Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6877 jäsentä  •  416673 viestiä  •  19910 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Fiina, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Raskaana olevien kuulumiset 2017  (Luettu 25555 kertaa)

hhannah

• Vieras
Vs: Raskaana olevien kuulumiset 2017
« Vastaus #45 : Marraskuu 20, 2017, 10:19:26 ap »

Onnea eline, kiva kuulla että kaikki meni hyvin  :) meillä oli viime viikolla ultra ja lääkäri vähän lupaili että saatettaisiin välttyä lvp:ltä, kun vauva kasvannut hillitysti ja vain vähän keskikäyrän yläpuolella. Eli siis ei ainakaan vielä ottanut spurttia viikkoja kyllä vasta 34+2 tänään. Kyllähän hän vielä ehtii :D paino arvio oli viime ultrassa 2400g. Seuraava ultra meillä jo ensiviikolla.
Järvinen83 sinullekin onnea ja toivotaan että pieni pysyisi mukana loppuun asti! Sehän on jo tosi hyvä  merkki että varhaisultrassa näkyy se pieni sykkivä sydän  :)
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #46 : Joulukuu 02, 2017, 22:31:26 ip »

Hei.
Siirryn tuolta vauvakuumeilijoista tänne, kun tällä hetkellä pitäisi olla rv.5+3  :o
Ilmeisesti naistenklinikan asiakkaana ei pääse tuohon varhaisultraan, sillä kyselin sitä puhelimessa ja sain naurut, että ei suinkaan, ensimmäinen ultra on viikoilla 12, oli diabetesta tai ei!? Tekevätkö kenties äitiysneuvolassa sitten jotain, kun minulla on sinne aika kolmen viikon päästä!? Kummastuttaa ja kuumottaa, että mitä jos tämä onkin vain tuulimuna-raskaus tai muuta vastaavaa.. Keskenmenon pelko on kuulemani juttujen perusteella minulla suuri, vaikka tämä onkin minulle ensimmäinen raskaus ikinä!
Kirjattu

hhannah

• Vieras
« Vastaus #47 : Joulukuu 03, 2017, 10:36:43 ap »

Onnea miitu88 ! Meillä päin on myös että ensimmäinen ultra on se np-ultra ja se tehdään juuri tuolloin rv 12 paikkeilla. Joissain kunnissa on luultavasti mahdollisuus ihan varhaisultraankin julkisella mutta uskon että harvoissa ja valituissa. Itse kävin yksityisellä varhaisultrassa rv 6+, mutta viikkoja olikin silloin jo 7+. Laskettu siirtyikin sitten tuossa np-ultrassa viikon aikaisemmalle.
Joten jos  yhtään mietityttää ja on mahdollista niin kannatan menemään ihan yksityiselle varhaisultraan. Kannattaa vaan etukäteen varmistella hintoja   ;D itse maksoin kelakorvauksen jälkeen päälle 200e.. olen kuullut että 100e saa joissain paikoissa. Äitiysneuvolassakaan ei usein ole ultralaitteita? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakaan täältä päin ei löydy   :(
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #48 : Joulukuu 03, 2017, 20:20:08 ip »

Kiitos hhannah vinkistä, pitääkin alkaa selvittelemään tuota hintaa  ;D
Kirjattu

soffii

• Vieras
« Vastaus #49 : Joulukuu 04, 2017, 15:09:20 ip »

Minulle kyllä tuli äitiyspoliklinikalta kutsu, jossa tapasin kätilö-diabeteshoitajan, sisätautilääkärin ja jonkun muun vielä vko 8+2 ? Jos oikein muistan, tarkistettiin että raskaus on oikeassa kohtaa, ja että syke löytyy. Näin oli myös keväällä,  joka valitettavasti päättyi keskeytyneeseen km. Nyt vko 14+1, ja tosiaan pääsin tuonne varhaisultraan, ja pari viikkoa sitten oli np ultra. Toistaiseksi kaikki hyvin, vaikka pelko edelleen kummittelee mielessä jos tälläkin kertaa käy huonosti, vaikka olenkin tuon riskiajan ylittänyt. Alkupahoinvoinnit ovat toivon mukaan historiaa, vaikka niitä esiintyy kyllä jos tulee liian pitkä aika syömiseen tai vs laskee .. Ensi viikolla äitiysneuvolassa lääkärin tapaaminen, pääsisikohän sitten jo kuulemaan sydänääniä ? Helpottaisi kovasti, välillä tuntuu että onko sitä ollenkaan raskaana :O Hei onko niin, että neuvolassa tehdään joku terveystarkastus jotta saa anoa äitiyspakkausta, vai kuinka se tapahtuu ? Ihan kuin olisin jossakin lukenut, että se tarkastus tulisi tehdä ennen jotain tiettyä rv ?
Kirjattu

hhannah

• Vieras
« Vastaus #50 : Joulukuu 06, 2017, 20:58:54 ip »

