Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415443 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Sensoreiden aiheuttamat iho-ongelmat  (Luettu 2651 kertaa)

J.Tausta

• Aloittelija
Sensoreiden aiheuttamat iho-ongelmat
« : Marraskuu 23, 2017, 19:13:18 ip »

Sensoreiden aiheuttaman iho-ongelmat lienevät varsin yleisiä.
Mitä keinoja olette käyttäneet ongelmien vähentämiseen?

Meillä Medtronicin Enlite tulehduttaa ihoa.
Sen takia kokeilimme Cavilon -suihketta, mutta ei siitä ollut suurta apua.

Viimeaikoina olemme ensiksi laittaneet Cavilon -suihketta iholle, ja päälle Hydrofilmistä leikatun sensorin asettimen kokoisen kalvon jossa pieni reikä sensorin neulan kohdalla. Sitten sensori laukaistaan paikalleen. Päälle Hydrofilmi suikaleet. Sensorin mukana tulevia reikäteippejä emme käytä.
Iho on voinut selkeästi paremmin näiden manööverien asiosta, mutta edelleen iho ärtyy.
Jotain pitäisi keksiä.

Minkälaisia keinoja olette käyttäneet?
Kirjattu

Nallekarhu

• Vieras
Vs: Sensoreiden aiheuttamat iho-ongelmat
« Vastaus #1 : Marraskuu 24, 2017, 05:06:42 ap »

Mulla taas iho ei ärry vaan vuorokauden sisään ihon sisälä alkaa kauhee kutina ja allergia että haluais repiä koko sensorin pois. Jää iha kunnon monttu aina sensorista. Allergialääke hieman lievittää kutinaa ja tuskaa mutta eihän se kokonaan poista sitä. Ihonsuojavoiteet ja suihkeet ei auta kun se allergia on sielä ihon sisällä mihin se katetri mennee. Jopa pumpun setit on alkanu ärsyttää myös hieman.
Kirjattu

J.Tausta

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Huhtikuu 25, 2018, 12:48:43 ip »

Potilas syttyi tuleen ruotsalaissairaalassa:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201804252200901841_ul.shtml
"Kun hoitohenkilökunta laittoi haavaan Cavilon-nimistä voidetta, se syttyi palamaan itsestään.
Palo sammutettiin nopeasti huovalla, ja potilas selvisi tilanteesta pinnallisella palovammalla."

Sammutusvälineet jatkossa sitten valmiina   :-\.

Onkos kellään käyttökokemuksia muista suojavoiteista?
Kirjattu

NBL

• Vieras
« Vastaus #3 : Huhtikuu 26, 2018, 22:18:02 ip »

Oletteko huomannut että libressä olisi ihoon tuleva teippi vaihtunut? Ennen se oli paljon vaaleampi, nytten lähes läpinäkyvä ja aiheuttaa ihon ärsytystä, liimakin tuntuu olevan kovemmassa. Abbotilla sanottiin että ei ole vaihtunut sitten 2016..
Kirjattu

Kide

• Veteraani
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2018, 20:08:03 ip »

Enliten reikäteippiä ei ihoni kestä ollenkaan, ei millään mekanismilla. Cavilon suihkeesta oli pitkään apu yhdistettynä Kohtauspalstalta vinkattuihin kalvoteippeihin. Nyt on alkanut iho oireilla tästäkin yhdistelmästä.

Käytössä ollut teippi OpSite Flexifix, nyt saan sensorin kiinnittämiseen hoitotarvikkeesta samantyyppistä Klinion-merkkistä läpinäkyvää kalvoa.

Pitääkin kokeilla Cavilonia voiteena, jos ärsyttäisi vähemmän kuin suihke.

