Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6896 jäsentä  •  416894 viestiä  •  19920 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Amatööridiabentti, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin  (Luettu 25064 kertaa)

pitkälinja

• Vanha tekijä
Vs: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin
« Vastaus #45 : Toukokuu 07, 2018, 13:54:25 ip »

On se kummallista jo. Aina on joukossa joku joka tuottaa pullshittiä.

Toujeo ja Fiap, on minulla toimiva yhdistelmä. Yli 60 vuoden aikana on kokemusta possujen ja ammujenkin insuliineista. Tällaisista ei voinut silloin joskus kuvitellakkaan, olisi vaan tullut muutaman kymmenen vuotta aiemmin tällaiset aineet.  ;)
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #46 : Toukokuu 07, 2018, 16:31:38 ip »

Insuliinihan keksittiin v 1921 eli reilu 30 ennen kuin pitkälinja ja minä sairastuimme. Vasta 1980 ja varsinkin 1990 luvulla alkoi jotain uudistuksia insuliineihin tulla joten ollaan nyt onnellisia näistä "uutuuksista".
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #47 : Toukokuu 07, 2018, 16:48:12 ip »

Poistettu Jesterin täysin asiattomia kommentteja.

Enpä ole häneltä muita nähnytkään.
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #48 : Toukokuu 08, 2018, 20:10:06 ip »

Joo, tuota ... minulla on sellainen käsitys, että nämä 080750 mainitsemat insuliinit olivat eläimistä otettuja? Jossakin vaiheessa Novo toi MC Mono Component insuliinin markkinoille, jossa tämä yksi
aminohappo oli geenimanipuloitu ihmisinsuliinia vastaavaksi.  En ole paljoa näihin perehtynyt, pääasiassa kirjoitan muistinvaraisesti.  ::)
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #49 : Toukokuu 09, 2018, 08:25:06 ap »

Joo, tuota ... minulla on sellainen käsitys, että nämä 080750 mainitsemat insuliinit olivat eläimistä otettuja? Jossakin vaiheessa Novo toi MC Mono Component insuliinin markkinoille, jossa tämä yksi
aminohappo oli geenimanipuloitu ihmisinsuliinia vastaavaksi.  En ole paljoa näihin perehtynyt, pääasiassa kirjoitan muistinvaraisesti.  ::)

Minulla on hämärä muistikuva, että nuo eläinperäiset insuliinit alun perin tehtiin sekä sian että naudan haimasta. Tuo uudistus esim Actrapid- insuliinissa oli se, että luovuttiin naudan haimoista niukan saatavuuden takia (ehkä muutenkin?), ja käytettiin vain sian haimaa insuliinin tuottamiseen. Siitä Novo Nordisk- insuliineille lisänimi MC eli MonoComponent (yksi komponenttinen).
Kertokoon, jos jollain on oikeampaa tietoa.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #50 : Toukokuu 11, 2018, 00:40:44 ap »

Actrapid oli ensimmäinen lyhytvaikutteinen. "Lyhyt" nykymittapuulla, - 8 tunnin kaari.
MC insuliini oli Lentestä yhden aminohapon geenimanpulaation avulla tehty "ihmis insuliini".
Acrapid oli ilmeisesti samalla tavalla eläininsuliinista valmistettu, mutta oleellista oli tuo "lyhytvaikutteisuus". Ensimmäinen yritys ruokainsuliinista. No, sitähän se ei todellisuudessa ollut, sanan varsinaisessa merkityksessä. Mutta sitäkin olen käyttänyt. Niitä oli mm. sinkkiprotamiini -insuliineja, piti olla hyvin pitkävaikutteisia, näitä minulla ei ollut koskaan käytössä.

Novo Lente oli ensin, sitten joskus 1970 luvulla tuli tuo MC Lente tilalle. kertakäyttöruiskuilla ruiskittiin. Siinä yhteydessä jo oli sitten tämä Actrapid, sellaisella alumiinisella kynällä annosteltiin, ampullia vaihdettiin. Se oli tosi kätevä peli tuo ruisku, kaksi yksikköä tuli yhdellä painalluksella aina.  ???
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

J.Tausta

• Aloittelija
« Vastaus #51 : Syyskuu 16, 2018, 22:51:08 ip »

Kanyylien käyttöiästä
Aikaisemmin Humalogin kanssa kanyylin käyttöiän ehdoton maksimi oli 3,5 vrk. Sen jälkeen insuliinin imeytyminen huononi radikaalisti. Nykyään käytössä Fiasp jolla olemme useasti todenneet että kanyylin vaihtoväli 4 vrk on ainakin hyvin toimiva, ei ole kertaakaan kanyylin toiminta heikentynyt. Viimeksi vahingossa vaihtoväli venyikin 5 vrk mittaiseksi, ja edelleen toimi hyvin. Suojaavatkohan Fiaspin lisäaineet kanyylin toimintaa?

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Jos kanyyli toimii hyvin niin onko jotain haittaa siitä että samaa kanyylia käyttää yli perinteisen 3 vrk suosituksen?
Kirjattu

Linkkejä