Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6592 jäsentä  •  413147 viestiä  •  19613 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi unse, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2017  (Luettu 5450 kertaa)

Järvinen83

• Vieras
Raskaana olevien kuulumiset 2017
« : Elokuu 01, 2017, 13:17:22 ip »

Nyt on perustettu uusi ketju meille 2017 raskaana oleville :)
Kirjattu

Järvinen83

• Vieras
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2017
« Vastaus #1 : Elokuu 08, 2017, 08:56:10 ap »

Ensimmäinen käynti lääkärillä ja varhaisultrassa oli eilen (rv7+ 5). Ultrassa katsottiin kuitenkin, että olisi noin viiden päivän heitto, mutta varmistuu seuraassa ultrassa, joka on muutaman viikon päästä. Verensokeriarvot ovat kuulemma liian matalalla! Pitkäsokeri oli 50. Syömisen jälkeen kahden tunnin päästä sokerit on ok, jos ne ovat alle 10. Jos yli 10 niin silloin voi korjata. Tähän asti olen korjannut jos on ollut yli 8 kun olen ymmärtänyt kaikista ohjeista, ettei yli 8 saa olla. Miten teillä muilla jotka olette näin alussa?

Ultrassa näytti muuten kaikki ok, pieni sydänkin jo sykki :)
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2017, 09:48:13 ap »

Onnittelut, Järvinen83, raskaudesta! Ekan ultran jälkeen saa onneksi hieman huokaista jo helpotuksesta, jos siinä kaikki kunnossa.

Mulla edellisessä raskaudessa varhaisultran jälkeen laskettu aika siirtyi viikolla eteenpäin, joten tuosta 5 päivän heitosta ei ainakaan kannata olla huolissaan.

Mulle d-lääkäri ainakin sanoi, että alussa on hyvä pitää tiukkaa verensokeritasapainoa. Mulla on ollut tosi tiukka tasapaino kyllä koko raskauden ajan, jopa liian tiukka. Viimeksi hobis 31 eli 5.0 %. Siihen nähden tuo 50 ei mun mielestä kuulosta liian matalalta, mutta ehkä lääkäri tietää paremmin. Ainakin TYKS:ssä suositus on, että tunti ruokailusta sokerit on alle 7.8 ja siihen nähden tuo 2 tuntia ruokailusta ja sokerit alle 10, on kyllä aika erilainen suositus. Mulla Libre käytössä ja en kyllä sormenpäästä paljon edes mittaile mutta ainakin noiden Libre-käyrien perusteella verensokeri ei kyllä kovin usein yli 8 nouse. Mutta mulla tosiaan verensokerit on liian matalalla ja hypoja liikaa, vaikka Levemir-annos on vain 6 ky (ennen raskautta 32 ky) ja Libren kuukauden keskiarvokin vain 4.6.

Mulla tänään viikkoja 33+3. Viikot menee niin hurjaa vauhtia, etten oikein edes tajua. Viimeksi ruvettiin käynnistämään 37+2 ja nyt varmaan edessä sama juttu, joten ei enää montaa viikkoa, niin mun perhe täydentyy pienellä pojalla. Huomenna seuraava äitiyspolikäynti.

Olin heinäkuun kesälomalla, nukuin esikoisen kanssa yli 10 tunnin yöunia, ulkoilin paljon ja otin rennosti. En tiedä johtuuko siitä vai mistä, mutta tällä hetkellä voin paremmin kuin koskaan aiemmin tässä raskaudessa. Pahoinvointi on vihdoin poissa. Selkäkivut ei paljon vaivaa. Väsymys on siedettävää ja muutenkin olo on mitä mainioin. Ainoastaan iltaisin iskee ihan järkyttävät liitoskivut ja särky joka paikkaan sekä ihan armoton väsymys. Mutta se ei paljon haittaa, kun saankin siitä sitten hyvän syyn mennä nukkumaan samaan aikaan esikoisen kanssa. Täytyy myöntää, että nyt kesän aikana en ole kyllä juurikaan iltaisin jaksanut televisiota avata, vaan uni on vienyt voiton.
Kirjattu

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2017, 16:42:04 ip »

Kiitos, Kaisa 81. Raskaus oli suunniteltu ja erittäin toivottu.

