Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6778 jäsentä  •  415442 viestiä  •  19808 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi tuuttina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2017  (Luettu 19958 kertaa)

Lilli1980

• Vieras
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2017
« Vastaus #60 : Maaliskuu 11, 2018, 21:02:13 ip »

Tervetuloa syksyinen_kaisla! Omat sokerit ovat tasoittuneet ja ehkä myös henkisesti en enää stressaa niin paljon :) Nyt olen viikoilla 17+1 ja kovasti odotellaan rakenneultraa.
Olen vaihtanut perinteisen aamupalani (puuro) ruisleipään ja rahkaan/ viiliin ja näin olen saanut aamusokereita hallintaan. Lääkäri antoi neuvon että sopivassa suhteessa hiilareita, pehmeetä rasvaa ja proteiinia niin pitäisi toimia. Jännityksellä odotan milloin alkaa inska-annokset nousee.
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #61 : Maaliskuu 12, 2018, 14:10:05 ip »

Heippa pitkästä aikaa,

ja onnittelut sekä kaikille uusille raskautuneille että vauvan jo saaneille. :-*

Hoksasin, että olen viimeksi kirjoittanut ketjuun 1.9.2017, joten ehkä lienee pienen päivittämisen aika. ;D

"Mutta hepatogestoosi tuli minulle tässäkin raskaudessa. :'( Viikkoja on tosiaan vasta 29+2 ja Adursalin aloitin eilen. Alat on vasta vähän yli viitearvojen, mutta sappihappoarvo on jo reilusti koholla. Viimeksi Adursalista ei ollut mitään apua arvojen laskemiseen, joten toivotaan tällä kertaa parempaa onnea. Esikoisen aikaan hepatogestoosi diagnosoitiin n. rv 32 ja nyt jo rv 29. Tosin voihan se olla, että esikoisenkin kohdalla arvot ovat olleet nousussa jo aikaisemmin. Ja varmaan ovatkin olleet. Tällä kertaa osasin vain hakeutua testeihin nopeammin. Ensi viikolla otetaan kontrollilabrat ja katsotaan Adursalin vaikutus. Reilun viikon kuluttua onkin taas lääkärin ultraus."

Lainasin omaa kirjoitustani syyskuun ekalta päivältä. Homma eteni lopulta niin, että lääkäri laittoi minut sairauslomalle tuosta kahden viikon kuluttua. Hepatogestoosi jatkoi pahenemistaan ja lisäksi raskausmyrkytys alkoi hiljalleen antaa viitteitä itsestään. Jäin siis sairauslomalle rv 31+2 ja osastolle minut otettiin rv 33+0. Syynä oli sekä hepatogestoosi että raskausmyrkytyksen eteneminen. Tilanne paheni melko nopeasti ja lääkäri oli varuillaan jo hellp-oireyhtymänkin puolesta. Olimme vauvan kanssa hyvässä tarkkailussa. Kummankin vointia tarkkailtiin ktg-käyrin, labroin sekä oloa kuunnellen. Viimeinen ultra oli rv 33+2, jolloin sikiöllä todettin olevan kaikki kunnossa ja tilanteen seurantaa jatkettin. Tämä oli perjantai-päivä ja lääkäri sanoi, että tarvittaessa toimitaan jo viikonloppuna, mutta yritetään selviytyä seuraavaan viikkoon. Kortisonit olin saanut jo varuilta osastolle kirjautumispäivänä sekä seuraavana. Tilanne eteni muutamassa tunnissa tukalaksi, sain "kiristävän vanteen" yläkroppaani ja hengitys kävi työlääksi. Lääkäri teki päätöksen kireellisestä sektiosta ja meille syntyi syyskuisena iltana poika rv 33+2. :-*

Vauva oli syntyessään hyvässä kunnossa, rääkyikin oikein komeasti. Hän kuitenkin lopetti hengittämisen pian syntymänsä jälkeen ja stimulointia tarvittiin. Alkukankeutta oli hengittämisen, suoliston ja sokereiden kanssa. Poika oli kovin kypsymätön ja kehittymätön syntymään, joten apuja tarvittiin paljon. Esikoisemme on syntynyt rv 34+2 ja hän selviytyi alkuhaasteistaan kahdessa viikossa kotiutuen tasan kaksiviikkoisena. Kuopuksen matka olikin huomattavasti kivisempi. Teholla ja osastolla vierähtikin kuusi kokonaista viikkoa. Se tuntui todella pitkältä ja raskaaltakin ajalta. Eniten haastetta oli hengittämisen kanssa eikä apneoista meinattu päästä eroon. Poika kotiutui lopulta saturaatiomittarin kanssa, johon hänet kytkettiin aina nukkuessaan. Noin kolmen kuukauden iässä olin pojan kanssa kaksi vuorokautta osastolla saturaatioseurannassa. Sieltä kotuduimme ilman kotimittaria. :)

