Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416233 viestiä  •  19879 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Fiasp - uusi nopea insuliini  (Luettu 31135 kertaa)

Hämeenlikka

• Vieras
Vs: Fiasp - uusi nopea insuliini
« Vastaus #30 : Syyskuu 14, 2017, 17:59:54 ip »

Mulle määrättiin Fiasp raskauden takia ja että se estäisi juurikin tuon aamunkoittoilmiön ja oman kokemuksen pohjalta kyseinen lääke toimii erittäin hyvin. Vaikka vaikutusajan alkamisessa ei Novorapidiin verrattuna ole iso ero niin itselläni olen huomannut selkeän eron. Aikaisemmin Novorapidin aikana esimerkiksi aamulla kaurapuuro nosti sokerin poikkeuksetta n. 12-13 vaikka ennakoin ja pistin kymmenen min. ennen syöntiä. Nykyään Fiaspilla arvot eivät nouse lähellekään kymmentä. Voin siis omalta osaltani suositella.
Kirjattu

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Syyskuu 14, 2017, 21:09:23 ip »

Mulle määrättiin Fiasp raskauden takia ja että se estäisi juurikin tuon aamunkoittoilmiön ja oman kokemuksen pohjalta kyseinen lääke toimii erittäin hyvin. Vaikka vaikutusajan alkamisessa ei Novorapidiin verrattuna ole iso ero niin itselläni olen huomannut selkeän eron. Aikaisemmin Novorapidin aikana esimerkiksi aamulla kaurapuuro nosti sokerin poikkeuksetta n. 12-13 vaikka ennakoin ja pistin kymmenen min. ennen syöntiä. Nykyään Fiaspilla arvot eivät nouse lähellekään kymmentä. Voin siis omalta osaltani suositella.
Tuo viittaus aamunkoittoilmiöön taitaa olla väärä termi. Jos aamupalan jälkeen nousee liian korkealle niin se ei ole aamunkoittoilmiö. Aamunkoittoilmiössä perusinsuliinin tarve nousee selvästi aamuyöstä esim. klo 3 ... 4 tienoilla ja jatkuu aamuun asti. Se näkyy aamuyöstä alkavana vs tason nousuna jos ei ole onnistunut perusinsuliinia virittämään kohdalleen. Fiasp tuskin on tähän oikea keino.

Perusinsuliinin profiili on kuitenkin yksilöllinen ja löytyy jos minkä muotoista profiilia ja kaikilla ei ole havaittavissa aamunkoittoilmiötä.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #32 : Syyskuu 15, 2017, 10:20:24 ap »

Olipa kyseessä sitten aamunkoittoilmiö tai ei, niin ainakin minulla insuliiniherkkyys on huonompi aamun tunteina aina noin klo 11 asti. Hiilihydraatit vaativat tuplasti inskaa muihin aikoihin verrattuna.

Myös pumpun basaali on suurempi aamuyöstä lounaaseen asti.

Aamuboluksen lisäys ei ole ratkaisu, vs palautuu kyllä viiveellä, mutta nousee aluksi liikaa. Ratkaisu voisi olla aamupalan jakaminen osiin pitemmälle ajalle, tai sitten tuo Flasp.

Mutta kaiketi jokaisen pitää etsiä itselle sopivin ratkaisu. Muina ajankohtina voi sitten tulla ongelmia ainakin pumppuhoidossa. Minulla Humalog toimii aamua lukuun ottamatta normaalin hyvin.
Toki imeytymisvaihteluita esiintyy.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Reiska

• Lentävä kynä
« Vastaus #33 : Syyskuu 15, 2017, 11:16:24 ap »

Olipa kyseessä sitten aamunkoittoilmiö tai ei, niin ainakin minulla insuliiniherkkyys on huonompi aamun tunteina aina noin klo 11 asti. Hiilihydraatit vaativat tuplasti inskaa muihin aikoihin verrattuna.
Tuo voi tietysti olla jatkoa aamunkoittoilmiölle mutta tyypillisessä aamunkoittoilmiössä tuskin paljon Fiasp auttaa jos yöllä jo ilmiön takia noussut korkealle.
Kirjattu
D1 vuodesta 1977, pumppu 80-luvulta lähtien.
A-C Spirit Combo / Humalog + Aviva Combo vuodesta 2012.
Libre 8/2018. Android APS 12/2018.