Mulle sanottiin että parin viikon päästä pitäisi tulla kunnon matalat, joten minun ei kannata sen takia pitää verensokereita näin matalalla jo etukäteen, että sitten olen ongelmissa. Olin hiukan hämmästynyt, kun kuitenkin olin lukenut nuo mainitsemasi suositukset mitä verensokeri saisi raskaana olla. Tosin kun katsottiin Libren käppyröitä huomattiin että mun korjausinsuliini laskee oikeastaan aina sitten verensokerin liiankin alas, eli minulla on kai suuri insuliiniherkkyys. Mulle sanottiin että nuo matalat on paljon vaarallisempia lapselle kuin esim. noin 8 verensokerit.
En nyt sitten tiedä että keheen luottaisin. Saan aika helposti (juurikin libren ansiosta) pidetty verensokerit hyvinkin mukavasti 4-6 välillä. Mittailen välillä sormenpäästäkin, libressä on ainakin mulla aina pieni heitto.

Minulla ei oikeastaan ole vielä mitään oireita.. välillä jotain nipistelyä ja painetta. Toivottavasti ei tulisikaan isommin ainakaan sitä raskauspahoinvointia!!
Kirjattu

hhannah

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 13, 2017, 20:21:42 ip »

Nyt itsekkin voisin liittyä keskusteluun :) elikkä mulla on menossa nyt rv 20+1. Ja viimeksi hba1 oli 4.7 eli liian matalalla mentiin. Raskauden alussa oli 6.9 oisko ollut 49 mmol vai miten se nykyään sanotaankaan. Joo eri ohjeita vissiin tulee jokapaikasta. Meillä äippäpolilla ensimmäisessä ultrassa sanottiin että koko raskauden pitäisi olla alle 6 hba1. Ja että alkuraskaudessa ne korkeat on pahempia kun matalat. Meillä ensi perjantaina rakennultra, jännittää paljon onko kaikki hyvin kun kohdun mittaa mitattu ja ylikäyrillä mennään jo..  tsemppiä sulle alkuraskauteen järvinen83:)
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Elokuu 14, 2017, 08:30:29 ap »

Mulla alkoi tänään viimeinen työviikko ennen äitiyslomaa! Tai siis keskiviikkona on viimeinen työpäivä. Enää 3 päivää töitä ja sitten vasta noin vuoden päästä takaisin.

Viime viikolla oli äitiyspolikäynti. Vauvan painoarvio oli 2450 g eli ihan keskikokoinen, hyvin liikkui ja muutenkin tuntui kaikki olevan hyvin. Paitsi että vauva oli edelleen perätilassa. Haluaisin kovasti alatiesynnytyksen ja keskusteltiin mahdollisesta kääntöyrityksestä ja perätilasynnytyksestä. Nyt kun olen asiaa kotona paljon miettinyt, olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että jos vauva on perätilassa siinä vaiheessa, kun on aika synnyttää, niin on varmasti vauvan kannalta turvallisempaa tehdä sektio. Nyt tietysti kovasti toivon, että vauva vielä ymmärtäisi kääntyä mutta jotenkin en jaksa uskoa siihen.

Viikonloppuna mun vanhemmat kävi hakemassa Helsingistä mun siskon luota vaunut ja muita vauvatarvikkeita. Nyt sitten pitäisi olla aika lailla kaikki vauvaa varten valmiina. Esikoinen odottaa kovasti vauvan tuloa, vaikka ei varmaan edes ymmärrä kuinka paljon se sitten tulee muuttamaan meidän elämää.

Nyt viikot 34 + 2. Edellistä synnytystä ruvettiin käynnistämään viikolla 37 + 2, joten ei tässä enää varmaan kovin kauan mene.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Elokuu 15, 2017, 09:02:01 ap »

Eilen meillä kävi kotona taas pitkästä aikaa ensihoitajat. :( Tai esikoisen sanoin piipaa-automiehet. Olin ollut illalla töiden jälkeen leikkipuistossa lapsen kanssa ja joskus puoli yhdeksän maissa mun vanhemmat vei kotiin. Siinä pihalla verensokeri taisi sitten laskea aika pahasti. Muistikuvat on tosi hämärät. En yhtään tiedä kuinka ollaan päästy kotiin asti. Olin ihan totaalisen sekaisin ja taidettiin molemmat itkeä. Jossain vaiheessa sekä mun vanhemmat että lapsen isä oli meillä kotona ja samassa tuli myös ne piipaa-automiehet. Taju ei siis missään vaiheessa mennyt mutta olin ihan autettavassa kunnossa. Nyt muistelen, että olisin törmännyt rappukäytävässä myös meidän naapuriin ja pikkusen hirvittää, että mitähän se on miettinyt siitä touhusta.

