Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6929 jäsentä  •  417335 viestiä  •  19951 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi EiSi, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: suojaamaton yhteys jne....  (Luettu 13182 kertaa)

karhu

• Jäsen
Vs: suojaamaton yhteys jne....
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2017, 12:56:46 ip »

Oho!
Nyt on saatu Kohtauspaikankin sivut  suojatuksi. Se on jo pientä edistystä sekin, joten ehkä on syytä kiittää.
Seuraavaksi muutakin uudistusta peliin!
En halua jankuttaa, mutta... Tietysti D-liitossa on paljon asioita pohdittukin, ne ovat vaan jääneet jotenkin junnaamaan paikoilleen.
Esim. ruokavalio hoitomme tärkeänä muotona on jämähtänyt pahoin "virallisterveelliseen" yhden mallin tuputukseen, vaikka on olemassa  paljon muita, hyväksi koettuja malleja niin meillä kuin muuallakin. Näistä on viime aikoina palstalla paljon kirjoittanut mm. ERKKU.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2017, 13:02:01 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

kairankiertäjä

• Vieras
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2017, 14:55:00 ip »

Ruokavaliokeskusteluun liittyy paljon sellaista, mitä en ymmärrä. Jokainen voi hakea itselle parhaan ruokavalion kokeilemalla. Otattaa lähtötilannelabrat ja noudattaa tiettyä ruokavaliota 4kk, jonka jälkeen uudet labrat ja katsoo, mitä on tapahtunut. Ja sama temppu jollain muulla ruokavaliolla. Noudattaa sitten sitä, mikä tuntuu hyvältä ja tuottaa parhaat laboratoriotulokset. Tuo 4 kk on minun tapauksessa sellainen aika, että mahdolliset muutokset näkyy mittaustuloksina. Vaan taitaa olla niin, että vain harvat pystyvät säntilliseen ruokavalioon puhumattakaan ruokavalion vaihtamisesta, jolloin voi tietenkin henkistä helpotusta hakea itselleen eri suuntiin osoitetulla arvostelulla.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2017, 15:52:27 ip »

Arvostelu, kärkeväkin, on hyväksi, jos siihen on aihetta.
---
Suosittelen vahvasti eri ruokavalioiden esittelemistä Diabetesliiton taholta, että pysytään edes jotenkin kansainvälisen kehityksen kelkassa.

Poisto, Diabetesliiton tiedotus
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2017, 12:05:17 ip kirjoittanut Diabetesliiton tiedotus »
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2017, 20:30:56 ip »

Tuo ruokavaliohan on vain väline hyvään sokerin hoitoon. Mielestäni sitä on käytettävä josta on apua. Sokeritasapainon tulisi olla terveen ihmisen tasolla, jos aiotaan välttyä ongelmilta vuosien varrella. Sokerin vaikutus toki on henkilökohtainen ja epämääräinen, mutta suunta on kyllä tiedossa. Omalta osaltani koko ruokakulttuurin olen sisäistänyt hyvin yksinkertaisti, kuten se onkin. On makroravinteet, mikroravinteet, vitamiinit yms. Proteiini on varmaankin tärkein laji. Hyvin vähällä rasvalla pärjää. Ja ilman hiilihydraattia pärjää oikein hyvin. Hiilihydraatteja tulee vähän kasvisten puolelta, josta useimmat vitamiinit tulevat. Hyvin yksinkertaista. Tällä ruokavaliolla sokeritaso heittelee +-1(1,5) mmol/mol. Ei tässä tarvitse matkia terveitä siten että ruokailun jälkeen tulee 3 yksikön hyppäys. Jne.
Edellisten kirjoitusten perusteella saattaa olla, etten haluakaan nykyisillä tarkkuuksilla olevia sokerin mittareita, kun liuskojen määrää hiljattain suurennettiin. Niitä kuluu 7...9 kpl/ vrk, myöskin yöllä. Yölliset herätykset tapahtuvat aivan luonnon omilla ehdoilla. Arvot yöllä (-kin) 4...5,5 luokkaa. Ruokavaliosta johtuen tosi suuria muutoksia ei ole. Ja uusi tunnin neuvonta netissä.
https://www.youtube.com/watch?v=V80CWYx453g
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #19 : Syyskuu 15, 2017, 12:55:09 ip »

Sori vaan Erkku, mutta terveen ihmisen tasolle ei diabeetikon sokereita saa, eikä pidä urheilla tuollaisilla yrityksilläkään, ne kostautuvat nopeasti.

Juuri tänään lääkärini kertoi, että matalat sokerit ovat vaarallisempia kun hetkittäiset korkeammat sokerit.