Hämeenlikka

• Vieras
« Vastaus #34 : Syyskuu 15, 2017, 12:38:55 ip »

Tuo viittaus aamunkoittoilmiöön taitaa olla väärä termi. Jos aamupalan jälkeen nousee liian korkealle niin se ei ole aamunkoittoilmiö. Aamunkoittoilmiössä perusinsuliinin tarve nousee selvästi aamuyöstä esim. klo 3 ... 4 tienoilla ja jatkuu aamuun asti. Se näkyy aamuyöstä alkavana vs tason nousuna jos ei ole onnistunut perusinsuliinia virittämään kohdalleen. Fiasp tuskin on tähän oikea keino.

Perusinsuliinin profiili on kuitenkin yksilöllinen ja löytyy jos minkä muotoista profiilia ja kaikilla ei ole havaittavissa aamunkoittoilmiötä.

Tiedän, mikä on aamunkoittoilmiö. :)

Olisi pitänyt kirjoittaa hiukan tarkemmin ja selvemmin kuinka tämä juuri itselläni on näkynyt. Fiasp vaikuttaa aamunkoittoilmiössä(ni) siten, että tämä aamuyöllä (minun sisäisen kellon mukaan klo 5-6) nopea verensokerinousu saatiin nopeammin laskuun ja sitä puolestaan on pystynyt hienosti seuraamaan Libren avulla. Libre on näyttänyt missä vaiheessa käyrä on kääntynyt nousuun ja tällöin olen pistänyt ennakoivasti 1-1,5 yksikköä Fiaspia. Novorapidin kanssa ennakointi olisi pitänyt olla vielä aikaisemmin.

Aamupalavertaukseni puolestaan tuli siitä (aamunkoittoilmiöön liitettynä) että kun tosiaan tuo nopea nousu on tapahtunut minulla tuohon aikaan aamuyöllä ja kun kuuden jälkeen normaalisti heräilen ja lähes välittömästi syön aamupalan niin sokeri on ollut oman ja lääkärin järkeilyn mukaan edelleen hiukan korkealla aamuyön sokeripiikin takia eikä Novorapid ole reagoinut tähän niin nopeasti kun itse toivoin eli heti.  ;D Toki tämä on kaikkien tekijöiden summa eikä perustu yksinään aamunkoittoilmiöön ja iso vaikutus on myös sillä että insuliiniherkkyys on ainakin minulla (ymmärtääkseni suurimmalla osalla) aamuisin selvästi huonompi.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #35 : Lokakuu 13, 2017, 17:30:17 ip »

Fiasp on kai periaatteessa sama aine kuin Novorapid. Siihen on lisätty imeytymistä nopeuttavia aineita.
Itselleni se on aiheuttanut kirvelyä pistäessä, jota Novo taas ei ole tehnyt kuin ehkä joskus harvoin.
Fiaspiin tulee myös helposti isoja ilmakuplia, joita ei pysty poistamaan. Voi johtua siitäkin. etten ole vaihtanut neulaa joka kerta, mutta Novossa ei tällaisia ongelmia ole esiintynyt.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2017, 17:34:26 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Lokakuu 14, 2017, 14:52:29 ip »

Mä oon huomannu ton ilmakupla ongelman kans ja vaihan neulan kuitenkin joka kerta, mut tuo fiasp toimii kuitenkin mulla hyvin..
Kirjattu
1tyypin diabetes vuodesta -04
Lantus ja Fiasp

"Hyvin menee, mut menköön"

karhu

• Jäsen
« Vastaus #37 : Lokakuu 15, 2017, 21:50:16 ip »

Mulla tuli Fiaspiin niin isoja kuplia, että annostuksen määrittely vaikeutui pahasti. Vaihdoin takaisin Novoon, koska sitä sattui vielä olemaan.
Fiasp on nyt määrätty Novon korvaajaksi, joten jatkossa täytyy kokeilla sitä neulan vaihtamista joka kerta.
Huhtis91 kertoi edellä, ettei sekään estä kokonaan tätä kuplimista. Silloin herää epäilys, että Fiasp-kynissä on joku ongelma, tai sitten uudet lisäaineet ovat tähän syynä.

