Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6868 jäsentä  •  416571 viestiä  •  19903 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi NikkeL, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin  (Luettu 24120 kertaa)

pitkälinja

• Vanha tekijä
Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin
« : Syyskuu 15, 2017, 11:31:46 ap »

Löytyykö palstalla henkilöitä jotka ovat vaihtaneet Humalogin Fiaspiin?
Lähinnä tavoittelen kokeilullani nopeampaa ja lyhempää vaikutusaikaa.

Miten olette kokeneet?
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Reiska

• Lentävä kynä
Vs: Fiasp insuliinista, verrattuna Humalogiin
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2017, 11:48:18 ap »

Löytyykö palstalla henkilöitä jotka ovat vaihtaneet Humalogin Fiaspiin?
Lähinnä tavoittelen kokeilullani nopeampaa ja lyhempää vaikutusaikaa.
Kokeilu vasta edessä lähiakoina mutta odotettavissa on että jos pisti aiemmin 20 min aiemmin niin nyt saman saa aikaan kun pistää 5 min aiemmin.

Sensijaan kokonaisvaikutusajassa ei ole odotettavissa lyhentymistä. Minulla nyt pumpun annosoppaassa vaikutusaikana 4h Humalogin kanssa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2017, 12:20:14 ip »

Minulla on monipistohoito. Pitkävaikutteisena Toujeo.  Niin, Toujeosta sen verran, että hyvä insuliini, potkua riittää koko vuorokaudeksi.  :)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2017, 12:23:05 ip kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2017, 21:54:00 ip »

Itse aloittelin Fiaspin n. kaksi viikkoa sitten, Humalogista vaihdoin. On ärhäkämpi täsmäiskunomaisesti, mutta vain, jos ei olla liian korkeilla (ei tuo kovin rapsakasti isosti korkeilta alas eli nyt puhutaan yli 15:sta arvoista). Mutta, ei suinkaan vaikuta niin nopeasti kuin mainoslause lupaa (0-2 minuuttia ennen ateriaa pistettäväksi) - pistelen esim. aamuisin niin, että kun herään & sokerit on 7-8 pinnassa, pistän pitkän & Fiaspia kolme-neljä yksikköä, käyn koirien kanssa puolen tunnin lenkin ja tulen takaisin niin on ok aloittaa aamiainen & pistää sille Fiaspit uusiksi (tämä siis aamunkoittoilmiöstä johtuen). Tuossa kohtaa siis puree ihan ok, mutta määrässä joutuu pistämään enempi eli en olisi pistellyt aiemmin humaa 4 ky:tä ja lähtenyt koirien kanssa reippailemaan ilman, että kotiin tuleessa olisi ollut hypo päällä.

Jollain tapaa kaiketi Humallakin on ollut joku häntävaikutus (ei niin paha kuitenkaan kuin Novorapidilla), kun Fiaspia tarttee pistellä kirjaimellisesti kaikelle syömiselle, Humalla oli aavistuksen leppoisampaa. Toisaalta, nyt on olleet sokerit tasaisemmat. Pitkänä itsellä siis Levemir. Ja tänään kävin vetäisemässä puolentoista tunnin treenit, jotta katsotaan miten tämä nyt sitten sujuu yön yli & huomenissa. 
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2017, 22:19:46 ip »

Mä vaihoin fiaspiin apidrasta ja huomaa, et tuo fiasp on tehokkaampi. Ei tarvi paljoa laittaa, nii laskee matalille helposti, tänää kävi jopa nii matalalla, et tuo libre ei näyttäny enää lukemaa. Estää myös aamunkoittoilmiönkin hyvin.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2017, 17:11:17 ip »

Samantapaisia kokemuksia, määriä en ole tosin Humalog ajoilta vähentänyt, mutta aterian jälkeistä verensokerin nousua aine hillitsee hyvin. Pitkävaikutteisen Toujeon määrää olen vähentänyt.

Olisinkin kysynyt kolleegoilta Fiaspin "häntimisestä". Olen näet havaitsevinani yöaikaan pidempää häntää, Humalogiin verrattuna. Jos illalla olen tarvinnut lisäpiikin Fiaspia, helposti 5-6 maissa laskee sokerit hieman liian alas. Olenkohan tehnyt oikean johtopäätöksen?
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Marraskuu 01, 2017, 18:37:51 ip »

Täällä loppuviikosta vaihto Fiaspiin Humalogista. Ei siis vielä kokemuksia Lääkärin mukaan ei tarvii miettiä mitään ainakaan etukäteen kun olen valitettavasti jo humalogilla pistänyt aina vasta ennen ruokaa, josta toki isot aterianjälkeiset nousut aina. Jospa fiaspilla ne korjaantuisi. Vaikutusaika kuulema pitäisi olla sama sieltä jälkipäästä..