Saanko kysyä soffii missä sairaalassa käyt äitiyspolilla?
Meillä laitettiin vain neuvolasta tieto ensimmäisellä käynnillä äippäpolille ja sieltä tuli aika np-ultraan. Voi olla kyllä että hba1 on osuutta asiaan. Jos siis on kunnossa, katsovat kai että ei ole tarvetta aikaisemmalle ultralle.
Ja muistaakseni meiltä kuunneltiin ekan kerran viikolla 14-15 sydän äänet neuvolassa. Voi tuolloin olla vielä hankalaa löytää kun sikiö on vielä niin pieni. Meillä ainakin kesti hetken ja oma sydän kerkesi lyödäkkin pari  ylimääräistä lyöntiä...  :o :D
Kirjattu

soffii

• Vieras
« Vastaus #51 : Joulukuu 07, 2017, 21:37:49 ip »

Joo tottakai saa kysyä :) TAYS:issa käyn, ja hba1c ollut hyvällä tasolla jo ennen tätä raskautta. Mulle laitto oma diabeteslääkäri lähetteen tuonne tayssiin. Keväällä samoten kun soitin omalle diabeteshoitajalle ja kysyin, että mitäs nytten. Kun oli kaikki niin uutta vielä, silloinki oma lääkäri laitto lähetteen menemään.
Kirjattu

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #52 : Joulukuu 18, 2017, 21:22:23 ip »

Hei.
Varhaisultrassa kävin viime viikolla oma kustanteisesti, kun olin 7+0. Siellähän se pieni sydän jyskytti kamalaa tahtia menemään ❤️ Outoa kyllä miten eri kaupungeissa toimitaan niin erilailla! Kaverini onneksi vinkkasi yksityisestä, jossa tuo varhaisultra maksoi vain 90€! Tänään menossa 7+5. Kummastuttaa kun vapaa aamuina, jolloin saa rauhassa herätä, ei okseta ja useina työ aamuina, jolloin joudun heräämään aikaisemmin saattaa oksettava olo ja mahdollinen kakominen kestää pitkälle päivään asti  :-\ Muutaman päivän kuluttua olisi ensimmäinen käynti äitiysneuvolassa  :) Jännittää kamalasti  ;D
Kirjattu

soffii

• Vieras
« Vastaus #53 : Joulukuu 19, 2017, 22:08:15 ip »

Onneksi olkoon :) minulla oli ihan samanlaisia tuntemuksia, kun piti töihin tai kauppaan lähteä, niin huono olo iski :( olisiko jännityksellä olĺut myös osuutta asiaan. (Pelko, että oksentas jossain yms..) onneksi helpottuivat n. Vko 12.
Nyt Vko 16+2, viime viikolla olin neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa ja kaikki ok. Kuukauden päästä rakenneultra, toivon niin kovasti että kaikki olisi hyvin ja ei löytyisi mitään poikkeavaa. Luulisi ajan menevän suhkot nopeaa kun on joulu ja uusivuosi tulossa 😊
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2017, 22:12:18 ip kirjoittanut soffii »
Kirjattu

hhannah

• Vieras
« Vastaus #54 : Joulukuu 25, 2017, 08:40:16 ap »

Onneksi olkoon miitu88 :) meille syntyi 21.12 tyttö vauva käynnistyksellä rv38+5. Synnytys ei ollut mikään helpoin ja vauva olikin 400g painoarviota suurempi 3800g arvio 3400g. Vietti ensimmäiset päivät lastenteholla. Meillä oli koko aika painoarvio mennyt keskikäyrillä ja oltaisiin pitkitetty vieläkin kauemmin varmaan jos emme olisi puoltaneet käynnistämistä. Onneksi ei, koska lääkäri sanoi että tämä oli ehdottomasti maximi kokoinen vauva jonka pystyn synnyttämään. Mutta nyt meillä on onneksi kaikki hyvin  :-*
Kirjattu

Lilli1980

• Vieras
« Vastaus #55 : Joulukuu 27, 2017, 19:11:23 ip »

Hei,

Liityn minäkin tähän ryhmään vaikka alussa ollaankin, 6+2 oli tänään. Keskenmenon jälkeen oli helpottavaa nähdä syke ultrassa mutta eihän tätä nyt vielä uskalla iloita.
Kysyisin et mites teidän sokerit alkuraskaudesta? Minusta tuntuu et välillä insuöiini ei toimi laisinkaan, erityisesti jos on laskenut kolmosen pintaan  ja alkaa siitä nousemaan niin nousua on mun lähes mahdoton pysäyttää. Esim. Tunti  sitten oli 13 ja pisti korjaavaa 4 yks niin nyt oli 14. Koitan alkaa lisäämään kävelyä päiviin kun se tuntuu auttavan ja toki säännöllinen ruokarytmi. Onko teillä muilla ollut tällaista?
Kirjattu

