Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416932 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp - uusi nopea insuliini  (Luettu 39128 kertaa)

marvinen

• Aktiivinen
  • D2 vuodesta 02
Vs: Fiasp - uusi nopea insuliini
« Vastaus #75 : Kesäkuu 11, 2018, 12:49:40 ip »

Saas nähä, miten äijän käy. Sain juuri reseptin FIASPlle, vaihdetaan Apidra siihen (häntimisen takia).
Kirjattu
Know why the nightingale sings
Is the answer to everything

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #76 : Kesäkuu 11, 2018, 18:25:41 ip »

Saas nähä, miten äijän käy. Sain juuri reseptin FIASPlle, vaihdetaan Apidra siihen (häntimisen takia).

Mäkin vaihoin apidrasta fiaspiin, mulla ainakin tuo fiasp on toiminu hyvin.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #77 : Kesäkuu 11, 2018, 19:48:05 ip »

Fb:n D1 ryhmässä oli hiljattain gallup siitä kuinka moni Fiaspin aloittanut oli palannut takaisin aiempaan pikainskaan.
Vastaajia oli muistaakseni noin 200 kpl ja noin 30% oli palannut takaisin.
Ongelmia on vaihtelevasti
a) pistoskohdan ärsytystä,kirvelyä ja kutinaa
b) vaikka aluksi ehkä toimiikin aiemmilla annoksilla niin muutaman viikon ... kuukauden kuluttua annokset
  kasvaa ja jotkut ovat nostaneet jopa 2 .. 3 kertaisiksi. Ongelmaa epäillään yleisesti Fiaspin aiheuttamaksi insuliiniresistenssin  nousuksi
c) joillain toimii hyvin jos vs tasot on tavoitealueella mutta jos vs lipsahtaa yli 10 mmol/l niin kokevat että korjausbolukset ei toimi kunnolla ja joutuu käyttämään rajumpia korjauskertoimia

Kun on palattu aiemmpaan inskaan niin ongelmat ovat hävinneet. Kukaan ei ole vielä valittanut että esim. tuo insuliiniresistenssi ja moninkertaiset annokset olisívat jääneet pysyvästi.

On ilmeisesti myös sekalaisia muita ongelmia mutta nuo yllä mainitut tuntuvat toistuvan usein tarinoissa.
Noista vain a-tapaus (ihon ärsytys) on mainittu Fiaspin selosteessa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2018, 20:17:16 ip kirjoittanut Reiska »
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

RR huipussa

• Jäsen
« Vastaus #78 : Kesäkuu 11, 2018, 19:55:33 ip »

Itsellä Fiasp oli käytössä 10 kk. Noin puolen vuoden jälkeen annokset 1,5 kertaistuivat ja nyt olen käyttänyt humalogia noin kk ajan. Tasapaino priimaa ja jonkin verran olen humalogia pystynyt pienentämään.
Fiasp ei korjaa korkeita arvoja samalla tavoin mitä Humalog. Mitään kirvelyä itsellä ei ole ollut.
Kuitenkin petyin alkuinnostuksen jälkeen. )-;
Kirjattu
Minimed 670G Fiaspilla

mariner

• Intoilija
« Vastaus #79 : Heinäkuu 30, 2018, 23:54:35 ip »

Onko kukaan huomannut Fiaspin tehojen alenemista helteen johdosta ?
Tuntuu että ei tehoa ja sitten kun vaihdoin uuteen ampulliin niin heti tehosi paremmin.
Käyttöohjeessa suositellaan säilyttämään käytössä olevaa insulliinia alle 30 asteessa muttei jääkaapissa.
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #80 : Heinäkuu 31, 2018, 22:02:37 ip »

Mulla ainakin fiasp toimii vaikka onkin hellettä. En oo ainakaan huomannu, et teho ois heikentyny.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Elokuu 01, 2018, 14:47:29 ip »

Käyttöohjeessa suositellaan säilyttämään käytössä olevaa insulliinia alle 30 asteessa muttei jääkaapissa.
Tuo kielto käytössä olevan säilyttämisestä jääkaapissa koskee ilmeisesti vain 3 ml Penfill ampullia.
Kertiskynän ja 10 ml pullon voi säilyttää myös jääkaapissa. Näin lukee ainakin netistä löytyvässä Fiaspin ohjeessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre/MiaoMiao/xDrip+ 8/2018. Android APS 12/2018.

Humppakuutio

• Vieras
« Vastaus #82 : Helmikuu 13, 2019, 22:13:11 ip »

Itsellä Fiasp oli käytössä 10 kk. Noin puolen vuoden jälkeen annokset 1,5 kertaistuivat ja nyt olen käyttänyt humalogia noin kk ajan. Tasapaino priimaa ja jonkin verran olen humalogia pystynyt pienentämään.
Fiasp ei korjaa korkeita arvoja samalla tavoin mitä Humalog. Mitään kirvelyä itsellä ei ole ollut.