Lapsi oli varmasti tosi hätääntynyt ja musta tuntuu ihan kamalalta, että joutuu kokemaan sellaista. Vaikka sitten ensihoitajien tullessa olikin kovasti juttelemassa ensihoitajille ja näyttämässä leluja. Sitten sai myös taas paloautotarran ensihoitajalta ja heti tietysti näytti, että hänellä on jo yksi sellainen. Että ei ollut eka kerta kun ensihoitajat oli käymässä.

Nyt mua vähän hirvittää. Edellisessä raskaudessa pahoja hypoja oli raskauden alussa mutta sitten myös noin kuukausi ennen ja jälkeen synnytyksen. Nyt ollaan taas niillä viikoilla, kun viimeksi alkoi olla hankalaa. Ekan raskauden aikana asuin yhdessä miehen kanssa ja apu oli aina lähellä. Nyt asun yhdessä 2.5-vuotiaan kanssa. Pahan hypon iskiessä lapsesta ei ole mitään apua mutta lapsi saattaa vaan järkyttyä pahastikin.

En jaksaisi olla enää raskaana. Kunhan saan tämän lapsen terveenä ulos, niin en hetkeen välitä vaikka verensokerit olisikin koko päivän korkealla.
Kirjattu

hhannah

• Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2017, 19:59:16 ip »

Toivotaan että syntyy terve lapsi ja sunkin matalat sokerit helpottuisi ja ei menisi enään noin matalalle. Onko sulla sitten muutenkin pyrkinyt matalle enemmän kuin korkealle? Kun aika monillahan raskaana varsinkin puolenvälin jälkeen se insuliinin tarve lisääntyy näin olen ainakin kuullut  :DMulla oli jo ennen raskautta matalilla usein yöllä ja sen takia siirryttiinkin levemiristä tresibaan joka on erityiskorvattava pitkävaikutteinen (ainakin vielä). Nyt raskaana huomaa että sietää paljon paremmin matalia kuin ennen. Joskus töissä on tullut pieni heikotus olo, olen mitannut ja sokerit on ollutkin jo sielä 2.5.. nyt kun puoliväli ylittyi on mulla oikeastaan matalat vähentynyt, johtuu osittain varmaan kun pitkävaikutteista laskettu reippaasti ja yöllisetkin hypot kaikonnut melkein kokonaan. Yksi suuri asia mikä voi johtaa mataliin mun kohdalla on miete" mielummin vähän matalemmat kuin korkeat". Jonka johdosta tulee sitä lyhytvaikutteista pistettyä välillä reippaammalla kädellä..
Kirjattu

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2017, 09:48:59 ap »

Minuakin varoiteltiin että kun ne matalat tulee niin sitten ollaan matalilla ja koko ajan ja helposti. Mutta toisaalta taas sanottiin että voi olla kovin yksilöllistäkin. Onko sinulla Kaisa81 ollut noin pahoja hypoja muutenkin kuin raskaana ollessa? Minulla ei ole koskaan ollut niin pahaa hypoa että olisin tarvinnut kenenkään apua.. saas nähdä miten käy.

Olen nyt hiukan antanut periksi verensokereissa, enkä ole lähtenyt korjaamaan kuin vasta silloin kuin ruokailusta kahden tunnin päästä jos ne ovat 9-10. Matalat on ainakin vähentyneet, eikä yölläkään ole tarvinnut niin usein syödä.

RV9+1, eikä mitään tuntemuksia oikein sen enempää kuin ennenkään. Pitäisikö jo olla? pari viikkoa vielä siihen seulontaan.. jännittää, tai oikeastaan huolettaa onkohan kaikki hyvin??

Mukava jakaa kuulumisia.. katsoin että minä olen "alussa", hhannah "puolessavälin" ja Kaisa81 "loppumetreillä".
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2017, 11:21:07 ap »

Minäkin täällä!  :) Tänään 24+1 oli taas ultra, kaikki ihan hyvin mutta pitkäaikainen oli noussut 4 viikossa 6,1:stä 6,4:ään.  :( Mulle ei ole ikinä käynyt näin raskaudessa, kolmas tähän asti jatkunut raskaus kyseessä. No sain sitten Libren että jotain hyvää kai tästäkin. Saas nähdä miten alkaa auttamaan. Levemiriä olen nostanut jo yhteensä 9 yksikköä kuukauden takaiseen mutta vielä pitäis illalla nostaa 2. 4 viikon päästä taas äitipolille.
Kirjattu
D1 since 2000