Eline

• Jäsen
« Vastaus #56 : Joulukuu 29, 2017, 21:36:59 ip »

Onnea hhannah tyttövauvasta!!  :-*
Kirjattu
D1 since 2000

Miitu88

• Aloittelija
« Vastaus #57 : Tammikuu 17, 2018, 16:16:05 ip »

Paljon onnea hhannah  :)
Mun on varmaankin ihan turha kertoa mun insuliini- asioista, kun ne ei oo ikinä menny niin ku muilla eikä kyllä mene nytkään, kun oon raskaana..
Tosiaan toissa päivänä käytiin nt-ultrassa, sanoivat kaiken olevan vauvalla hyvin ja siellähän tuo pienokainen vilkutteli meille! Oli kyllä iso helpotus kuulla kaiken olevan kunnossa ja myös todella ihana nähdä ultrassa pieni ❤️ Nyt rv.13+0. Kovasti odotan että olisi jo kevät ja alkaisi lämpimämmät ilmat jolloin myös raskaus olisi tietysti edennyt pidemmälle  ;D Noh, kaikki aikanaan.. Vatsa tuntuu ja näyttää jo isommalta, luulen että on vain turvotusta, koska eikait tuon vatsan vielä tässä vaiheessa kuuluisi olla kovin paljoa kasvanut, vai!?
Kirjattu

sinikkap

• Vieras
« Vastaus #58 : Tammikuu 30, 2018, 17:32:15 ip »

Hei,

Liityn minäkin tähän ryhmään vaikka alussa ollaankin, 6+2 oli tänään. Keskenmenon jälkeen oli helpottavaa nähdä syke ultrassa mutta eihän tätä nyt vielä uskalla iloita.
Kysyisin et mites teidän sokerit alkuraskaudesta? Minusta tuntuu et välillä insuöiini ei toimi laisinkaan, erityisesti jos on laskenut kolmosen pintaan  ja alkaa siitä nousemaan niin nousua on mun lähes mahdoton pysäyttää. Esim. Tunti  sitten oli 13 ja pisti korjaavaa 4 yks niin nyt oli 14. Koitan alkaa lisäämään kävelyä päiviin kun se tuntuu auttavan ja toki säännöllinen ruokarytmi. Onko teillä muilla ollut tällaista?

Itse pääsin syksyllä 8+5 viikolle, kun ei sitten löytynytkään sykettä varhaisultrassa (Pohjois-Karjalassa ihan kunnallinen neuvola) ja kasvukin oli loppunut 6+ viikolle CRL:n mukaan. Mutta ehdin siinä ajassa kuitenkin saada pääni pyörälle sokereiden ja insuliinin tehottomuuden suhteen. Olin siis valmistautunut siihen, että alkuraskaudessa ennemminkin hypottaa, mutta annoksia saikin nostella sitten jo niin heti alkuun. En tiedä olisiko jossain vaiheessa trendi kääntynyt toisin päin sitten. Pitkäaikaista (Levemir) nostelin yht. 2 KY ja pikainsuliinia (Humalog) sai kyllä varsinkin esim. ruisleivälle tykittää ihan kunnolla, aamupäivisin melkein 2-3 KY/10 hh. Rasittavaa, kun tietää ettei korkeat sokerit eikä järjetön insuliininkaan pistely ole hyväksi, ja silti pitäisi syödä hyvin...
En siis atm ole raskaana (nyt eka kierto kun km:n jälkeen "saa" yrittää), mutta seuraan tätäkin ketjua ihan informaation ja muiden kokemusten toivossa  :D
Kirjattu
10/2011 ->
Levemir
Fiasp
Libre

syksyinen_kaisla

• Vieras
« Vastaus #59 : Maaliskuu 09, 2018, 17:07:45 ip »

Hei kaikki odottajat! Liityn minäkin innokkaasti tänne mukaan teidän joukkoonne. Eilen vasta tein testin, ja tulos oli plussaa!!! Raskaus on vasta alussa ja laskettu aika noin 15.11.
Lilli1980, sun kertomukset verensokereista tuntuu niin tutulta. Säikähdin itse, kun jouduin pistämään Fiaspia tuplat määrät eikä hypoja näkynyt..
tämä minulle toinen raskaus, mutta en muista ensimmäisessä näin suuria heittoja.. ovatko nyt sokerit tasoituneet ja millä raskausviikolla olet?
On tämä kyllä niin ihana odotusaika! Tsemppiä kaikille sokereiden ja itsenne hoitamiseen!  ;)
Kirjattu

Linkkejä

Jäsenten oma sivusto auennut

Julkaistu 12.06.2019 | 08:46