Pitäisi varmaan kysyä suoraan Medtronicilta. Ohjevideossa nimenomaan kielletään käyttämästä ennen sensorin asettamista mitään aineita, mutta pakko on jotain laittaa että iho kestää.

edit: Pitäisiköhän kokeilla Linolaa?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2018, 20:55:10 ip kirjoittanut Kide »
Kirjattu
♀, labiili D1 vuodesta 77, LDN:än ansiosta vähemmän labiili :)
09/2012 alkaen Paradigm Veo, jossa ensin Humalog, 29.6.2013 alkaen NovoRapid
Matala-annoksinen naltreksoni (LDN) 04/2014, jolla S-Insu-Ab  pudonnut 56 % -> 12 %

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2018, 20:29:30 ip »

Hei !
Libre (hengenpelastajani) aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Viimeisin sensori kesti paikoillaan viikon, kunnes, ihosta erittyi jotain nestettä, niin että teipit eivät enää pitäneet sensoria paikoillaan. Ostin Cavilonia ja suihkutin sitä 4 kerrosta sekä otin tästä irronneesta sensorista sen teipin ja laitoin sen iholle. Kaksi päivää ja kutina alkoi. Eli tästäkään ei ollut apua.
Olen siis varmaankin allergisoitunut ­isobornyyliakrylaatille.
Onko muilla tietoa mitä liima-ainetta Enlite käyttää ?
Voisiko tästä sensorista olla apua minulle. Lääkärini puhui myös ihon alle laitettavasta sensorista, mutta sillä ei taida Suomessa olla vielä paljoa kokemusta.
Nyt harmittaa kovin.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2018, 21:07:28 ip »

Minulle myös kehittyi paha allergia Librestä enkä voinut sitä enää käyttää. Mulla oli 3 kk käytössä Eversense eli se ihon alle asennettava sensori mutta se oli muuten vaan niin surkea, että sitä en enää jatkanut. Ja on siinäkin lähetin iholla teipillä kiinni ja vähän kutisi eli ei kyllä täysin poista iho-ongelmia, vaikka sensori on ihon alla. Enlite kutisee myös iholla jonkin verran ja iho voi vähän punoittaa mutta sitä nyt käytän, koska en pärjää ilman sensoria.
Kirjattu

vuodesta_63

• Intoilija
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2018, 22:54:34 ip »

Minulla on enlite ja atooppinen iho, joka on kurja yhdistelmä. Enlien reikäteipit ärsyttävät ja ovat herkistäneet ihoa niin, että kutina alkaa lähes heti teipin asettamisen jälkeen. Sain vinkin kaverilta ja olen jättänyt pois kaikki teipit ja niiden sijaan käytän urheiluteippiä sensorin päällä. Pitää hyvin, ei kutise ja tarvittaessa teippi on helppo vaihtaakin, kun on oppinut tekniikan. Sitä teipppiä ei saa yhtään venyttää kun sen laittaa paikalleen.

Löysin joskus loppukesästä Lidlistä edullisen neljän teippirullan pakkauksen. Sitä nyt oon käyttänyt ja iho on rauhoittunut hiljalleen. Ainakaan vielä ei ole syntynyt minkäänlaista kutinaa tämän urheiluteipin kanssa.

Kirjattu
-Sick of pricks. Cure type 1 diabetes!-

Deippa

• Intoilija
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2018, 10:06:17 ap »

Joo-o, puolitoista vuotta käytetty libreä enkä pois viahtaisi, mutta iho ei enää kestä. Kaks viikkoa ei riitä vapaalle kädelle tervehtymisajaksi. Ja nytkin toinen käsi alkoi kutiseen sensorin laidasta 3pvän käytön jälkeen. Koitan silti kärsiä kutinasta, kun niin paljon helpottaa elämää.

Pojalle muuten tilattiin hoitopaikan ohjeena ihoystävällisempää teippiä (insfusion set IV3000) enliten kiinnittämiseen ja se on selvästi ihoystävällisempää. Enää ei tarvi kortisoonin kans lotrata aina sensorin irrotuksen jälkeen.
https://www.google.com/search?q=infusion+set+iv3000&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab
Kirjattu
D1 -92, AccuCheck Combo 2/12-> Nyt A-C Insight 1/17->
Poika D1 -10, AccuCheck Combo 4/11-> Medtronic VEO 6/11-> Nyt 640G -> 9/15

KariU

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2018, 12:52:57 ip »

Olen käyttänyt pitkään Skin-Pre pyyhkeitä. Silti ärsytystä esiintyy, mutta minulla on kaksi sensorin paikkaa per käsivarsi eli yhteensä 4. Tällä lailla taukoa tulee sensorin paikkaa kohti 6 vk ja se riittää juuri ja juuri.
Kirjattu
KariU
D1 (NovoRapid ja Lantus)

Linkkejä