Mulla on ollut puolisen vuotta nyt Fiasp (ennen Novorapid), ja tykkäsin ensin hirveesti, mutta nyt on alkanut olla sitä, että annokset on aivan hillittömiä ja silti verensokerit nousee raketin lailla, korjaan ja korjaan ja korjaan (koska mitä muuta siinä voi tehdä kun vs on 15 ja libren nuoli osoittaa sitkeesti kohtisuoraan ylöspäin...). Sitten kahden tunnin päästä yhtäkkiä nuoli suoraan alas ja verensokeri lähtee jyrkkään laskuun. En oikeen tiedä mitä siinä tapahtuu, onko imeytymisessä jotain epätasaisuutta vai mitä. EI tunnu ihan oikeelta että lautasellinen riisipuuroa tarvii 40 yksikköä fiaspia.

edit. viime aikoina mulla on ollu ihmeellistä hyppelyä öisinkin, vaikka normisti meen niin nättiä matalaa käyrää siinä neljän pintaan koko yön. Nyt on aamuisin sokerit hypänneet jopa kympin tuntumaan ja välillä yöllä kolmen maissa vastaavasti. Vaikee uskoa, että Fiasp tän saisi aikaan mutta on niin outoa.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2019, 22:19:01 ip kirjoittanut Humppakuutio »
Kirjattu

timo

• Aktiivinen
« Vastaus #83 : Toukokuu 09, 2019, 15:35:28 ip »

Mä palasin takaisin Humalogiin, kun sitä sattui olemaan vielä omassa varastossa. Päiväys on kyllä mennyt vanhaksi mutta eipä tuo vanhentuessaan myrkyksi muutu. Muutaman päivän käytön jälkeen tuntuu, ettei Fiaspiin ole enää paluuta, vaikka muutama kynäsäiliö vielä olisikin jäljellä.
Fiaspin häntä on häirinnyt oikeastaan koko käytön ajan (1,5v). Noin 1:45 - 2 h pistoksen jälkeen tullaan alas vauhdilla.  Vähentämällä yksiköitä, tuosta olisi päässyt eroon mutta sitten sokerit ovat korkealla tunnin päästä pistosta.
Humalog myös käyttäytyy johdonmukaisemmin kuin Fiasp.
Mitään merkittävää eroa en ole huomannut alkuvaikutuksessa F:n ja H:n välillä
Mitään kutinoita tai resistenssiä en ole kohdannut, jotka monen muun kohdalla on aiheuttanut vaihtamistarpeen. Kutina kai lähinnä liittyikin pumppulaisiin.
Kirjattu

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #84 : Toukokuu 09, 2019, 16:12:10 ip »

Humalogia olen käyttänyt heti kun siitä sai korvauksen ja vielä 1/2 ampullia on jäljellä (valitettavasti). Unohdin kynän kaverin luo ja vajaan viikon jouduin käyttämään Sanofin lisproinsuliinia. En huomannut mitään eroa.
Kirjattu

Humppakuutio

• Vieras
« Vastaus #85 : Heinäkuu 27, 2019, 18:08:35 ip »

Palasin Novorapidiin, nyt on hyvä.

Mulla on ollut puolisen vuotta nyt Fiasp (ennen Novorapid), ja tykkäsin ensin hirveesti, mutta nyt on alkanut olla sitä, että annokset on aivan hillittömiä ja silti verensokerit nousee raketin lailla, korjaan ja korjaan ja korjaan (koska mitä muuta siinä voi tehdä kun vs on 15 ja libren nuoli osoittaa sitkeesti kohtisuoraan ylöspäin...). Sitten kahden tunnin päästä yhtäkkiä nuoli suoraan alas ja verensokeri lähtee jyrkkään laskuun. En oikeen tiedä mitä siinä tapahtuu, onko imeytymisessä jotain epätasaisuutta vai mitä. EI tunnu ihan oikeelta että lautasellinen riisipuuroa tarvii 40 yksikköä fiaspia.

edit. viime aikoina mulla on ollu ihmeellistä hyppelyä öisinkin, vaikka normisti meen niin nättiä matalaa käyrää siinä neljän pintaan koko yön. Nyt on aamuisin sokerit hypänneet jopa kympin tuntumaan ja välillä yöllä kolmen maissa vastaavasti. Vaikee uskoa, että Fiasp tän saisi aikaan mutta on niin outoa.
Kirjattu

Linkkejä