Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417335 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp - uusi nopea insuliini  (Luettu 45938 kertaa)

Motivaatiovalas

• Aloittelija
Vs: Fiasp - uusi nopea insuliini
« Vastaus #90 : Syyskuu 19, 2019, 19:42:13 ip »

Näyttää kovasti jakavan mielipiteitä tämä Fiasp. Fiasp ollut minulla käytössä noin vuoden ajan.

Alkajaisiksi näytti toimivan kuten pitääkin, eli alku nopeami kuin Humalogilla. Jouduin kyllä annosta kasvattamaan reilusti Humalog-annokseen verrattuna. Minulla taas noin puolen vuoden käytön jälkeen sain palata suurinpiirtein samoihin annoksiin kuin Humalogilla.

Mutta suurinpiirten samoihin aikoihin alkoi sitten sellainen ilmenemään että välillä tuntui kuin pistäisi insuliinin sijasta pelkkää vettä. Tuoosa vaiheessa jos korjaussarjan heitti (pisti siis lisää korjatakseen vs:n noudun) alkoikin toinen ongelma. Yhtäkkiä korrkalla oleva sokeri alkaakin laskemaan parin kolmen tunnin kuluttua ja laskemista jatkuu pitkäääään. Erityisen hankala jos joutuu iltasella korjailemaan - edessä väistämättä aamuöiset matalat.

Toisinaan tuntuu kuin tuon vetisen, pitkään häntivän ampullin vaihtaminen uuteen auttaisi, mutta ei aina. Ja toisinaan se vetisyys loppuukin. Kuitenkin melko monta ampullia ollut jätettävä kesken käytön. Ystäväni kanssa nimetti Fiasp Fiaskoksi. Ystäväni jo muutama kuukausi sitten vaihtoi toiseen ja minullakin tarkoitus lopettaa Fiasp ja aloittaa uusi seuraavalla kontrollikerralla ensi viikolla. Onko ehdotuksia mitä kynään Fiaspin jälkeen???

Tämä on ihan niinkuin omasta elämästäni! Ampullin loppuvaiheilla teho tuntuu heikkenevän. Lisäksi tuo korjaaminen on ihan arpapeliä, välillä kun laittaa 2 yksikköä korjaukseen, se ei tunnu missään ja kun laitan esim. 2 lisää verensokeri meneekin hypolle. Fiasp välillä toimii kuin unelma, välillä ei ollenkaan. Arvo siinä sitten miten juuri sillä pistoskerralla toimii. Varsinkin korkeilla sokereilla vaikeaa. Harkitsen vakavasti vaihtoa.
Kirjattu

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Lokakuu 02, 2019, 12:19:19 ip »

Mulla oli kokeilussa Fiasp vuonna 2017 mutta sain sen kanssa pahoja hypoja ja tuntui, ettei se ole sen nopeampi kuin Apidrakaan, joten vaihdoin takaisin Apidraan. Tämän kokeilun tein kyllä ihan oma-aloitteisesti sen enempää asiasta diabeteslääkärin kanssa keskustelematta, joten eipä lääkärillä edes ollut mitään tietoa, että olin Fiaspia jo kertaalleen kokeillut, kun hän sitä mulle tänään ehdotti. Nyt mulla on kuitenkin käytössä pumppu, kun silloin oli kynät, joten tilanne on vähän eri. Lääkäri kertoi, että TYKS:ssä nykyään edellytetään kaikilta uusilta pumppuhoidon aloittavilta, että käyttävät pumpussa Fiaspia. Kuulosti tosi oudolta mun mielestä. Mulle lääkäri myös suositteli kokeilemaan pumpussa Fiaspia ja sain siitä reseptin. Täytyy katsoa, koska uskallan sitä kokeilla, koska noita pahoja hypoja on nyt ollut muutenkin. Mutta ehkä pumpussa Fiasp toimi paremmin. En tiedä. Nyt ongelmana on se, että boluksen joutuu laittamaan tosi paljon ennen ruokailua ja siltikään insuliini ei meinaa ehtiä ruualle ja verensokeri nousee, ja sitten iskee kiusaus laittaa korkeaan sokeriin korjausboluksia ja sen jälkeen ollaankin jo hypoilla.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #92 : Lokakuu 02, 2019, 16:49:49 ip »

Lääkäri kertoi, että TYKS:ssä nykyään edellytetään kaikilta uusilta pumppuhoidon aloittavilta, että käyttävät pumpussa Fiaspia.
Näin ei pitäisi sanoa että "edellytetään Fiaspin käyttöä pumpussa".
OK jos kyse siitä että "edellytetään pumpun aloittajilta että kokeilee jos toimii".
Pikainsuliineja on useita valittavissa ja niitä myös tarvitaan useita koska yksilöllisesti voi tulla vaikka mitä
kummallisia ja odottamattomia ongelmia jollain inskalla kuten nyt vaikka insuliinin vasta-aineet.

Fiaspia ei minun mielestä ole myöskään syytä käyttää jos ei koe että sen alun vaikutusnopeus olisi selvästi parempi kuin
jokin aiempi pikainska. Tämä siksi että Fiasp on havaittu käytännössä oudon epävarmaksi kun käytetään pidempään eli
aluksi voi mennä monta kuukautta hyvin ja aiemmilla annoksilla ja sitten alkaa oudosti insuliinin tarve lisääntymään.

Joillekkin se Fiaspin voimakkaampi vaikutus (imeytyminen) alun 1,5h aikana ei olekkaan hyvä koska silloin sen vaikutus myöhemmin 2h jälkeen hiipuu nopeammin kuin aiemmilla pikainskoilla ja joillain aterian imeytyminen on sen verran hidasta että
sitä alun nopeutta ei oikeasti tarvita ja teho loppuu aikaisin niin että vs taso lähteekin uuteen  nousuun 2 .. 3h jälkeen ateriasta.
Toisella tavalla ilmaistuna: Hiilareiden ja Fiaspin vaikutusprofiili ei osu kaikilla tarpeeksi hyvin kohdalleen.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo + Aviva Combo vuodesta 2012.
Humalog vuodesta 1996, vastaava Liprolog 9/2019.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Lokakuu 15, 2019, 14:24:12 ip »

Ei Fiaspin käyttöä edellytetä pumpussa. Käsitin, että lääkäri tarkoitti, että edellytetään kokeilemaan Fiaspia pumpussa, mutta tätäkään ei d-hoitajan mukaan TYKS:ssä edellytetä. Kysyin asiasta hoitajalta ja hän kyllä kovasti ihmetteli, että mitä lääkäri on mulle puhunut. 
Kirjattu

Linkkejä