Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6908 jäsentä  •  417089 viestiä  •  19928 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Anili, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: mämmi ym.  (Luettu 4319 kertaa)

karhu

• Jäsen
mämmi ym.
« : Huhtikuu 19, 2017, 10:43:57 ap »

Otinpahan pääsiäisen kunniaksi vähän mämmiä (hh 33/100 g).
Annos oli reilu 100 g ja otin Novorapidia jopa enemmän kuin normisti tällaiselle satsille. 1 1/2 tunnin päästä sokerit olivat 12,3 (alkuarvo 6,2). Itselleni ainakin s..tanan korkeat lukemat! Vasta reilu lisäpiikitys sai ne laskemaan. Jos söisi mämmiä kuin Juha Mieto tunnetusti tekee, hujahtaisi varmaan paketillinen Novoa pääsiäisen aikana.
Myös leivän sokerit, olkootkin "terveellisiä" kokojyvätuotteita, käyttäytyvät arvaamattomasti.
Mistä mahtaa olla kyse?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2017, 11:27:11 ap kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Jape

• Lentävä kynä
Vs: mämmi ym.
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2017, 13:04:09 ip »

En syö mitään mikä näyttää kuin suoraan aunuksesta tulleelta.... 8)
Kirjattu
Jape, vanha pessimisti.

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2017, 13:50:45 ip »

Mämmi on hyvää kun sitä syö kohtuudella ja harvakseltaan. Mulla se ei nosta sokereita sillä pistän inskaa tarpeeksi enkä syö mämmiäkään jos sokerit on jo valmiiksi nousussa.

Sekaleivät nostaa kyllä sokereita, kauraleipäkin, mutta ruisleipä ei. Varmin tapa (minulla) saada hyvät ja tasaiset yö-ja aamusokerit on syödä illalla 2 palaa ruisleipää runsaalla vihanneskuorrutuksella.  :)

Tuosta mämmistä vielä. Mä en tykkää yhtään siitä, että ruualla leikitään. Miedon mämmillä mässäily julkisesti telkkarissa oli tyhmää. Samaan aikaan iso osa ihmisistä näkee nälkää ja kärsii jopa puhtaan veden puutteesta kun toiset leikkii ruualla, hyi olkoon.
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

080750

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2017, 17:33:58 ip »

Luomumämmissä ei ole lisättyä sokeria kuten muissa on (siirappia).
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #4 : Huhtikuu 20, 2017, 18:52:07 ip »

[quote author=Toukokuu1965 link=topic=1878212.msg2060434#msg2060434 date=1492599045
Tuosta mämmistä vielä. Mä en tykkää yhtään siitä, että ruualla leikitään. Miedon mämmillä mässäily julkisesti telkkarissa oli tyhmää. Samaan aikaan iso osa ihmisistä näkee nälkää ja kärsii jopa puhtaan veden puutteesta kun toiset leikkii ruualla, hyi olkoon.
[/quote]

Niin samaa mieltä!

Mämmistä noin yleensä olen huono sanomaan, kun pelailen mahdollisimman vähällä insuliinilla eli pyrin olemaan syömättä mitään, mitä en välttämättä tarvitse.
Mutta paljonhan mämmi verensokeria varmaan nostaa, ja syyt ovat jossain siellä pitkässä kypsennysprosessissa. Ne muuntavat rukiin hiilarit nopeasti imeytyvään muotoon, paremmin tietävät kertokoot tarkemmin.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

V. Kuutti

• Veteraani
« Vastaus #5 : Huhtikuu 21, 2017, 16:59:22 ip »

Mämmeissä oli aivan hurjia eroja sokeripitoisuuksissa! Luomua tosiaan sai hyvänmakuisena ja vähemmällä sokerilla survottua.
Laitoin mukiin mämmiä pohjalle, maitoa päälle ja sekoitin juomaksi, vot, oli hyvää vaikka yhä liian imelää!!! Tarttis tehdä itse.
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 22, 2017, 12:48:37 ip »

Mämmi, niin hyvää kuin se onkin, on melko hiilaripitoista ja vielä nopeaa, kuten kohdallani myös valitettavasti ruisleipä. Itselleni sopii pari palaa 100% kauraleipää ja sokerit vielä pysyvät maltillisina ja helposti ennakoitavissa.
Voisi kenties tuoda myöskin kokonaisuudessaan vähähiilarisempi ruokavalio vaihtoehtona vihdoinkin julkisesti esiin meille kaikille ja vaikka neuvoja sen toteuttamiseen.
Olen päässyt seuraamaan useiden lääkärien lounaslautasia ja tarkkana hiilarikyttänä huomioinut heidän hiilarien käyttönsä selvän vähennyksen. Monenkaan annos ei ylitä 50 hh:a.  Varsinkin peruna, leipä ja maito loistavat vähäisyydellään.
Lounasta pidetään yleisesti päivän tärkeimpänä ateriana, joten voisiko tästä jotain päätelmiä tehdä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2017, 13:10:38 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2017, 10:55:15 ap »

Karhu on esittänyt hyviä asioita ruoasta. Ruoalla on kyllä oleellinen merkitys diabeteksen hoidossa eli sokerin pitämisessä normaalina. Näkyi Ruotsissa olevan toivottu yläraja 52 mmol/mol (6,9 %), Suomessa 53 (7%). Ruokaohjeissa on silmiinpistävä ero. Ruotsissa lautasmalleja on useampia, eikä missään ole leipäkasoja, kuten suomalaisessa. Liitteistä voitte katsoa lisää.
Lähitienoon ohjeiden lisäksi itse olen kokenut Usalaisen Richard K. Bernsteinin ajatukset ja kokemukset ja ohjeet seuraamisen arvoisiksi. Perusajatus on VHH ruokavalio (proteiiniin perustuva).
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18471/2011-11-7.pdf
https://www.diabetes.fi/files/308/Ruokavaliosuositus.pdf
Kirjattu

karhu

• Jäsen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 26, 2017, 16:50:03 ip »

Olen samaa mieltä kuin ERKKU.
R.K. Bernstein on tehnyt upeaa työtä kaikkien diabeetikkojen hyväksi.
Olen hänen videoitaan katsonut, mutta kielitaitoni on sen verran vajavainen, ettei kaikki ihan aukea.
Hänen kirjojaankaan, eikä edes artikkeleita ole tiettävästi suomennettu. Se on valitettavaa.
Ruotsi taittuu vähän paremmin, joten sieltä on löytynyt onneksi tietoa. Myös täältä Kohtauspaikasta sitä on löytynyt. Kiitos siitä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2017, 17:10:20 ip kirjoittanut karhu »
Kirjattu

Linkkejä