Kohtauspaikka



Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6592 jäsentä  •  413147 viestiä  •  19613 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi unse, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?  (Luettu 1286 kertaa)

Essi65

  • Vieras
  • Viestejä: 11
Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« : Elokuu 16, 2017, 14:24:36 ip »


Kohta 2 vuotta sitten oli 2 kk ripulijakso, mikä vaikutti jo lääkkeiden imeytymiseen (jotain lääkeannosta nostettiin). Sen jälkeen siirryin FODMAP-dieettiin ja käytin Vi-Sibliniä. Paljon ulustamiseen liittyviä testejä tehtiin, lopputulos "IBS".

Minulla todettiin diabetes tämän vuoden maaliskuussa. Olen nyt käyttänyt Metforem 500 mg, jota nostettiin lisätabletilla viikoittain, kunnes annostus oli 1 g aamuin illoin. Tuolloin tuli normaalia enemmän ripulia, joten pidettiin lääketauko 2 viikkoa, jonka jälkeen siirryin Glucophage 500 mg, mikä on nyt nostettu asteittain korkeammaksi.

Viime viikolla oli MA ja KE iso ripulimäärä, samoin tämän viikon MA ja TI.

Vi-Siblin lopetettiin n. kuukausi sitten ja uloste normalisoitui hienosti.

Nyt kysymykseni on, että jos teillä on diabeteslääkkeen aiheuttama ripuli, niin minkälaista ripuli on? Joka ulostuskerta "räjähtävää"? Useita ulostuskertoja? Jos enemmän kuin 4 ulostuskertaa päivässä, niin se lasketaan ripuliksi, oli laatu minkälaista tahansa.

Epäilen, että ripulin taustalla voi olla muutakin, mutta sekä vatsa että paksusuolen tähystykset on tehty muutama vuosi sitten ja siellä ei mitään ripulia selittävää.
Kirjattu

marvinen

  • Aktiivinen
  • Viestejä: 533
  • Kakkonen vuodesta nollakaks
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2017, 14:44:04 ip »

Vatsa räjähtää useasti vrks:ssa.

Kannattaa ehkä myös kokeilla jonkun toisen valmistajan
Metformiinia, hetken auttoi minulle, mutta sitten sama tulos.
Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

d1-nainen

  • Lentävä kynä
  • Viestejä: 18914
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2017, 15:54:20 ip »

Ei ole ihme, että tuote laskee verensokeria, kun ruoka ei imeydy.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

kairankiertäjä

  • Vieras
  • Viestejä: 23
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2017, 16:11:06 ip »

Vatsani ei ole reagoinut millään tavalla metformiiniin sen paremmin aloitettaessa kuin jatkuvassa käytössäkään.
Kirjattu

V. Kuutti

  • Vanha tekijä
  • Viestejä: 1112
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2017, 21:26:58 ip »

Eipä ole ollut ongelmia 20 käyttövuoden aikana.
Kirjattu

kekkuli

  • Vieras
  • Viestejä: 3
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2017, 23:54:35 ip »

diformin 750mg, vähintään 7 kertaa/vrk posliininmaalausta ja paineella, ei kiva, kaupassa käynnit haasteellisia, popsin niitä pari vuotta, nyt lopetin ja hyvä tuli..
Kirjattu

River Song

  • Vieras
  • Viestejä: 17
Vs: Minkälaista ripulia metformiini on aiheuttanut sinulle?
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2017, 12:26:38 ip »

Minulla metformiini "laukaisi" IBS:n. Maha meni sekaisin, monta kertaa päivässä kävin vessassa, mutta sitkeästi söin lääkettä. Lopulta sitten vatsakivut yltyivät niin pahoiksi, että olin sairaalassa. Vatsa oli vesiripulilla koko ajan. Siirryin low fodmap ruokavalioon, lopetin metformiinin mutta silti kesti monta kuukautta ennen kuin vatsa rauhoittui.

Metformiini on loistava lääke niille joille se sopii, mutta itse en enää uskaltaisi edes kokeilla.
Kirjattu
 

Linkkejä