Kaikki on tällä hetkellä oikein hyvin. Poika on ihana ja hän kasvaa todella hienost. Ikää on jo noin 5,5 kk. Hän on nukkunut kokonaisia öitä alle kolmikuisesta. Poika oppi rinnalle useamman viikon nenämahaletkutuksen jälkeen ja minä olen onnistunut täysimettämään (pitkään tietty pumppasin kaiken maidon nenämahaletkutusta varten). Imettämisen onnistuminen ja oman maidon riittäminen (vauva ei ole saanut korviketta vielä koskaan) on ollut aivan ihana korvaava kokemus myös minulle esikoisen imettämisen epäonnituessa (osaimetin kyllä 5 kk, mutta se oli pelkkää taistelua ja itkua minun puoleltani, koin epäonnistuneeni). Kuntoutusohjaajan ohjeistuksella sain täysimettää 5-kuiseksi asti, jonka jälkeen suositeltiin soseiden aloittamista keskosuuden takia. Keskussairaalan kuntoutusohjaaja sekä fysioterapeutti käyvät säännöllisesti meillä kotona aivan kuten esikoisenkin aikaan. Tämä on aivan mielettömän hieno palvelu. Keskospolilla kävimme myös parisen viikkoa sitten ja pojan kehitys on korjatun ikänsä tasolla. Raudanpuutoksesta on viitteitä, joten lääkäri kehoittikin aloitamaan samantien kanan. Aloitimme kiinteät bataatilla ja seuraavaksi otimme mukaan kanan. Js ruokavalio ei tepsi, ensi kuussa aloitetaan varmaankin rautalääkitys. Tämä on keskosille ihan tyypillinen vaiva.

Oma hoitotaspaino on täydellisest päin peetä! :o :-[ Ei oikein ole hoitomotivaatiota. Jostain se pitäisi kuitenkin taas esille kaivaa...
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #62 : Maaliskuu 26, 2018, 11:27:37 ap »

Hei.
Pussukka-81 ihanaa kun jaat kokemuksesi noinkin avoimesti ja mahtavaa että kaiken alun vaikeuden jälkeen kaikki on nyt hyvin 😊 Kyllä se hyvä hoitotasapainokin sieltä aikanaan tulee!
Lilli1980 mehän mennään melkein samoilla viikoilla 😊 Itsellä nyt 21+5 ja viikko sitten kävimme rakenne ultrassa, jossa kaikki oli hyvin. Uuteen ultraan saatiin aika 2kk päähän, jolloin ruvetaan tarkkailemaan vauvan kasvua. Vauvan liikkeet on alkanu tuntumaan päivä päivältä vaan voimakkaammin ja lääkäri tunsikin liikkeet vatsan päältä jo muutama päivä sitten. Kovasti odotan, että saataisiin mieskin tuntemaan ne jo 😊 Vauva kun tahtoo aina lopettaa liikkumisen, kun mies laittaa kätensä vatsani päälle..
Silmissä ollut ongelmia: uudissuonitusta sekä makulopatiaa, uhkasivat kortisonipiikillä jos ei itsestään helpotu nyt tässä. Viime käynnillä oli ehkä hieman parantuneet/pysyneet samoina, mutta päätettiin ampua laseria jo täyteen ammuttuihin silmiini, toivotaan että se auttaisi silti.. Kuukauden välein joudun käymään siellä kontrollissa, mutta hyvä vaan, että seuraavat tilannetta näinkin tarkasti!
Tuntuu että viime päivinä on saanut insuliiniakin laittaa syödessä hieman reilummin, kai se lähtee tästä nyt siihen kamalaan nousuun, laskua kun minun kohdallani ei koskaan tullutkaan..
Mitäs teille muille kuuluu? Täällä palstalla on ollut viime aikoina kovin hiljaista..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2018, 12:31:47 ip kirjoittanut Miitu88 »
Kirjattu

Lilli1980

• Vieras
« Vastaus #63 : Huhtikuu 04, 2018, 21:03:07 ip »

Hei!
Miitu88, no ollaan kyllä melko lähekkäin laskettujen kanssa, meillä 18.8 eli nyt 20+4.  :)
Meillä oli tänään rakenne ja siellä kaikki hyvin. Päijät-hämeessä diabeetikot käyvät rakenteesta eteenpäin kerran kuussa ultrassa, eikö näin ole Miitu88 teillä?
Lääkäri käynnin lopussa mainitsi lapsivesipunkteerauksesta, se kuulosti pelottavalta. Kuulemma lähes kaikille 1 tyypeille tehdään se mutta minulla on LADA niin katsotaan miten etenee. Nyt ainakin on ollut vaikeita sokeripäiviä, suklaata tekee kokoajan mieli mut sokerit eivät
laske alle 7 ja sitten yhtäkkiä pumpsahtavat 11 ilman mitään syytä. En tajua  :(
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #64 : Huhtikuu 25, 2018, 17:10:04 ip »