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2017, 13:10:17 ip »

Jep, just kun saat verensokerit mallilleen alussa (vähentäen) niin kohta niitä saa taas lisätä. Onneksi tämä raskaus ei kuitenkaan kestä vuosikausia.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #11 : Elokuu 18, 2017, 13:21:17 ip »

Ei mutta tauti jatkuu loppuelämän ja mulla tää on jatkuvaa annosten säätämistä (siis normaalitilassa), ollut aina.  :o Siis että just kun alkaa mennä hyvin kun on muuttanut annoksia niin taas tarvii alkaa muuttamaan. Huoh. No, en valita enempää, kyllä tähän on jo tottunut että arkipäivää noi vs-heittelyt joten ei stressaa liikaa. Eniten tais stressata ekan raskauden lupaa odottaessa ja ekassa raskaudessa. No toinen raskaus oli ihan sama tasapaino ja lapsi sitten normaalipainoinen (eka oli makrosominen), kilon verran koko eroa niin eipä sitä enää jaksa turhaan stressata, kun ei näköjään ole omissa käsissä!  :D Siis parhaani kyllä teen.
Kirjattu
D1 since 2000

Järvinen83

• Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 23, 2017, 09:39:51 ap »

Niin, eihän tästä taudista taida eroon päästä koskaan :(
Raskauden aikana sitä stressaa vielä enemmän kun tää vaikuttaa siihen lapseenkin.
Silti täytynee vaan uskoa ja luottaa siihen, että kaikki menee ihan hyvin ja lapsi on terve.
Miten Eline Libren kanssa on lähtenyt sujumaan? Minulla on ollut libre käytössä vuoden alusta asti ja olen kyllä tykännyt. Varsinkin kun ei tarvitse pistellä koko ajan sormen päitä.
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #13 : Elokuu 25, 2017, 20:32:09 ip »

Kiitos kysymästä, ihan hyvin on lähtenyt sujumaan, mitä nyt täräytin Libren 2 päivän jälkeen oven karmiin ja se irtosi niin että piti vaihtaa uuteen.  >:( Ilmeisesti menetän siis 12 päivää libren käytössä. Mutta joo, huolestuttavaa sen käyttäminen on siinä mielessä ollut että on huomannut kuinka koholla vs koko ajan on ollut. Olen nyt nostanut ja nostanut Levemiriä lyhyen ajan sisään 6 yksikköä enkä ole varma riittääkö sekään. Diabeteshoitajan mukaan tässä vaiheessa saa nostaa levemiriä kolme kertaa viikossa ja sitä tämä just on. Hirmuista, ei ole ennen ollut mun mielestä tällaista. Libre myös näyttää välillä 2 yksikköä liian vähän ja välillä 2 yksikköä liian paljon ja välillä arvo on lähes sama kuin sormesta, ei voi siis täysin luottaa mutta hyvä on kun näkee käyrän niin tietää minne nyt on vs menossa.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2017, 20:33:57 ip kirjoittanut Eline »
Kirjattu
D1 since 2000

hhannah

• Vieras
« Vastaus #14 : Elokuu 27, 2017, 05:19:57 ap »

Tuohon libreen liittyen oon itse huomannut et joissain sensoreissa se heitto on melkein aina sen kaksi! Ja sitten välillä se täsmää melkein aina.. nyt raskauden aikana oon itse mittaillut paljon myös sormen päästä.
Äskettäin heräsin korkean veren sokerin tuntuun mittasin librellä näytti 6.6 ;D ja sormesta mitattuna sitten 8.8  >:( että toi oli ainakin aika suuri heitto. Aikaisemmin kun kirjoitin niistä yöllisistä matalista niin enään ei ole sitä. Melkein joka yö herännyt pistämään yhden tai kaksi humalogia. Käyrä kyllä on todella kaunis ja suora. Pitäisi vissiin käydä matalemmilla sokereilla nukkumaan ettei sit aina yöllä huitelisi tuolla kahdeksikossa   ::) tai nostaa sitä pitkä vaikutteista niin kuin eline on tehnyt. Milloin eline sulla alkoi suurentua pitkän tarve? Meillä polilla sanottiin että yleensä menee enemmän niin että pitkää joutuu laskemaan ja lyhyt vaikutteista sitten tykittämään monin kertaisia määriä. Kauhean vaikeaa kun juuri kun ajattelee että nyt ne inskat ja kaikki on kunnossa niin ei se sitten ihan niin menekkään.
Kirjattu

Linkkejä