Lähetetty minun F8131 laitteesta Tapatalkilla

Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Marraskuu 02, 2017, 00:14:47 ap »

Kokemusta on jonkin verran nyt kertynyt. Aterianjälkeiset verensokerin nousut todella lievenevät selkeästi. Hännistä eli loppuvaikutuksen pituudesta en ole oikein päässyt jyvälle vieläkään. Määrät voi pitää Humalogin kaltaisina joka tapauksessa.

Eikä se nyt ihmeitä ole ainakaan minulla tehnyt, vaikka on puolikin tuntia mennyt pistämisestä. Riippuu lähtötilanteesta tietenkin, mutta jos sokerit on vaikka kasin paikkeilla. Jos sokerit on vitosessa ennen ateriaa, niin silloin kannattaa kyllä ryhtyä aika pian syöntipuuhiin.  :P
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2017, 00:22:32 ap kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Marraskuu 02, 2017, 00:20:08 ap »

Tean kanssa samat kokemukset, että korkeampien sokerin pudottaminen ottaa kyllä aikaa Fiaspillakin, ja määrääkin pitää lisätä. Yliottaen aine on kyllä selkeästi Humalogia nopeammin vaikuttava.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Marraskuu 07, 2017, 15:27:55 ip »

Aloitin perjantaina fiaspin. Ehkä huono ajankohta kun olen flunssassa, nimittäin aikalailla tuntuu niinkuin vettä pistelisi. Myöskin pistäessä usein puskee enemmän ihon alta ulos kun mitä humalog? Kynä on tietty eri, mutta samanlainen millä Levemirin pistän, ja ei se kyllä samalla lailla puske.

Tästä fiaspista myös jää selvä pistojälki, ja useamman mustelmankin olen onnistunut saamaan. Vähemmän käytetyille alueille pistettäessä jomottaa vielä usean minuutin päästä pistoskohtaa. Onko muilla tällaista? Uskon kyllä että hetki menee siihen kun kroppa tottuu. Humalogkin kirveli aluksi silloin 17 vuotta sitten
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2017, 00:59:34 ap »

Fiasp  puskee jousen voimalla aineen väkisin ihoon, painetta jolla aine ihoon pusketaan ei voi säätää ollenkaan, syy voi olla ihan siinä.
Lisäksi neula voi ehkä olla hieman lyhyt siihen tarpeeseen. Vastaavia jousitoimisia laitteita en muissa insuliineissa tiedä. 

Ps. etkö huomannut että nappi jota ruutan päässä  painoit, irroittaa vain vääntäesäsi virittyneen jousen pidikkeestään. Muissa ruutissa painetaan sormella mäntä alas.

Minulla Fiasp ei tuntunut vedeltä, ehkä yksikön pari voi lisätä Humalog annokseen. On selvää että jos osa mahdollisesti muutoinkin pienestä annoksesta lirahtaa pihalle pistettäessä, niin aine voi vaikuttaa vedeltä.  ;)

Niin, ja Levemir Toujeoksi vielä, niin elämä hymyilee.  ;D
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 08, 2017, 01:07:07 ap kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

consequence

• Aloittelija
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2017, 19:52:55 ip »

Minulla on Fiasp Novopenissä, ei siinä esitäytetyssä vaan ampulleilla mennään.

Ehkä odotan tämän taudin menevän ohi ennenkuin heitän kirvestä kaivoon tämän tehokkuusongelman kanssa. Vähän kyllä turhauttaa, kun esim. sokeri ilman syömisiä 12,0mmol/l ja pistän korjaavaa 5ky ja sillä tippuu sokeri kahden tunnin aikana vaan 10,1 asti...
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2017, 20:18:51 ip »

Minulla on Fiasp Novopenissä, ei siinä esitäytetyssä vaan ampulleilla mennään.

Ehkä odotan tämän taudin menevän ohi ennenkuin heitän kirvestä kaivoon tämän tehokkuusongelman kanssa. Vähän kyllä turhauttaa, kun esim. sokeri ilman syömisiä 12,0mmol/l ja pistän korjaavaa 5ky ja sillä tippuu sokeri kahden tunnin aikana vaan 10,1 asti...

Tuohan tarkoittanee, että perusinskan määrä on metsässä. Ellei se ole lähelläkään tarvetta, niin ei sokereita saa kohdilleen millään.
Kirjattu

jester

• Veteraani
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2017, 20:52:04 ip »

perus ins   on kohtallaan.         pika  ins pitaa pistaa  tunnin valein lisaa.  niinkauan  kuin tarvitsee
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2017, 22:23:59 ip »

Mulla tuo fiasp toimii vähän liian tehokkaastikin.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

Linkkejä