Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6707 jäsentä  •  414486 viestiä  •  19714 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Noniinno, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp - uusi nopea insuliini  (Luettu 20242 kertaa)

080750

• Vanha tekijä
Vs: Fiasp - uusi nopea insuliini
« Vastaus #60 : Marraskuu 10, 2017, 20:34:52 ip »

Fiaspia on tarkoitus pyytää kun tiettävästi huhtikuussa 2018  seuraavan kerran menen D-polille. Olen käyttänyt Toujoeen 5mm neuloja (en ole saanut 4mm neuloja) mutta nyt komento oli että minulle pitää antaa kaikki niitä pieniä. Montaa muuta asiaa olen pyytänyt mutta olen varmaan liian vanha ja liian kauan sairastanut että minulle ei mitään n enää haluta antaa.
Kirjattu

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #61 : Marraskuu 13, 2017, 22:32:31 ip »

Erkun neuvo oli todella hyvä, niinhän se ilmakupla lähti. Mä vaihdan vain aamuisin neulan, kun eka pistos kirvelee ja johtuu neulassa olevasta silikoonista. Mistäs sinne likaa tulis kun heti paan suojuksen neulan päälle.
Kirjattu

KariU

• Aloittelija
« Vastaus #62 : Marraskuu 14, 2017, 13:40:14 ip »

Kävin viime viikolla diabeteslääkärillä ja hän olisi määrännyt minulle Fiaspia, lupasin harkita asiaa seuraavaan käyntikertaan asti.
Tällä hetkellä käytän NovoRapidia ja sen kanssa NovoPen Echo kestokynää, tällä voin annostella insuliinia 0,5 yks. tarkkuudella, lisäksi siinä muisti josta voi tarkistaa jälkikäteen otettu insuliinimäärä.

Miten on, löytyykö Fiaspiin vastaavaa kestokynää (ampulli) jossa on 0,5 yks. annostus ja muisti?

Olen huomannut, että NovoRapidin ottaminen 0,5 tuntia ennen ruokailua estää selvästi verensokerin nousua aterian jälkeen, varsinkin aamuisin. Sen takia olen ajatellut Fiasp-insuliinia.
Kirjattu
KariU
D1 (NovoRapid ja Lantus)

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #63 : Marraskuu 14, 2017, 14:16:32 ip »

Tota en tiedä ja mulle riittää yhden yksikön tarkkuus hyvin, sehän on käsittääkseni samaa kuin novorapid mutta jotain tehosteaineita lisätty. Tuo rapid ei toiminut mulla ollenkaan, pistin enkä syönyt mitään ja tunti koiran kanssa ulkona niin sokrut nousi. Nyt mulla menee puolet vähemmän insuliinia ja libren käyrät on komeita, vähän tuota Lantusta moitin kun yöll 2-3 välissä käy alhaalla joten siittä yö insuliinistä keskustelen seuraavalla lekurikäynnillä. Nyt fiaspin kanssa ei tarvi ottaa ennakkoa syödessä joka iso apu kun joskus en vaan pysty syömään. Mikä vika noissa kertakäyttö piikeissä on, sehän on yksi keksi joka korjaa jos meni vähän yli. Mulla on yöpöydällä niitä jaffa keksejä joissa suklaa kuorrutus ja hilloa sisällä, kun näyttää LO niin yksi ja vartin päästä mittaus niin vitosen pinnassa mennään. Oli hirveää pistää rapidia 10-12 annoksi jopa 8 kertaa päivässä ja sokeriarvot laski vain levätessä tai nukkuessa, nyt jos sokrut esim. 7.5 niin 4-5 annosta ja yksi näkkäri ja ollaan taas terveitä.

Me ihmiset ollaan erilaisia mutta mulle tuo Fiasp oli täysi kymppi, kiva mennä pitsalle ja kun tiedän millasen tilasin pistän 12 yksikköä ja haen salaatin ja pitsa tulee pöytään. Ei mitään lasten pitsoja vaan siinä on kaksi häränliha pihviä, puoliraaka kananmuna, maissia ja muuta. Pitserian nimi on Dallas Pitsa Palatso joka selittää täytteen, vaimo syö kotipitsan kerralla muttei koskaan heidän pannupitsaa vaan foliota pitää pyytää. Nyt diabeetikkokin voi joskus olla mies ja kiitos kuuluu Fiasppille.
Kirjattu

Frida

• Vieras
« Vastaus #64 : Marraskuu 14, 2017, 15:35:10 ip »

Mulla on Fiasp ampullina ja muistikynällä, 0,5 yksikön tarkkuus. Tykkään siitä.
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #65 : Marraskuu 14, 2017, 15:57:36 ip »

Kyllä Fiaspia saa 3 ml:n ampulleissa, jotka käyvät "nuorisokynään", jossa 0,5 yksikön jako.
Kirjattu

KariU

• Aloittelija
« Vastaus #66 : Marraskuu 14, 2017, 19:47:33 ip »

Mulla on Fiasp ampullina ja muistikynällä, 0,5 yksikön tarkkuus. Tykkään siitä.