Mulla on nyt vasta 60 vuotta ollut 1 tyypin diabetes, mutta jotakin siinäkin ajassa jo oppii. Silloin varsinkin oppi, kun ei ollut minkäänlaisia mittausvälineitä ja yksi piikki eläininsuliinia tökättiin päivässä Novo Lente. Pikkupoikana mitattiin joskus 5 litraa virtsaa vuorokaudessa, joten sokerit olivat varmasti korkealla. Kohtuus kaikessa hyvä, kohtuus makkarassakin sano Oriveden pappi ennen muinoin.
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #20 : Syyskuu 15, 2017, 14:02:40 ip »

Kyllä sokerit saa terveen tasolle. Tämä ei ole oletusta vaan täyttä totta. Samalla kun keskiarvo on tippunut niin äärimmäiset korkeat ja äärimmäiset matalat ovat hävinneet. Viimeksi mitattuna helmikuussa HbA1c oli 5,4 %. Tätä luokka se ollut jo muutaman vuoden. Ja tämä vielä vähillä liuskoilla n. 5 kpl/ vrk. Nyt sentään 10 kpl. kohta saan mittarin itse ostettuna. Kun tämän vaivan sain 12,5 vuotta sitten kirurgin veitsen kautta, en tietenkään tiennyt mitä tämä kaikki piti sisällään. Yölliset vesihypot olivat hirveitä, kuten kaikilla. Tilanne muuttui n. 6 v. sitten. Ensimmäinen d-hoitaja kyllä pelotteli monella asialla, mutta olen ottanut kustakin aiheesta selvää ja tässä ollaan. Täällä moni on kertonut hyvistä sokeriarvoista eli kyllä niitä on. Se mistä itse olen puhunut on jatkuvasti tarkentuva tietopaketti jota mm. kuukausittain tulee lisää / tarkentuu. On jopa seurattu eri menetelmiä, lähinnä ruokavalioita, käyttävien sokeriarvoja ja rinnalla sitten perinteiset. Siitä liite. Itse koen nykyisen tavan hoitaa diabetestani helpommaksi kuin alkuajan tavan. Tosin onhan tullut muutakin tietoa ja kokemusta, mutta en muuttaisi takaisin. Miksi virallinen hyväksyminen alle 7% on olemassa siitä pitäisi pitää eri ropinat.
http://typeonegrit.blogspot.fi/
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #21 : Syyskuu 15, 2017, 16:23:25 ip »

Aika näyttää sinunkin kohdallasi. 
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

karhu

• Jäsen
« Vastaus #22 : Syyskuu 15, 2017, 17:50:12 ip »

Vastaan ERKULLE:
Erkku tietää, että on mahdollista pysyä terveen sokereissa ilman mitään suurempia hypoja. Lievää hypoa en edes laske mukaan silloin kun sen tunnistaa. Se on helppo korjata. Vakava hypo on asia erikseen, jos se pääsee yllättämään jostain syystä.
Sitä taas ei helposti tule, jos ei pahasti mokaile, tai satu joku vahinko.
pitkälinjalle vastauksena:
Varo vaan, ettei aika näytä sinun kohdallasi ja pikemminkin kuin arvaatkaan, jos viestisi oli jotain ironiaa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2017, 18:47:45 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #23 : Lokakuu 28, 2017, 15:00:03 ip »

Sori Karhu, en tajunnut tarkoitustasi? Mitä aika voi minulle näyttää, jota minun tulisi varoa? Aika ja kokemukset opettaa.  ;)

Olen varautunut joka aamu, kuolemaan juuri tänään. Tiedän etten voi edes varoa sitä tapahtumasta, kun sen aika on. Mahtoivatko esim. Dragsvikin varusmiet aamulla tietää, olevansa illalla arkussa? Nöyryyttä elämän pitäisi mielestäni opettaa. Itsensä hyvä hoito on tietenkin tärkeä asia joka päivä. Liian tiukkaan hoitotasapainoon pyrkivä kohtaa ongelmia ennemmin taikka myöhemmin, viimeistään silloin kun lakkaa tunnistamasta matalia sokereita.

Kohtuus on siinä, minkä nykyiset hoitosuositukset ovat todenneet. 1 D = 6,5-7,5

Terveen sokereissa ei ole mahdollista pysyä silloin, kun on 1 tyypin diabetes. Ehkä tulevaisuudessa keinohaima ja insuliinit kehittyvät sille tasolle, että aika lähelle terveen arvoja voi päästä. Toivotaan. Nyt mennään näillä ja iloitaan elämästä.  ;)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2017, 15:02:50 ip kirjoittanut pitkälinja »
Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Neurokipu

• Vieras
« Vastaus #24 : Maaliskuu 07, 2019, 15:48:16 ip »

Itse en voi pistämällä mitata kun sairastan neuropatiaa ja pistos sormen päähän särkee päivän, ilman Lbreä en voisi käyttää pikainsuliiniä ja Libre paljasta etta Lantus ja päivällä hitaampi insuliini meni yöllä päällekkäin. On uhattu ottaa pois kun joka päivä ei ole kymmentä mittausta, nyt päivisin ihan turhia mittausmaratooneja. Adroid puhelimella saan hälytykset matalista ja korkeista arvoista mutta puhelimessa niin paljon muutakin henkilökohtaista tietoa etten anna sitä kenellekkään.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #25 : Maaliskuu 26, 2019, 19:00:33 ip »

Neurokipu:
Anteeksi, etten oikein tajunnut mistä puhut.
Jos sulla on jo Libre, niin tuskin sitä pois otetaan. Librellähän voi kai mitata niin monta kertaa kuin haluaa.
Älä turhia huoli, koska sä oikeasti tiedät missä mennä. Rohkeutta ja röyhkeyttäklin kenties,.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 26, 2019, 19:27:08 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

pitkälinja

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Maaliskuu 27, 2019, 17:00:01 ip »

Minimi on 10 mittausta/vrk. Mulla tulee parisenkymmentä mittausta helposti. Ideahan on nimenomaan jatkuva seuranta ja tulosten mukainen lääkeannostelu.  ;)

Kirjattu
Hämeen hidas, D1

Linkkejä