaneet  hoitamisesta  mitaan.   onneksi  loysin  Bernsteins  kirjan.   kerailin  oman  Diabetes  kirjaston
Kirjattu

Taitsa

• Veteraani
« Vastaus #22 : Tammikuu 22, 2018, 20:39:02 ip »

Paljon on kivoja kirjoittajia joskin erään kaikkitietävän/kaikkiosaavan haluaisin huut helkkariin.

Sun ” kirjeenvaihto kaveri” taisi vastata seuraavassa kommentissa😂,sori.
Kirjattu

antsa

• Matkailija
« Vastaus #23 : Huhtikuu 15, 2018, 16:40:27 ip »

Hei!
Monen vuoden jälkeen kirjauduin tänne kohtauspalstalle. Lukemassa olen kyllä käynyt, mutta en kirjoitellut. On tuntunut, ettei ole mitään sellaista sanottavaa, josta olisi hyötyä toisille.
Nyt halusin kertoa havainnostani, että lentosukat auttoivat levottomiin jalkoihini. Otin ne käyttöön muusta syystä, leikkaushaavan parantamiseen sääressä, mutta niistä oli sitten tämäkin hyöty.
Aloitin insuliinihoidon -86 ja tilasin silloin Diabeteslehden. Kun nettiin alkoi päästä ja keskustelupalsta avattiin kirjauduin sinne.
Olen nyt 72v. Vuonna -86 lääkäri sanoi, että diabeetikot elää keskimäärin 56 vuotiaiksi.
Ajat ovat muuttuneet ja hoito parantunut valtavasti. Alku oli hankalaa. Elämäni ainoat kaksi insuliinishokkia koin sairaalassa eka vuorokausina ja muista ne vieläkin. Yksi piikki päivässä ja tiukka ruokavalio. Kerran tultiin tuomaan toista hetken päästä, mutta onneksi hoitaja uskoi minua, muuten en ehkä olisi tätä kirjoittelemassa.

Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #24 : Toukokuu 11, 2018, 21:51:24 ip »

Yksi "vanha" ilmoittautuu. :) Vuonna 2004 näköjään olen liittynyt. Silloinkos me äskoo oltiin samalla kurssilla Tampereella?

Kovin kausittaista on kirjoitteluni ollut. Aina olen saanut jotain konkreettista apua, jos jotain olen asiallisesti kysynyt. Sikäli nolottaa, kun vastaavasti en ole ollut ahkera muille vastaamaan ja omia kokemuksiani jakamaan.

Diagnooseja keräilen ennätykseksi asti.  ::) Viimeisimmät eivät ole ainakaan suoraan insuliinipuutosdiabeteksen tai vaihtelevan verensokerin seurauksia:

- Ahdistuneisuushäiriö diagnosoitiin viime keväänä. Tosiasiassa tuo on varmaan ollut jo ennen D1-diagnoosia.
- Rintasyöpä "hoidettiin" viime syksynä. Sitaatti siksi, kun ei ole oikein hoidettu olo.  :-\
- Jo aiemmin vähän madaltuneen hyytymisfaktori VII:n todettiin ennen rinnan osapoistoleikkausta madaltuneen entisestään. Ei onneksi ole kyse verenvuototaudista, mutta löytyipä selitys siihen, miksi joskus kanyylien ja sensorien laitto on ollut aika veristä hommaa.
- Neurastenia dg:n sain nyt tammikuussa 2018. En tiedä tarkoittiko d-lääkäri tuolla heikkohermoisuutta vai CFS:n sukulaistautia. Pitää seuraavalla kerralla kysyä.

Sain taisteltua Jumalan ja lakimiehen avulla vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen (fysioterapia ja psykoterapia) ja korotetun hoitotuen. \o/

Avio-onni kukoistaa ja sielussa on rauha. Kohta alkaa purjehduskautemme, vesillä kyllä loputkin huolet ja murheet unohtuvat.  8)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2018, 21:55:16 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

pitkälinja

• Aktiivinen
« Vastaus #25 : Toukokuu 11, 2018, 23:00:20 ip »

Minä olin Tampereella diabeteskurssilla 2004. D1 oli meidän kurssimme ja rinnakkaisena oli D2 kurssi. Liekkö sama kurssi, lunta oli silloin ja pakkasta.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Kide

• Veteraani
« Vastaus #26 : Toukokuu 11, 2018, 23:33:32 ip »

En muista minä vuonna olin, mutta tuona vuonna olen näköjään KP:lle liittynyt. Äskoo ehkä muistaa. :)
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Toukokuu 13, 2018, 09:59:05 ap »

Kide,
muistelen, että se kurssi oli alkusyksystä ja kaksiosainen? Silloin olin vielä monipistoshoidossa. Pari  vuotta myöhemmin jo pumppukurssilla.
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

D1-1978

• Veteraani
  • Levemir 8+6 yks, Humalog 1-2 yks/10g HH, D1
« Vastaus #28 : Toukokuu 14, 2018, 14:42:38 ip »

2005 kirjauduin palstalle Siirin ja Antsun innoittamana. Olin juuri palannut ulkomailta ketoasidoosin aiheuttaman aivovaurion kanssa. Saamani vertaistuki oli silloin ja on edelleen mahtavaa, muuten olisin varmaan tullut hulluksi, kun tämäntyyppinen aivovaurio on niin harvinainen. Onneksi meitä löytyi myöhemmin enemmänkin, tosin muille oireet ovat tulleet hypon takia. Ja eihän elämä pelkkää aivovaurioa ole, eli normaaleja D-ongelmia on tehokkaasti vertaistuettu... :)  Kiitos kaikille!!
Kirjattu

Sus

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Toukokuu 22, 2018, 21:20:45 ip »

Hei,

Mäkin olen täällä!
Kaikenlaisten muutosten ja eron ja kolarin ja vaikka minkä jälkeen täällä.

Viimeisin hba1c taisi olla n 6.

😊❤️🐾🙂🐾😊
Kirjattu
\Sus
------------------------------------------------
Still alive and kicking!

Linkkejä