Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416571 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin  (Luettu 24121 kertaa)

pitkälinja

• Vanha tekijä
Vs: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin
« Vastaus #15 : Marraskuu 09, 2017, 01:05:38 ap »

consequence  Okei, en tiennytkään että sitä saa ampulleina.

Siltä näyttää nyt, että Levemirin aika on sinulta ohitse. Tuo aine on kyllä vettä, kun vedestä puhuttiin. Vaikutuaika ei ole riittävän pitkä alkuunkaan, ja silloin tullaan kuvaamaasi tilanteeseen näiden korjailupiikkien kanssa.  Toujeota suosittelen pitkävaikutteiseksi, - vuoden verran sitä käytettyäni. En Lantustakaan! Sitten muuttuu Fiasp ja Toujeo.  ;)
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #16 : Marraskuu 09, 2017, 01:11:40 ap »

perus ins   on kohtallaan.         pika  ins pitaa pistaa  tunnin valein lisaa.  niinkauan  kuin tarvitsee

Tässä lainaamassani tekstissä on nyt perustavaa laatua oleva väärinymmärrys pika insuliinin käytön suhteen. Sitä ruiskastaan pääsääntöisesti vain ruokailujen edellä. Ja korkeiden sokereiden korjailuun, jos jostakin syystä on tullut "karkkipäivä" ;D
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #17 : Marraskuu 09, 2017, 21:48:52 ip »

Pitkälinja, ampullit ovatkin ihan uusi juttu. Olivat apteekissakin yllättyneitä :)

Levemir toimii minulla ihan täydellisesti ainakin Humalogin kanssa. Ennemmin palannen takaisin humaan kun alan pitkää vaihtamaan. Yöt ovat minulla täydellisen tasaisia noin 5-7mmol/l, eli levemirin annostus lienee kohdillaan, ainoastaan pika tässä yhtälössä tuntuu pissivän, tai sitten ruuansulatus. Levemirin vaikutusprofiili on näyttänyt hyvältä kun sen annostusta on aiemmin säädetty. Jos en vaan syö (enkä pistä pikaa enkä liiku ) kaikki on hienosti.

Oikeasti toivon tämän "toimimattomuuden" olevan vaan flunssasta johtuvaa ja menevän parantuessa ohitse. Katselen asiaa terveenä uudelleen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2017, 21:54:09 ip kirjoittanut consequence »
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #18 : Marraskuu 10, 2017, 00:32:10 ap »

Okei. Vertasin vain omiin, noin 12 vuotta kestäneisiin kokemuksiini Levemiristä.
Sinulla siis toimii. Minulla Toujeo tasasi sokereita merkittävästi, ja Fiasp alkoi taittamaan aterioista johtuvaa verensokerin nousua. Eli erittäin hyvä(t) aine(et).

Flunssa kyllä nostaa ja sotkee sokereita.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2017, 00:33:58 ap kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

jester

• Veteraani
« Vastaus #19 : Marraskuu 10, 2017, 05:45:07 ap »

tarkoitettu    flunssan kurissa  pitamiseen
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #20 : Marraskuu 10, 2017, 16:34:06 ip »

Flunssan aiheuttaman verensokerien nousun kurissa pitämiseen siis lyhytvaikutteista useina pistoksina. Okei. Näinhän se hoituu. Voisi tietenkin harkita pitkävaikutteisen määrän nostoa väliaikaisesti. No jokainen pidempään diabetestaan hoitanut on varmaankin löytänyt itselleen parhaiten sopivan konstin.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

unse

• Vieras
« Vastaus #21 : Marraskuu 11, 2017, 20:06:28 ip »

Fiasp tuli pumpussa Novorapidin tilalle, en oo huomannu oikeastaan mitään eroa. Tosin sokeritki korkeella kun tuli toi kilpirauhasyllätys ja stressit yms. mukana. Fiaspista nyt vain tuntui jäävän hirmu iso paukama kanyylin kohdalle, ja bolustaessa kirvelee ja ihan sattuu. Ensimmäinen pullo meni ihan ongelmitta mutta tää toinen pullollinen ei nyt yhtään tykkää tulla toimeen ihon kanssa. Tässä nyt ihmetellään että pitääkö vaihtaa takasin Novorapidiin...
Kirjattu

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #22 : Marraskuu 13, 2017, 18:20:17 ip »

unse, minua lääkäri varoitteli tuosta että monille on tullut iho-oireita tai kirvelyä/kutinaa... :/ Itselläni en ole huomannut, toki joskus kirvelee mutta niin teki Humalogkin.
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #23 : Marraskuu 21, 2017, 20:58:44 ip »

Eka pistos takana. Katsotaan tullaanko toimeen keskenämme...
Kirjattu

mattiyy

• Intoilija
« Vastaus #24 : Marraskuu 22, 2017, 18:18:35 ip »

Nyt ollut puolisenvuotta käytössä,ihmettelen ilta palan jälkeen noin kello20.00 tunti
ateriasta nousee yli kymmeneen,mutta 3tunnin päästä laskee sokerit 3-4:jään.Nukkumaan
ei voi littaa,kun tämä alkaa vaikuttaan näin myöhään.Joudun syömään extraa,että uskaltaa
laittaa nukkumaan,aamulla useinmiten 3-4 arvot.Mistä johtuu tämä myöhäinen vaikutus.
Humalogilla ei ollut tätä ongelmaa.Muutoin olen tyytyväinen tähän inskaan,päiväs aikaan
toimii hyvin.Paitsi,kun menee sekaisin sokerit,jos nousee vaikka 14:toista niin kestää tosi
pitkään,että saa normalisoitua tilanteen.
Kirjattu
jep

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Marraskuu 23, 2017, 00:01:46 ap »

Fiaspissa on tosiaan pitkä häntä, joka tuon mainitsemasi sokerin laskun tekee.