Aiheesta toiseen: Kuulun itsekin niihin, jotka tarvitsevat tuplamäärän inskaa aamupalalle.
En usko, että itselläni olisi aamunkoittoilmiötä. Ehkä get up-ilmiö olisi todennäköisempi, jos nyt syytä haluaa etsiä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2017, 22:56:57 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #38 : Lokakuu 16, 2017, 12:20:25 ip »

Mulla menee kans aamupalalle aina semmoset 30 yks ja muuten päivällä 20-35 yks..
Kirjattu
Lantus ja Fiasp

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #39 : Lokakuu 16, 2017, 22:32:05 ip »

Mulla oli lupaava alku, vaihtaessani novorapidista Fiaspiin.

Mutta kun inskamäärät vain kasvoivat 17–>26 yksikköön ja sokerit pyrkivät kokoajan 14 pintaan, luovutin.
Nyt ei vaan jaksa säädellä ja palasin tuttuun Novorapidiin.

Fiaspin kanssa tuli monesti hypoja 4h pistämisen jälkeen, en tiedä onko ”sairailla” munuaisilla osuutensa tähän ja pidensivätkö ne häntä vaikutusta.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #40 : Lokakuu 17, 2017, 11:45:14 ap »

Mullekin tuo fiasp aiheuttaa hypoja, etenkin öisin.
Kirjattu
Lantus ja Fiasp

Kaisa81

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Lokakuu 17, 2017, 12:59:54 ip »

Minäkin kokeilin Fiaspia. Musta tuntuu kuitenkin siltä, että ei se ole mulla sen nopeampi kuin Apidra ja aiheuttaa helposti kamalia hypoja. Vaihdoin takaisin Apidraan ja verensokeri on tasaisempi. Joudun pistämään pikainsuliinin vähintään puoli tuntia ennen ateriaa mutta niin oli myös Fiaspin kanssa.
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #42 : Lokakuu 17, 2017, 18:39:45 ip »

Ei se kaikille sovi. Mulla oli ennen apidra ja se tehos huonommin ja vaikutus tuli vasta monen tunnin päästä. Mut nyt tuo fiasp tehoo paremmin mut kyllä niitä hypojakin tuppaa tulemaan välillä.
Kirjattu
Lantus ja Fiasp

KuikkaKoponen

• Aloittelija
« Vastaus #43 : Lokakuu 17, 2017, 21:53:43 ip »

Näin uutena tyyppinä ensin tervehdin. Tervepä teille! Mietityttävät nuo aamunkoitto ja get up. Mulla on yöllisen hitaan laskun jälkeen pystysuora nousu monena aamuna 9 ja 10 välillä. Siihen ei tarvita aamupalaa. Nousen seitsemän korvilla nukkumasta. En käy töissä, joten vetelehdin aamuisin eikä ole kiire minnekään. Juon vain kahvia ennen puolta päivää, en yleensä syö mitään. Korjaan pikainsuliinilla heti, kun hoksin jyrkän nousun. Pumppuun en ole uskaltanut lisätä perusinsuliinia, koska joka päivä ei ole nousua, vaan vs laskee koko aamupäivän heräämisestä alkaen. En ole keksinyt ilmiölle syytä.
Kirjattu

Huhtis91

• Aktiivinen
« Vastaus #44 : Lokakuu 17, 2017, 22:10:55 ip »

Mulla on sama juttu, et itestään nousee vaikka en söis mitään. Vaikka laitan aamulla reilusti, ku syön nii silti tahtoo nousta.
Kirjattu
Lantus ja Fiasp

Linkkejä