Kiitos! Mukava tietää. Kynä ei ainakaan näytä olevan este sen käytölle. Pitää vielä perehtyä muiden kokemuksiin. Ainahan voi kokeilla ja vaihtaa sitten takaisin jos siltä tuntuu.
Kirjattu
KariU
D1 (NovoRapid ja Lantus)

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #67 : Tammikuu 11, 2018, 15:15:53 ip »

Fiaspin kertakäyttö kynä on epätarkka, mulla timantti/ruutivaaka johon laitoin yskänlääkekupin. Vaan pystyy nollaamaan kun siinä painoa, kun pruuttaan 4 yksikköä Fiaspia ja aina nollaan niin näen määrän. Ruiskussa ei ole ilmakuplaa ja 4 yksikön annos vaihtelee huomattavan paljon, sama testi Lantus kynällä ja ei heittoja. Se Fiaspin laukaisu systeemi ei ole tarkka verrattuna tavalliseen ruiskuun, mitähän ne haki silla laukaisu systeemillä ? Jos mun sokeriarvo on 8.5 on 4 yksikköä sopiva määärä mutta sitäpä ei aina tule, ei hyvä. Joskus avo putoo alle 6 ja joskus ei juuri ollenkaan, Novo rapid toimii juuri oletetusti. Fiasp on vaan nopeampi ja siten parempi mutta kynä on susi.
Kirjattu

timo

• Intoilija
« Vastaus #68 : Tammikuu 11, 2018, 15:51:06 ip »

Sitten vaan kynäampulli käyttöön ja novopen junior, niin saat 0,5 yksikön välillä valittua.
Kirjattu

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #69 : Tammikuu 11, 2018, 16:11:24 ip »

Olen niin tottunut noihin kertakäyttökyniin, reklamoin havainnostani valmistajalle ja katsotaan vastaavatko.
Kirjattu

Greippi

• Vieras
« Vastaus #70 : Tammikuu 12, 2018, 03:26:50 ap »

Hei, onko muilla pumpun käyttäjillä tullut kamalia iho-kirvelyoireita Fiaspin kanssa. Itse olen nyt muutenkin uusi pumpun käyttäjä ja samalla siirryin tähän uuteen insuliiniin, harmittaa paljon kun näyttäisi ominaisuuksiltaan muuten toimivan minulle tämän pumpun kanssa. Tuo kirvely varsinkin isomman annoksen kanssa ennen ruokailua on vain aivan äärimmäisen inhottavaa. Monipistoshoidossa Humalog ja Levemir eivät koskaan aiheuttaneet kirvelyä. En tiedä onko ongelma nyt uutena pumpun kanssa säätävänä kanyylin sopimattomuus tms. Millaisia kokemuksia?
Kirjattu
D1 vuodesta 1995 - Humalog ja Levemir

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #71 : Tammikuu 12, 2018, 06:21:31 ap »

Hei, onko muilla pumpun käyttäjillä tullut kamalia iho-kirvelyoireita Fiaspin kanssa. Itse olen nyt muutenkin uusi pumpun käyttäjä ja samalla siirryin tähän uuteen insuliiniin, harmittaa paljon kun näyttäisi ominaisuuksiltaan muuten toimivan minulle tämän pumpun kanssa. Tuo kirvely varsinkin isomman annoksen kanssa ennen ruokailua on vain aivan äärimmäisen inhottavaa. Monipistoshoidossa Humalog ja Levemir eivät koskaan aiheuttaneet kirvelyä. En tiedä onko ongelma nyt uutena pumpun kanssa säätävänä kanyylin sopimattomuus tms. Millaisia kokemuksia?
Minulla tuli aluksi kirvelyä ja sitten tuli myös kutinaa. Lopetin viikon päästä kun en kestänyt sitä kutinaa ja vaihdoin takaisin Humalogiin. Nämä oireet on mainittu yleisinä haittoina Fiaspin selosteessa.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #72 : Tammikuu 12, 2018, 11:40:59 ap »

Mulle tuo fiasp on sopinu hyvin ja sokereitakin laskee hyvin.
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

eklu

• Aloittelija
« Vastaus #73 : Tammikuu 13, 2018, 20:40:28 ip »

Joo laskee ja nopeasti kuhan sitä kynästä tulis oikea määrä, ihme laukaisun ne on kynäänsä rakentaneet. Kait sieltä oikea määrä tulee jos 10 yksikköä valitsee mutta hienosäätöön 4 yksikköä riittäisi jos se määrä vaan tulis. Tänään taas se ihmepäivä vaikkei syö sokrut nousee ja varmaan ainakin 5 kertaa pistänyt. Otin NovoRapidia 5 yksikköä niin kympistä putos 5.5, kyllä hyvä insuliini menee vaihtoo kun seuraavakerta lekurille on.
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #74 : Tammikuu 13, 2018, 22:27:57 ip »

Kyllä mulla ainakin tulee oikee määrä siitä kynästä, illalla sen lasku tulee viiveellä..
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

Linkkejä