Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6535 jäsentä  •  412250 viestiä  •  19570 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi omiar1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Miten otetaan vB-he-tase-näyte?  (Luettu 1146 kertaa)

Liekkimeri

• Aloittelija
Miten otetaan vB-he-tase-näyte?
« : Toukokuu 15, 2017, 13:46:26 ip »

Taustalla olevien traumojen takia pelkään kaikkia toimenpiteitä ja näytteenottoja. Nyt tuli tällainen eteen ja paniikki päälle. Miten ja mistä tämä käytännössä otetaan??? Vääntäkää ratakiskosta eli ei mitään kapulakieltä vaan selkeetä suomea, kiitos.. 😢
Kirjattu
Vaikka kauas onkin pitkä matka,
olen minä matkalla perille nyt.
Koska sinä teet kulkua rinnallani,
en ole minä matkasta niin väsynyt.

RR huipussa

• Matkailija
Vs: Miten otetaan vB-he-tase-näyte?
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2017, 18:22:31 ip »

vB-he-tase otetaan yleensä kyynärtaipeesta samasta kohden mistä normaalit verikokeetkin otetaan. Erona vain se, että näyte otetaan putken sijasta ruiskuun.
Määrityksessä mitataan laboratoriosta riippuen veren kaasut (O2, CO2, HCO3), pH, sekä joissain Na, K. Lisäksi saadaan laskennallisia eroja, jotka kuvaavat onko elimistön happo-emäs-tasapaino kunnossa. Käytetään ketoasidoosin mittauksessa tai miten elimistö on toipunut ketoasidoosista.
Lyhenne muodostuu seuraavasti v= vena eli laskimo, B = kokoveri, he=happo-emäs ja tase = tasapaino.
Kirjattu

Liekkimeri

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2017, 18:37:51 ip »

Kiitos! Tuo helpotti paljon! Kokeenottoon voinee siis suhtautua samoin kuin aivan tavallisenkin verikokeen ottoon.. Ehkä mä selviän tuosta..
Kirjattu
Vaikka kauas onkin pitkä matka,
olen minä matkalla perille nyt.
Koska sinä teet kulkua rinnallani,
en ole minä matkasta niin väsynyt.

karhu

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Toukokuu 19, 2017, 19:32:35 ip »

Voi olla, että vastaus on nyt myöhäistä, mutta tulevaisuutta ajatellen. Kerro ennen kokeen ottamista, että haluat kokeen ottamista makuuasennossa. Toi koe koe taidetaan tehdä siinä muutenkin.. Oikeasti se koe ei tunnu paljon miltään, varsinkin jos miettii samaan aikaan jotain ihan muuta. Vaikka jotain tyhjyyttä, sekin käy.
Selviät siitä kyllä yllättävänkin helposti. Iisisti vaan.
Kirjattu

Linkkejä

Virkeyttä hoitoon senioreille

Julkaistu 18.07.2017 | 08:52