Hei.
Lilli1980 ei meillä täällä stadissa näköjään pääse, en sitten tiedä jatkosta että kuinka usein käydään ultrassa, se jääpi nähtäväksi.. Meillä ei myöskään päässyt varhaisultraan, vaikka muissa kaupungeissa näin tuntui olevan.. Lapsivesipunkteerauksesta ei minulle ole ainakaan toistaiseksi mainittu mitään. Meidän l.a on 1.8 😊 (Tänään siis 26+0)
Kovasti jo jännittää tuo muutaman viikon päästä oleva ultra, kun tuntuu vatsa kasvaneen (ja niin on muutkin sanoneet) erittäin paljon viimeisen 2vkon aikana, pelottaa että millainen hirmuvauva 5kg siellä jo on 😅
Töistä olen nyt sairaslomalla yht.2,5vkoa, kun oli hemoglobiini niin matala, että töissä juoksentelu alkoi aiheuttaa rasitus-supistuksia. Huomenna menen neuvolalääkärin kanssa keskustelemaan miten jatko hoituu, kun maanantaina pitäisi töihin mennä ja selkä on myös ihan rikki 😔 Kovasti haluaisin töihin vielä takaisin, ja rehellisesti sanottuna harmittaa kovasti jos en siihen kykenekään, tulee ihan luuseri olo, kun muut meillä töissä pystyneet olemaan niin hyvin töissä (yksi jäi 3pvää ennen äitiysloman alkua pois ja toinen 2kk ennen). Mutta en kuitenkaan halua sinne mennä hampaita yhteen puremaan säryn ja kivun takia. 5vkoa olisi töitä vielä edessä, sitten 3vkon kesäloma ja sitten alkaa kauan odotettu äippäloma 😊
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2018, 17:37:01 ip kirjoittanut Miitu88 »
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #65 : Toukokuu 30, 2018, 22:06:17 ip »

Hei kaikille.
Onpas täällä ollut hiljaista, mitä kaikille kuuluu?
Meillä tänään 31+0 ja naistenklinikalla käytiin. Vaikka masu on jättiläisen kokoinen, niin vauva kasvaa tismalleen keskikäyrällä. Lapsivettä vaan on kertynyt masuun runsaasti ja se onkin aiheuttanut kamalat säryt selkään ja selkä kahdesta kohtaa nyt väärässä asennossa..
Dexcomin G4:sta olen muutaman viikon pitänyt ja sen mahdollisten yöllisten hälytysten ansiosta olen saanut nukuttua rauhallisemmin, vaikka tosin heräänkin muutamasti yöllä vessaan  ::) Minulla kun ei raskausaikana minkäänlaista sensorointia ole käytössä ollut allergioideni vuoksi..
Vauva on todella vilkas ja liikkuu päivän aikana ihan mahdottomasti, joka on mukavaa  :)
Sairaslomalla olen nyt 1,5kk ollut (Yhtenä päivänä kävin tuossa välissä kokeilemassa työntekoa, eikä siitä mitään tullut, mutta koko päivän kuitenkin olin hampaita kiristellen) ja sairaslomalta siirryn kesälomalle kunnes äippäloma alkaa. Rasitussupistukset ovat edelleenkin riesana, mutta onneksi meno on masun kasvun myötä hidastunut, niin nuo supistuksetkaan eivät ole ihan joka päiväisiä. Joka viikko joudun virtsanäytteet viemään labraan, sillä epäilevät että saattaisi raskausmyrkytys olla tuloillaan.. 2,5vkon päästä taas uudestaan ultraan ja katsomaan tyypin kasvun edistymistä. On se vaan hurjaa ajatella, että kohta meillä on pieni nyytti sylissämme, ainakin kuukauden kun jaksaisi tuolla masussa vielä majailla!
Kirjattu

Lilli1980

• Vieras
« Vastaus #66 : Kesäkuu 11, 2018, 15:42:22 ip »

Helou!
Meilläkin kasvaa keskikäyrällä (nyt 30+2) ja sokeritasapainokin on ollut ok. Nyt vikat pari viikkoa tuntuu et on insuliiniresistanssia ja nyt sovittiin seurantaa hoitajan kans. Vielä työelämässä mutta tämän viikon jälkeen enää tuskin olen, alkaa olla supisteluja ja väsymystä. Rautaa pitäisi syödä mut maha sekaisin siitä niin vähän satunnaisesti tulee syötyä.
Viimeksi ultrassa ei mainittu lapsivesiultrasta et ehkä ne katsoo vauvan kokoa. Jännä kyllä huomata miten erilaisia toimintatapoja eri paikkakunnilla on esim. noihin ultriin liittyen.
Kirjattu

Linkkejä