Suositukseni: Pudota pitkävaikutteista ja lisäile samaan aikaan Fiaspia, kunnes aterian jälkeinen sokeri jää alle 10. Tämä pitkän hännän vuoksi pitkää siis pudotetaan. Pitkävaikutteiseksi ehdottomasti TOUJEO.

Niin tosiaan, korkeisiin sokereihin on lyötävä vähän rohkeammin Fiaspia, kuin Humalogia.

Ja pitkävaikutteista pois, ilmeisesti aika paljon. Pienin askelin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 23, 2017, 00:05:41 ap kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Joulukuu 08, 2017, 22:17:08 ip »

Ensimmäinen 300 ky takana. Ei kirvely eikä kutinaa. Käytännössä aloitin käytön samoilla määrillä kuin mihin olin tottunut Humalogin kanssa. Eikä säätöä sen jälkeen ole paljoa tarvinnut tehdä. Aamuisin voi huoletta pistää vartin ennen aamupalaa eikä sittenkään mene matalaksi mutta vastaavaa nousua aamupalan jälkeen ei tulee mitä tuli Humalogilla. Fyysisissä hommissa olisi kiva, jos ei häntää olisi näin paljoa. Toimistohommissa häntä ei oikeastaan haittaa.
Kyllä tämä insuliinin vaihtaminen Libren kanssa käy melkein kuin tanssi. :) Ilman Libreä ei olisi uskaltanut lähteä samoilla pistosmäärillä ja vartin ennakolla. Yksikin hypo ja päivä olisi ollut sen jälkeen vs:n osalta "pilalla".
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #27 : Joulukuu 09, 2017, 17:23:01 ip »

Muuten kaikki tuttua, mutta ilman Libreä. Luulisi Libren tulevan pidemmän päälle halvemmaksi? :(
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #28 : Joulukuu 28, 2017, 09:46:23 ap »

Minulla taas ihan järkyttävä aamunkoittoilmiö ilmestynyt Fiaspilla. Olen nyt 2kk säätänyt. Illan pitkää (Levemir) nostettu 21--> 28 ja silti yöt näyttävät hirveiltä. hba1C oli myös noussut jo puolella prosentilla. Humalogilla nukuin yöt tasaisilla 4-6mmol/l sokereilla.

Itse en ole huomannut minkäänalaista häntää Fiaspissa. Olen luvannut nyt kokeilla vielä tammikuun loppuun, mutta en  tiedä jaksanko. Mitä järkeä insuliinissa, jolla vuorokauden kokonaisinsuliinumäärä kasvaa hurjasti (ennen noin 60ky, nyt väh. 75ky), yöt ovat jatkuvaa nousua ja hba korkeampi? :(

Esim. Viime yö: illalla klo. 23 8,3 ja aamulla noin klo. 9 16,8. Libre heittää minulla noin 2-3mmol alaspäin vereen verrattuna. Sen käyrästä näen, että noin klo 3-5 aamulla alkaa jyrkkä nousu. En käsitä.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 28, 2017, 12:16:50 ip »

Minulla taas ihan järkyttävä aamunkoittoilmiö ilmestynyt Fiaspilla. Olen nyt 2kk säätänyt. Illan pitkää (Levemir) nostettu 21--> 28 ja silti yöt näyttävät hirveiltä. hba1C oli myös noussut jo puolella prosentilla. Humalogilla nukuin yöt tasaisilla 4-6mmol/l sokereilla.
Tuo kuullostaa siltä että insuliiniresistenssi on kasvanut ja joutuu kasvattamaan kaikkia annoksia, perusinsuliini, ateriabolus, korjausbolus. Ilmiö tuntuu olevan suht yleinen joillain Fiaspin käyttäjillä ja se ei ala välttämättä heti vaan viikkojen ... kuukausien päästä aloituksesta. Voi esim. olla että ensimmäinen kuukausi menee ihan hyvin aiemman inskan annoksilla.
Tämän on arveltu johtuvan Fiaspin kahdesta lisäaineesta (B-vitamiini, argiini) joilla olisi joillain yksilöillä tuollaisia haittavaikutuksia.

Valmistaja ei taatusti myönnä näitä ilmiöitä ja sieltä on turha odotella selityksiä. Ilmiötähän ei ole lueteltu Fiaspin käyttöohjeen haittavaikutuksissa. Sensijaan sieltä löytyy toinen aika yleinen ongelma eli kirvely ja kutina pistoskohdassa. Se on mainittu yleisenä haittana (korkeintaan yksi kymmenestä käyttäjästä). Tosin tyynnytellään lupauksella että poistuu ajan kanssa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Linkkejä